آینده دیجیتال نفت و گاز

گذار از این مسیر به‌‌‌‌‌خودی‌‌‌‌‌خود نمی‌تواند بیانگر پیشرفت صنعت سوخت‌های فسیلی باشد، بلکه نمایانگر تعهد این صنعت است به استقبال از عصر دیجیتال، در شرایطی که از مقررات سختگیرانه زیست‌محیطی نیز با نمره قابل‌‌‌‌‌قبول بتواند عبور ‌‌‌‌‌کند. توسعه بازار مدیریت یکپارچگی میادین نفتی عمدتا منوط به چرخش این صنعت به سمت فناوری‌های دیجیتال، مانند تجزیه‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌تحلیل آینده بازار، نظارت از راه دور و یکپارچه‌سازی داده‌های دریافتی است. این نوآوری‌‌‌‌‌ها دستیابی به‌کارآیی عملیاتی، ایمنی و پایداری را هدف قرار می‌دهند که اکنون از مبانی حوزه بالادستی نفت و گاز به‌شمار می‌آیند. توانایی پیش‌بینی خرابی‌‌‌‌‌های تجهیزات قبل از وقوع، نظارت بر سایت‌‌‌‌‌ها و پروژه‌های عملیاتی در هر زمان و از فاصله‌‌‌‌‌های دور و ادغام و یکپارچه‌سازی داده‌ها در عملیات استخراج و پالایش، شیوه مدیریت میادین نفتی را متحول خواهد کرد. دیجیتالی‌شدن فرآیندها در صنعت نفت و گاز می‌تواند پاسخی برای حل‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌فصل دامنه وسیع چالش‌هایی باشد که در سراسر زنجیره تامین وجود دارد. این موضوع به‌حدی اهمیت دارد که کارشناسان عدم‌توجه به ابزارهای دیجیتال را معادل یک غفلت بزرگ و جبران‌‌‌‌‌ناپذیر در بازار رقابتی بین‌الملل صنایع نفت و گاز می‌دانند.

جهش دیجیتال صنعت نفت‌وگاز

 جهش دیجیتال نه‌‌‌‌‌تنها تضمین می‌کند که تجهیزات و ادوات به حداکثر طول عمر خود برسند، بلکه به‌‌‌‌‌میزان قابل‌توجهی ردپا و آثار مخرب زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های استخراج و پالایش سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد. در عصر کنونی و به‌عنوان یک واقعیت انکار‌‌‌‌‌ناپذیر، نمی‌توان اهمیت فناوری‌های دیجیتال را در پیشبرد بازار انرژی نادیده گرفت. تحت‌شرایط فعلی بازار انرژی، تقویت و توسعه زنجیره‌های تامین در صنایع مرتبط با نفت و گاز در سراسر جهان، به‌عنوان ابزاری حیاتی در مسیر نیل به ثبات اقتصادی مورد‌توجه ویژه سرمایه‌گذاران قرارگرفته‌است. به‌کارگیری ابزارهای روز‌‌‌‌‌آمد دیجیتال با رشد فزاینده‌ای به‌منظور دستیابی به این هدف در کل فرآیند، از تولید تا بازار هدف، به چشم می‌خورد. هم‌راستا با تحولات نوین در زنجیره تامین سوخت‌های فسیلی و از آنجا که این صنعت به‌طور سنتی به فعالیت‌های لجستیکی مانند حمل‌ونقل و انبارداری متکی بوده، چالش‌های جدیدی در این صنعت به‌وجود آمده‌است. لزوم صرفه‌جویی در زمان و هزینه، هم‌راستا با روند توسعه و رشد، ضرورت تحول و همگام‌‌‌‌‌سازی با فناوری‌های جدید را بیش از پیش نمایان کرده‌است.

