روزهای بهتر در انتظار  پارس جنوبی

به گزارش «شانا»، بازدید مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور با هدف بررسی پیشرفت صنعت نفت کشور در پارس‌جنوبی انجام‌شده‌است که از آن جمله می‌توان به نصب سکوی فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی با تکیه بر توان داخلی ظرف ۲۰ماه اشاره کرد که در آینده‌‌‌‌‌‌ای نزدیک با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری به بهره‌‌‌‌‌‌برداری رسمی خواهد رسید. در جریان بازدید به‌عمل آمده، معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: ۶ اقدام مهم در پارس‌جنوبی در دولت سیزدهم انجام‌شده که شامل توسعه فاز‌۱۱، بهره‌‌‌‌‌‌برداری از پالایشگاه فاز۱۴، شیرین‌‌‌‌‌‌سازی میعانات گازی، بهره‌‌‌‌‌‌برداری از اسکله صادراتی گاز مایع، احداث خط لوله فاز ۱۶ و... است.  معاون وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۹۰‌میلیارد دلار طرح در شرکت ملی نفت ایران و در بخش بالادست در این منطقه اجرایی شده‌است، تاکید کرد: ۵۰‌درصد گاز ایران، ۷۰‌درصد تولید گاز کشور و ۸۰‌درصد میعانات گازی سهم پارس‌جنوبی است.

در این نشست، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز گفت: اکنون ۴ حلقه چاه فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی تکمیل شده و تا پایان مردادماه امسال تولید زودهنگام از این فاز آغاز می‌شود. محمدحسین متجلی ادامه داد: ناترازی گاز در زمستان و تابستان وجود دارد و باید با برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی از مشکلات آینده جلوگیری کنیم. وی یادآور شد: در فشارافزایی باید به سمت استفاده از کمپرسورهای به‌روز دنیا حرکت کنیم.  مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی نیز در جریان نشست مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور با مدیران صنعت نفت در پارس‌جنوبی گفت: ۷۵‌درصد گاز کشور در ۱۳ پالایشگاه گازی پارس‌جنوبی فرآورش شده و به خطوط سراسری تزریق می‌شود.  احمد باهوش ادامه داد: با وجود تعطیلی سراسری در کشور، اما نیروگاه‌های این منطقه برای تامین گاز به‌‌‌‌‌‌صورت ۲۴ ساعته فعال هستند تا نیاز مردم را تامین کنند. مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی به نیروگاه بعثت در این مجموعه اشاره کرد و گفت: این نیروگاه بخش زیادی از نیاز برق سراسری را تامین می‌کند.

در جریان این نشست، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اعلام کرد که بیش از ۲۱‌میلیارد دلار در قالب ۲۷ طرح در پارس‌جنوبی در حال اجراست.

سخاوت اسدی با اشاره به اینکه ایران در پارس‌جنوبی یک شاهکار خلق کرده است، گفت: با وجود تحریم‌ها در مجموع بالادست و پایین‌‌‌‌‌‌دست صنعت نفت، در منطقه ویژه انرژی پارس ۱۵۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام‌ شده‌است.  وی تاکید کرد: ۴۸‌درصد تولید پتروشیمی کشور در این منطقه انجام می‌شود و با اجرای طرح‌های جدید، تولید پتروشیمی پارس‌جنوبی ۲‌برابر می‌شود. اسدی با اشاره به اینکه خوراک پتروشیمی‌های منطقه از گاز این منطقه تامین می‌شود، بیان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که ۴۰‌درصد بنزین کشور را تامین می‌کند ۱۰۰‌درصد خوراک خود را از میعانات گازی پارس‌جنوبی دریافت می‌کند.

در همین چارچوب، مدیر بهره‌‌‌‌‌‌برداری پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس‌جنوبی گفت: با استفاده از دانش و توان متخصصان نوآور و تجهیزات داخلی و دانش‌‌‌‌‌‌بنیان، از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷‌هزار و ۶۰۰‌میلیون مترمکعب گاز، شیرین و به خط سراسری تزریق شد. رضا تیموری اضافه کرد: پالایشگاه دوم پارس‌جنوبی امسال و با شعار «مهار تورم و رشد تولید» در حوزه‌های تولید گاز و محصولات جانبی و کاهش مشعل‌‌‌‌‌‌سوزی اقدام‌های خوبی انجام داده‌است.