دوره افول اکتشافات نفت و گاز Getty Images

بر اساس داده‌های GECF، سال‌گذشته افت چشمگیری در اکتشاف‌های مرتبط با سوخت‌های فسیلی مشاهده شد و این رقم به پایین‌ترین حد خود یعنی ۵‌میلیارد بشکه معادل نفت رسید. این رقم حاکی از آن است که ۶۰‌درصد از کل اکتشاف‌های نفتی در سال‌۲۰۲۳ نفتی و مابقی مربوط به اکتشاف‌های گاز بوده‌است. در مقایسه، سال۲۰۲۲ شاهد اکتشاف‌هایی بود که مجموعا ۱۰.۵‌میلیارد بشکه معادل نفت داشت که نگرانی‌های مطرح‌شده توسط اوپک را در مورد سرمایه‌گذاری ناکافی در عرضه نفت و گاز جدید در بحبوحه افزایش تقاضا برجسته کرد. اوپک این روند را به دلسردی پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌کنندگان و دولت‌های حامی گذر از سوخت‌های فسیلی نسبت می‌دهد که با افزایش هزینه‌های اکتشاف همراه شده‌است.

گزارش GECF افزایش قابل‌توجهی را در هزینه‌های اکتشاف به ازای هر بشکه، به‌ویژه در بلوک‌های دریایی در آب‌های عمیق، نشان می‌دهد به گونه‌ای که هزینه‌ها برای نفت از ۳.۵۰‌دلار به ۸.۸۰‌دلار و برای گاز طبیعی از ۲.۶۰‌دلار به ۵.۳۰‌دلار افزایش داشته‌اند. قابل‌ذکر است که بخش قابل‌توجهی از اکتشاف‌های جدید در سال‌۲۰۲۳ در بخش‌های فوق‌عمیق و آب‌های عمیق انجام شد که بر چالش‌های مرتبط با اکتشاف تاکید بیشتری دارد. از نظر جغرافیایی، آسیا با ۳۲‌درصد در اکتشاف‌های جدید در صدر است، پس از آن آمریکای‌لاتین با ۲۱‌درصد قرار دارد، درحالی‌که اروپا و آفریقا هرکدام با سهم ۱۱‌درصدی در جایگاه سوم قرار دارند.

موانع اکتشاف

هزینه‌های فزاینده و موانع اکتشاف ممکن است نگرانی‌ها از کسری عرضه در بازارهای نفت را تشدید کند، به‌ویژه با ادامه تقاضای نفت در مسیر رشد انرژی. داده‌های منتشره اخیر توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های انرژی نشان از رکود درآمد آنها در بحبوحه افت قیمت گاز طبیعی و حاکی از آسیب‌پذیری این صنعت در‌برابر نوسانات بازار است. درحالی‌که غول‌هایی مانند اکسون‌موبیل و شورون با چالش‌هایی روبه‌رو هستند، داده‌های اخیر همچنین اهمیت استراتژی‌های متنوع‌سازی و انعطاف‌پذیری را برجسته می‌کند. شرکت‌هایی که دارای پرتفوی متنوع و شیوه‌‌‌‌‌‌های مدیریت ریسک قوی هستند، مانند TotalEnergies، موقعیت بهتری برای مقابله با تلاطم‌های اقتصادی بازار دارند.

