رشد 60‌درصدی تولید نفت‌خام

جواد اوجی در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به حضور شرکت‌‌‌‌کنندگان داخلی و بین‌المللی اظهار کرد در این نمایشگاه که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی غرب آسیا است ۱۵۰۰شرکت داخلی و ۲۵۰شرکت خارجی حضور دارند. مساحت نمایشگاه اختصاص یافته به شرکت‌های بین‌المللی از ۲‌هزار متر‌مربع به ۵‌هزار متر‌مربع رسیده‌است. وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم از ابتدای کار معطل شرکت‌های خارجی نماند و دیدید که پروژه‌ها از شهریور۱۴۰۰ چه وضعیتی داشت و الان به کجا رسیده‌است. وی گفت: اولویت دولت پروژه‌های نیمه‌‌‌‌تمام و پروژه‌هایی بود که ارزش‌افزوده برای صادرات و تولید داشتند. تا پایان سال گذشته، ۷۹پروژه به ارزش ۱۶.۵میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و برای سال آینده نیز ۴۷.۵میلیارد دلار برای ۵۰پروژه تعریف کرده‌‌‌‌ایم. پروژه‌هایی که به اتمام رساندیم، پروژه‌هایی بود که یک دهه‌نیمه‌‌‌‌کاره مانده‌بود.

اوجی بیان کرد: در دولت سیزدهم توانستیم ۶۰‌درصد به تولید نفت، روزانه۵۴‌میلیون مترمکعب به تولید گاز، ۵۰‌میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز و ۲۲۰‌هزار بشکه نفت به ظرفیت فرآورشی و ۱۰‌میلیون‌ تن به محصولات پتروشیمی اضافه کنیم. وزیر نفت افزود: توانستیم فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی را بعد از ۲۰سال ‌به بهره‌‌‌‌برداری برسانیم و هم‌اکنون ۱۲.۵میلیون متر‌مکعب گاز از آن برداشت می‌شود. قصد داریم تا پایان دولت این عدد به ۳۰‌میلیون متر‌مکعب برسد و در سال‌های بعد از آن به ۵۰‌میلیون متر‌مکعب خواهد رسید. وی تصریح کرد: در دولت قبل پالایشگاه آبادان را ضررده و غیراقتصادی می‌خواندند و می‌گفتند که حاضرند رایگان این پالایشگاه را واگذار کنند، اما با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم این پالایشگاه از ضررده‌بودن به سوددهی رسید‌و هم‌اکنون ۱۲همت سود کسب کرده، از طرفی قرار است که فاز‌۱۱ این پالایشگاه نیز آغاز شود.

اوجی گفت: ۵‌میلیارد دلار قرار داد برای گازهای همراه نفت‌(فلر) به امضا رساندیم که ۱۲.۵میلیون متر‌مکعب گازهای همراه جمع‌‌‌‌آوری و تا پایان امسال این عدد به ۳۰‌میلیون متر‌مکعب خواهد رسید. عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: با افتتاح فاز‌۱۴ پارس‌جنوبی تولید از این پالایشگاه به ۵۳.۵میلیون متر‌مکعب رسید‌ و در زمینه ذخیره‌سازی نیز یک‌میلیارد متر‌مکعب ذخیره‌سازی نسبت به سال‌گذشته بیشتر شد؛ در زمینه پتروشیمی، ۵پتروشیمی آماده افتتاح داریم و در این دولت راه را برای ورود سرمایه‌گذاران به صنعت نفت هموار کردیم.

وی بیان کرد: فشارافزایی پارس‌جنوبی را بعد از ۱۰سال‌توسط متخصصان داخلی در دریا انجام دادیم و در قالب ۴ پیمانکار به ارزش ۲۰‌میلیارد دلار این کار به نتیجه رسید. وزیر نفت افزود: در زمینه گسترش میادین نفتی نیز ۱۳‌میلیارد دلار قرارداد بستیم و برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها ۱۳پتروشیمی برای ۲۰مخزن قرار داد امضا کردند. اوجی در پایان گفت: در زمینه بهینه‌سازی نیز ۴۰‌میلیارد دلار در حوزه حمل‌ونقل نیروگاهی، بهینه‌سازی مصرف و مسکن مصوبه شورای اقتصاد را گرفته‌‌‌‌ایم. همه این فعالیت‌ها نیز بدون معطل‌ شرکت‌های خارجی ماندن و با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی انجام شده‌است.

نمایش تازه‌‌‌‌ترین تحولات

غلامرضا جمالی نیز در آیین گشایش رسمی بیست‌‌‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه این‌‌‌‌ نمایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعتی و تجاری ایران و یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های نفت غرب آسیا، امسال با نمایش تازه‌‌‌‌ترین تحولات و فناوری‌های صنعت نفت برگزار می‌شود، گفت: در این رویداد کارشناسان صنعت نفت، مقام‌‌‌‌های دولتی، فعالان بخش‌خصوصی و شرکت‌‌‌‌ داخلی و خارجی فعال در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را برای بررسی فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری در صنعت پررونق نفت ایران گردهم می‌آورد.

