رفع نشتی نفت در عمق ۳۰ متری خلیج‌‌‌‌‌فارس

به گزارش «شانا» به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علیرضا متعالی، مدیر منطقه عملیاتی خارک در این‌باره گفت: پس از انجام عملیات پیگرانی و مشخص‌شدن نشتی مختصر نفت در حدود یک مایلی جزیره خارک، با توجه به بدی آب و هوا و مواج‌بودن دریا، در مرحله نخست عملیات امحای نفت و پاشیدن مواد OSE برای از بین بردن لکه‌‌‌‌‌های نفتی و در مرحله بعد از سمت خشکی نیز تزریق آب به خط لوله آغاز شد.

وی افزود: پس از آرام‌شدن دریا با حضور تیم‌های غواصی در محل نشتی، اقدامات لازم برای مهار نشتی خط لوله در عمق ۳۰ متری آب انجام شد. در ابتدا دور خط لوله‌‌‌‌‌ای که زیر گل و لای مدفون شده‌بود خالی و در ادامه لایه بتنی روی خط لوله شکافته و پس از پیدا‌کردن محل نشتی، با گذاشتن کلمپس نسبت به آب‌‌‌‌‌بندی خط لوله اقدام شد. مدیر منطقه عملیاتی خارک ادامه داد: در این عملیات دو گروه شامل ۱۲ غواص حضور داشتند و روزانه حداقل ۶ مرتبه ‌عملیات غواصی را انجام ‌دادند که خوشبختانه پس از نصب کلمپس، رفع نشتی، آب‌‌‌‌‌بندی خط لوله و انجام آزمون‌های لازم، تولید سکوی ابوذر دوباره به منطقه خارک فرستاده شد. متعالی گفت: پس از آن در دو نقطه خط لوله خشکی نزدیک کارخانه درود۲ نیز نشتی نفت مشاهده و بلافاصله عملیات رفع آن آغاز شد. در نقطه اول پس از خاکبرداری، نشتی خط لوله برطرف و آب‌‌‌‌‌بندی آن انجام شد و همزمان نشتی نقطه دوم در فاصله ۲۰۰ متری آن نیز به همین ترتیب برطرف و در محل آسیب‌‌‌‌‌دیدگی خط لوله، کلمپس‌‌‌‌‌گذاری شد، پس از انجام عملیات آب‌‌‌‌‌زنی و فشار زنی در خط لوله و اطمینان از نبود نشتی آن خوشبختانه دوباره جریان نفت در خط لوله برقرار شد و با بازگشت چاه‌‌‌‌‌ها به مدار، تولید نفت به وضعیت پیشین بازگشت.

وی تصریح کرد: در این عملیات برای جلوگیری از انتشار آلودگی نفتی، ماده‌امحاء‌‌‌‌‌کننده OSE توسط سه فروند شناور در محل نشتی خط لوله پاشیده شد و گشت دریایی با دو فروند کشتی و گشت هوایی به‌منظور اطمینان از نبود آلودگی با بالگرد انجام شد. مدیر منطقه عملیاتی خارک بیان کرد: این عملیات با هماهنگی کامل اداره محیط‌زیست و سازمان بنادر و دریانوردی انجام و کارشناسان این دو سازمان بر عملیات رفع نشتی و جلوگیری از آلودگی نفتی خلیج‌‌‌‌‌فارس نظارت کردند.

متعالی در پایان با قدردانی از تلاش و همکاری واحدهای عملیات دریایی و تعمیرات زیر آب، تعمیرات خشکی، بهره‌‌‌‌‌برداری، اچ‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌ئی و بازرسی و خوردگی فلزات منطقه خارک که در کوتاه‌ترین زمان نسبت به تعمیر خط لوله اقدام و از ریختن نفت به دریا جلوگیری کردند، گفت: با توجه به فرصت به‌‌‌‌‌وجود آمده چند عملیات دیگر به‌صورت همزمان شامل اتصال و نصب لوپ‌‌‌‌‌های ورودی کارخانه ابوذر و تکمیل ۳خط ۱۲ اینچ آن، تعویض شیر ۱۲ اینچ در کارخانه درود ۲ و جوشکاری‌گرم در خط لوله ابوذر با موفقیت تکمیل و در وقت و هزینه صرفه‌جویی شد.