امنیت انرژی در بریتانیا با تلفیق سوخت‌های فسیلی و تجدیدپذیر

بریتانیا اهداف موقتی را در مسیر رسیدن به انتشار خالص صفر تعیین‌کرده و هدف این کشور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حداقل تا میزان ۶۸‌درصد تا سال‌۲۰۳۰در مقایسه با سطوح سال‌۱۹۹۰ است. برای دستیابی به این اهداف، بریتانیا سرمایه‌گذاری روی منابع انرژی پاک را افزایش داده که این شامل گسترش قابل‌توجه تولید انرژی از مزارع بادی فراساحلی و حذف تدریجی تولید برق با سوخت زغال‌سنگ در دهه‌اخیر بوده‌است. بریتانیا مکانیزم‌های قیمت‌گذاری کربن را برای تشویق شرکت‌ها و افراد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اجرا کرده و بسیج مالی سبز برای حمایت از گذار به اقتصاد کم‌کربن را در اولویت قرار داده‌است. دستیابی به انتشار خالص صفر فرآیندی طولانی‌مدت و پیچیده است و بخش‌های مختلف اقتصاد، سیاست‌های دولت، نوآوری‌های تکنولوژیکی و تغییرات در رفتار فردی را دربر می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری World Oil، شرکت Offshore Energies UK، نماینده پیشرو در صنعت انرژی دریایی بریتانیا، اخیرا در کنفرانس سالانه حزب کارگر در لیورپول به مدیریت دیوید وایت‌هاوس، از اهداف بلندمدت این شرکت در مورد امنیت انرژی و توسعه آینده‌ای با کربن کم، ابراز حمایت کرد. وایت‌هاوس تاکید کرد که اعضا این غول نفتی متعهد به‌دستیابی به انتشار خالص صفر هستند. آنها مشتاقانه جزئیات مربوط به سرمایه‌گذاری خصوصی و همکاری مورد‌نیاز برای تبدیل این اهداف بزرگ به واقعیت را رصد می‌کنند.

وایت‌هاوس همچنین بر اهمیت همکاری در تمام بخش‌های اقتصاد تاکیدکرد و افزود؛ صنعت انرژی فراساحلی در بریتانیا جزو اولین صنایعی بودکه به اهداف خالص صفر متعهد شد. او خواستار پیوستن سایر بخش‌ها، مانند ساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وساز و تولید، در ساختن دنیای کم‌کربن شد. وی اظهار کرد که تغییر تقاضای انرژی (گذر از سوخت فسیلی به تجدیدپذیر) به اندازه تامین انرژی برای نسل‌های آینده اهمیت دارد. وی خاطرنشان کرد: کربن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدایی اقتصاد، فرصت‌ها و چالش‌های مهمی را به‌همراه داشته و تصمیم‌گیری‌های امروز، آینده را رقم می‌زند. اولویت‌دادن به امنیت انرژی به‌عنوان کلیدی برای گشایش بیشتر منافع برای اقتصاد بریتانیا درنظر گرفته‌شده‌است. تحقق موفقیت‌آمیز این انتقال، باعث رشد اقتصادی، حمایت از مشاغل و تامین انرژی پاک برای مصارف صنعتی و خانگی در بلندمدت می‌شود.وایت‌هاوس تاکید کرد: «نفت و گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر در یک سیستم انرژی یکپارچه برای رفع نیازهای انرژی‌بریتانیا ضروری بوده و کربن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدایی از اقتصاد یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های زمانه ماست.»

بریتانیا پیشرو در تولید انرژی بادی فراساحلی است. نیروگاه‌های بادی متعددی در حال فعالیتند و این بخش سرعت رشد قابل‌توجهی داشته‌است. دولت بریتانیا اهداف بلندپروازانه‌ای را برای افزایش ظرفیت توربین‌های بادی در سال‌های آینده تعیین‌ کرده‌است. انرژی خورشیدی نیز با نصب پنل‌های فتوولتائیک بر روی ساختمان‌های مسکونی و تجاری رشد داشته‌است. انگلستان مقدار نسبتا کمی از تابش خورشید را دریافت می‌کند، با این حال تاسیسات خورشیدی به ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

استفاده از زیست توده و منابع انرژی زیستی، مانند چوب و بیوگاز، رو به افزایش بوده و این منابع برای تولید برق و گرما مورد‌استفاده قرار می‌گیرند؛ چراکه در مقایسه با سوخت‌های فسیلی گزینه پایدارتری محسوب می‌شوند. درحالی‌که انرژی آبی به اندازه بادی و خورشیدی برجسته نیست، این نوع انرژی در مناطق خاصی از بریتانیا، به‌ویژه در اسکاتلند، جایی‌که برخی از تاسیسات برق-آبی وجود دارد، استفاده می‌شود. بریتانیا انرژی جزر و مد را به‌عنوان منبع بالقوه انرژی تجدیدپذیر بررسی کرده و آب‌های پنتلند فرث و اورکنی، به‌ویژه کانون تحقیق و توسعه انرژی جزر و مد بوده‌اند.