وی افزود: این نمایشگاه همچنین با تکیه بر شعار «صنعت نفت، جهش تولید و بهینه‌سازی فناورانه» زمینه‌‌‌‌ای را برای تبادل‌‌‌‌نظر ذی‌نفعان، به‌‌‌‌اشتراک‌‌‌‌گذاشتن بهترین شیوه‌‌‌‌ها و رسیدگی به چالش‌های پیش‌روی صنعت نفت فراهم می‌کند. مدیر بیست‌‌‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت بیان کرد: یکی از نکات مهم و برجسته این رویداد بین‌المللی، رونمایی از فناوری‌ها، نوآوری‌‌‌‌ها و تجهیزات نو در حوزه تولید و توسعه صنعت نفت است. در نمایشگاه بیست‌‌‌‌وهشتم شرکت‌های داخلی و خارجی تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته‌ای را که برای بهبود کارآیی عملیاتی، افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و به‌‌‌‌حداقل‌‌‌‌رساندن آسیب‌های زیست‌محیطی طراحی شده‌اند به نمایش می‌گذارند.

جمالی ادامه داد: افزون بر نمایش توانمندی‌ها و سیاست‌های وزارت نفت در عرصه تولید، اقتصاد و فناوری، در حاشیه این رویداد نشست‌های تخصصی، هم‌‌‌‌اندیشی، میزگردها و کارگاه‌های آموزشی پرشماری با حضور مدیران ارشد صنعت نفت و شرکت‌های توانمند بخش‌خصوصی برگزار می‌شود، همچنین با توجه به نیاز روزافزون به استفاده از توان شرکت‌های فنی و دانشی برای حل مسائل و افزایش بهره‌‌‌‌وری، تازه‌‌‌‌ترین پیشرفت‌‌‌‌ها و پیشنهادهای شرکت‌های توانمند بخش‌خصوصی برای کمک به صنعت نفت نیز مطرح و شرایط اشتراک‌‌‌‌گذاری دانش و همکاری میان ذی‌نفعان صنعت نفت فراهم می‌شود.

وی افزود: مدیران ارشد، کارشناسان، متخصصان و نمایندگان وزارت نفت نیز با توجه به بیانات راهبردی مقام‌معظم رهبری در شعار امسال مبنی‌بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، اولویت‌‌‌‌ها و ابتکارهای دولت سیزدهم در این حوزه و پروژه‌های کلیدی و مشوق‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری را تشریح می‌کنند، از این‌رو شرکت‌‌‌‌کنندگان این فرصت را دارند تا با سیاستگذاران تعامل داشته باشند و نگرانی‌ها را مطرح و مشارکت‌‌‌‌های بالقوه را برای حمایت از رشد صنعت نفت ایران بررسی کنند.مدیر بیست‌‌‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران ادامه داد: بی‌‌‌‌شک صنعت نفت ایران با تاریخ غنی و آینده امیدوارکننده خود برای ادامه رشد و موفقیت آماده است و رویدادهایی مانند نمایشگاه، نقش مهمی در شکل‌‌‌‌دادن به مسیر روبه‌‌‌‌تعالی این صنعت ایفا خواهند کرد.

جمالی گفت: باعث افتخار است که اعلام کنم بیست‌‌‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در فضایی به وسعت بیش از ۷۰‌هزار مترمربع برگزار می‌شود. شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، افزون بر شرکت‌های ایرانی، ملیت‌‌‌‌هایی از ۱۲کشور جهان را شامل می‌شود؛ همچنین با توجه به افزایش استقبال شرکت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه امسال، متراژ درنظر گرفته‌‌‌‌شده برای آنها در مقایسه با دوره پیشین، با رشد بیش از ۲برابری از ۲‌هزار مترمربع به حدود ۵‌هزار مترمربع رسیده که نمونه بارزی از تحقق صدق وعده و قدرتمندی نظام جمهوری‌اسلامی ایران در عرصه تجارت‌جهانی است.

وی بیان کرد: در نمایشگاه امسال نیز همچون سال‌های گذشته، شرکت‌‌‌‌کنندگان از صنایع بالادستی، میان‌‌‌‌دستی و پایین‌‌‌‌دستی صنعت نفت به‌همراه انجمن‌ها و اتحادیه‌‌‌‌های تولیدکننده تجهیزات صنعت نفت، تولیدکنندگان ‌بار اول و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌‌‌‌ترتیب اولویت‌‌‌‌بندی و براساس شرایط و ضوابط مندرج در دستورالعمل‌های ثبت‌‌‌‌نام، انتخاب و جانمایی شده‌اند، همچنین با توجه به اهمیت ساختار فناورانه در مجموعه صنعت نفت، در نمایشگاه امسال برای بیش از ۸۰شرکت دانش‌بنیان، ۲۳ دانشگاه و ۶۴شرکت استارت‌آپی در محل سالن‌‌‌‌های ۱۰ و ۱۱ جانمایی انجام شده‌است. لازم به ذکر است در این نمایشگاه، وزارت نفت، شرکت ملی نفت و صنایع بالادستی در سالن‌های ۸ و ۹، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌‌‌‌ها، پارک‌های فناوری، استارت‌آپ‌ها در سالن ۱۰ و ۱۱، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنایع مرتبط در سالن B ۳۸، شرکت ملی گاز و صنایع مرتبط سالن ۵، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و صنایع مرتبط و اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی (OPEX) در سالن ۴۱، اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در سالن‌‌‌‌های ۳۱ A و B، اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) در سالن ۶ و انجمن‌های تخصصی نفت و دیگر شرکت‌ها هریک در سالن‌‌‌‌های جداگانه حضور دارند.