علاوه‌بر این، این وضعیت بر ضرورت سرعت‌بخشیدن به صنعت انتقال به سمت منابع انرژی پاک‌تر، نه‌تنها برای پایداری زیست‌محیطی بلکه برای انعطاف‌پذیری اقتصادی بلندمدت تاکید می‌کند. همان‌طور که چشم‌انداز انرژی به تکامل خود ادامه می‌دهد، انطباق و نوآوری برای شرکت‌های نفتی بزرگ برای عبور از زمان‌های نامشخص و قوی‌تر‌شدن در آینده حیاتی خواهد بود. شرکت‌های نفتی آمریکا و اروپا به دلیل کاهش شدید قیمت گاز طبیعی در مقایسه با سال‌گذشته، درآمدهای کمتری در سه‌ماهه اول گزارش کردند. در ایالات‌متحده، اکسون‌موبیل (XOM.N)، اهداف درآمدی وال‌استریت را در مورد مشتقات سوخت از دست داده و شورون صرفا به دلیل تولید بالای نفت ایالات‌متحده موفقیت بیشتری در کسب درآمد  داشته‌است.  عملکرد شرکت بزرگ نفتی فرانسوی  (TTEF.PA) TotalEnergies، از پیش‌بینی‌های تحلیلگران کمی بهتر بوده زیرا حاشیه‌های خوب پالایش تا حدی کاهش شدید سود حاصل از گاز طبیعی را جبران کرد. ژان پیر اسبرر، مدیر مالی TotalEnergies گفت: «قیمت گاز اروپا ۳۵‌درصد کاهش‌یافت که منعکس‌کننده یک زمستان معتدل و سطوح بالای ذخیره‌سازی است.»  سود اکسون ۲۸‌درصد، شورون ۱۶‌درصد و توتال‌انرژیز ۲۲‌درصد نسبت به مدت مشابه سال‌قبل کاهش یافت و این دو شرکت بزرگ از سودپایین بنزین نیز متضرر شدند.

شاخص گاز طبیعی آمریکا

 قراردادهای آتی Henry Hub، شاخص گاز طبیعی ایالات‌متحده، زیر ۱.۷۰‌دلار به ازای هر ‌میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) معامله می‌شود و در اوایل سال‌جاری به دلیل هوای‌گرم و عرضه بیش از حد، به پایین‌ترین سطح رسید. قیمت شاخص جهانی نفت‌خام برنت نسبت به سال‌گذشته تا حد زیادی ثابت بوده و به ۸۱.۷۶‌دلار در هر بشکه در سه‌ماهه رسیده‌است، اما قیمت‌های بالاتر نفت که در حال‌حاضر حدود ۹۰‌دلار معامله می‌شود؛ به این معنی است که حاشیه‌‌‌‌‌‌های سودآور پالایش نفت از اوایل امسال کاهش می‌یابد و توتال‌انرژیز انتظار دارد به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیک و محدودیت‌های تولید اوپک، تجارت پالایشی آن در سه‌ماهه دوم و پس از آن سود کمتری داشته‌باشد. سودهای بالای سال‌گذشته باعث شد اکسون و شورون پیشنهاد جدیدی برای رقبای خود داشته باشند؛ چراکه امیدوارند تولید نفت و گاز بیشتری را تجربه کنند. در دوره ژانویه تا مارس اکسون ۸.۵‌میلیارد‌ دلار سود ثبت کرد، درحالی‌که شورون ۵.۵‌میلیارد ‌دلار و TotalEnergies حدود ۵.۱‌میلیارد‌ دلار سود خالص داشتند.

قیمت سهام نیز منعکس‌کننده کاهش سود بود، سهام اکسون ۲.۶‌درصد و شورون کمتر از یک‌درصد در معاملات نیویورک سقوط کردند. سهام توتال انرژیز پس از تایید مجدد خرید ۲‌میلیارد دلاری سهام در پاریس ۲.۰۹‌درصد افزایش یافت. مدیران اجرایی هیچ حرف جدیدی در مورد چشم‌انداز تولید خود برای سه‌ماهه آینده در تماس‌های کنفرانسی ارائه نکردند. چشم‌انداز دو شرکت بزرگ نفتی ایالات‌متحده به تاییدیه‌های معلق برای دو مناقصه بستگی دارد. اکسون قصد دارد خرید شرکت پایونیر (PXD.N) را نهایی کند. شورون نیز گفته که پیشنهاد خود برای خریدشرکت Hess (HES.N) را در حال بررسی دارد. انتظار می‌رود این معامله در اواخر ماه مه انجام شود.