نگاهی به مقررات زیست‌محیطی

از دیگر محرک‌های بازار جهانی سوخت‌های فسیلی می‌توان به «مقررات سختگیرانه ایمنی محیطی»‌ حاکم بر این صنعت اشاره کرد. امروزه با افزایش آگاهی و نگرانی جامعه جهانی نسبت به دغدغه‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌زیست‌محیطی، بخش نفت و گاز خود را تحت‌نظارت بیشتری می‌‌‌‌‌بیند. این امر منجر به نیاز مبرم صنعت به تدوین چارچوب‌های جامع مدیریتی شده‌است که نه‌‌‌‌‌تنها با استانداردهای نظارتی مطابقت داشته‌باشد، بلکه اثرات مخرب زیست‌محیطی را نیز به حداقل برساند. تحقیقات، مانند مطالعه بر روی ارزیابی عوامل موثر بر خرابی دریچه‌‌‌‌‌های ایمنی موجود در قعر چاه‌‌‌‌‌های نفتی، تلاش‌های صنعت را برای ارتقای اطمینان و ایمنی برجسته می‌کند. وضع این‌گونه چارچوب‌‌‌‌‌ها برای حصول اطمینان از اینکه عملیات صنعتی، رفاه ساکنان سیاره زمین را به‌خطر نمی‌‌‌‌‌اندازند، بسیار مفید و ضروری است.

به‌عنوان نمونه، به‌کارگیری ابزارهای نوین دیجیتال برای تجزیه و تحلیل داده‌های زمین‌‌‌‌‌شناسی پیش از عملیات اکتشاف، می‌تواند کاهش درخورتوجهی را در زمان و هزینه تمام‌‌‌‌‌شده ایجاد کند. در این مسیر بهره‌‌‌‌‌گیری از هوش‌مصنوعی از جایگاه قابل‌توجهی برخوردار است. با استناد به پیش‌بینی‌های معتبر، استفاده از این فناوری تنها در طول دهه‌جاری، به دو‌برابر خواهد رسید. غول نفتی عربستان موسوم به آرامکو، نمونه‌‌‌‌‌ بارز به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت و گاز در منطقه خاورمیانه است. این شرکت از ابزارهای نرم‌افزاری ویژه برای تجزیه و تحلیل و شناسایی ویژگی‌های سایت‌‌‌‌‌های اکتشاف نفت و گاز بهره می‌برد.

نقش مشارکت‌‌‌‌‌های استراتژیک

طی مسیر به‌سوی بخش نفت و گاز کارآمدتر، ایمن و پایدارتر، سفری نیست که بتوان آن را به تنهایی انجام داد. مشارکت‌‌‌‌‌ها و همکاری‌های استراتژیک میان ذی‌نفعان صنعت، نقش مهمی در تقویت نوآوری و تسهیل اتخاذ راه‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌های اجرایی برای نسل‌های بعدی ایفا می‌کند. این همکاری‌ها، بستری برای بهبود مستمر و پایداری هستند که به بازیگران صنعت امکان می‌دهد از نقاط قوت یکدیگر بهره برده و بازار سوخت‌های فسیلی را به سمت موفقیت بیشتر سوق دهند. از آنجا‌که تقاضای بخش صنعت از شرکت‌ها و تشکل‌های فناور برای ارائه راه‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌های یکپارچه که شیوه‌‌‌‌‌های سنتی را با فناوری‌های پیشرفته ترکیب می‌کنند روزبه‌روز در حال افزایش است، چنین مشارکت‌‌‌‌‌هایی بدون‌شک، کاتالیزورهای تغییر بنیادین خواهند بود و تضمین می‌کنند که صنعت نمره قبولی از نظارت‌های فناورانه و محیط‌زیستی کسب خواهد کرد.

شکی نیست که هم‌راستا با تحولات دنیای مدرن، بازار جهانی مدیریت یکپارچگی میادین نفت و گاز، در آستانه عصر جدیدی قرار دارد؛ جایی‌که نوآوری دیجیتال و پایداری فقط در حد اصطلاحات رایج باقی نمانده، بلکه به‌‌‌‌‌منزله ستون‌‌‌‌‌هایی خواهند بود که آینده صنعت نفت و گاز بر آنها تکیه دارد. همان‌طور که صنعت به سمت مرز بلندپروازانه جذب ۲۲‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید گام برمی‌دارد، نوید آینده‌‌‌‌‌ای را به‌همراه دارد که در آن تعالی روش‌های عملیاتی و مسوولیت زیست‌محیطی دست به‌دست هم داده و الگویی را برای سایر صنایع، ایجاد می‌کند.