سایه رکود در بازار‌ رمزارزها

 پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تداوم روند نزولی قیمت توکن‌های FTX از ۲۵دلار به ۵/ ۱ دلار و همچنین شیب صعودی شاخص دلار که ناشی از سخنان «کریستوفر والر» مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی، بیت‌کوین را به عنوان لیدر بازارهای ریسکی به کانال ۱۲ هزار دلاری هدایت خواهد کرد. همچنین فلز زرد نیز که در هفته گذشته در حوالی کانال ۱۸۰۰ دلار در حال نوسان بود با اعلام رئیس فدرال رزرو مبنی بر به‌کار‌گیری  سلاح ضد تورمی خود در ماه دسامبر، در مسیر نزولی قرار گرفت و ۴/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و آخرین ساعات روند معاملاتی خود در هفته گذشته را در وضعیت قرمز به پایان رساند. بر این اساس روند پرنوسان بازارهای جهانی در هفته اخیر مورد بررسی قرار گرفت.

موج نوسان در بازارهای جهانی

تحولات بازارهای جهانی نشان می‌دهد که طلا، بازارهای پر ریسک و شاخص دلار روزهای پرنوسانی را در هفته گذشته پشت سر گذاشته‌اند. نخستین عامل مهم در آغاز هفته معاملاتی اخیر، انتشار گزارش اداره کار آمریکا مبنی بر کاهش ۵/ ۰ واحد درصدی تورم در ماه اکتبر بود. بر این اساس تورم به سطح ۷/ ۷ درصد رسید، اما تورم هسته با کاهش ۳/ ۰ واحد درصدی خود همچنان در سطوح بالای خود باقی ماند. در این میان تحلیل‌گران معتقد بودند با قرار گرفتن تورم کل در مسیر نزولی احتمال عقب‌نشینی فدرال رزرو از سیاست‌های انقباضی زیاد است. به دنبال این موضوع شاخص دلار که با افزایش نرخ بهره تقویت می‌شود، واکنش منفی خود را با افت ۴ درصدی و سقوط به کف کانال ۱۰۵ واحدی نشان داد. در مقابل، طلا که با روند نزولی دلار جهانی رابطه عکس دارد، تقویت شد. بر این اساس طلا در روزهای اخیر با کسب حمایت ۱۷۰۰ دلاری، در حال آماده‌سازی خود برای رسیدن به حمایت ۱۸۰۰ دلاری را نیز آغاز کرده بود که با سخنرانی «کریستوفر والر» یکی از اعضای فدرال رزرو مبنی بر افزایش ۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره در روزهای اخیر، موج دیگری از رکود و نوسان به بازارها منتقل شد.

 بر این اساس در روزهای گذشته «والر» در سخنرانی خود اعلام کرد‌ این نهاد با توجه به به‌کارگیری سلاح ضد تورمی خود در کاهش تورم تا پایان سال ۲۰۲۲، نرخ بهره را ۵/ ۰ واحد درصد دیگر در ماه دسامبر افزایش خواهد داد. به دنبال این موضوع بازار طلا و رمزارزها نیز در واکنش منفی به تداوم سیاست‌های انقباضی در مسیر نزولی قرار گرفتند.