برنامه تولید سالانه 5‌میلیون ‌تن اتان

افزایش بازده بازیافت اتان در پالایشگاه‌های پارس‌‌‌‌‌‌جنوبی، نه‌تنها برای اقتصاد کشور ایجاد ارزش‌افزوده می‌کند بلکه اشتغال جوانان و نیروی متخصص داخلی را نیز به ارمغان خواهد آورد.  توافق‌نامه استحصال اتان به‌‌‌‌‌‌منظور افزایش بازده بازیافت اتان در ۹پالایشگاه پارس‌جنوبی، در چارچوب همکاری‌های وزارت نفت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌‌(ره) بین احمد باهوش، مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی و حمیدرضا خلیلی، مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر، زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، در حضور جواد اوجی، وزیر نفت امضا شد. «شانا» نوشت استحصال اتان از پالایشگاه‌های فازهای هجده‌‌‌‌‌‌گانه پارس‌جنوبی بر اساس طراحی ۶۶‌درصدی است که با اجرای این طرح، به ۷۸‌درصد ارتقا خواهد یافت.

افزایش تولید سالانه اتان

یکی دیگر از محصولات راهبردی شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی اتان است و ظرفیت تولید روزانه ۱۵‌هزار و ۵۰۰‌تن از این محصول در مجموع ۱۳پالایشگاه وجود دارد که به پتروشیمی‌‌‌‌‌‌های منطقه ارسال می‌شود و پتروشیمی‌‌‌‌‌‌های مروارید، کاویان و جم، مصرف‌کننده‌‌‌‌‌‌های این محصول هستند. در همین چارچوب، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از افزایش تولید سالانه اتان به ۵‌میلیون‌ تن در آینده‌نزدیک خبر داد و گفت: با راه‌اندازی طرح افزایش استحصال اتان ۹پالایشگاه مجتمع گازی پارس‌‌‌‌‌‌جنوبی، افزون بر افزایش تولید، بخشی از کمبود احتمالی این محصول باارزش در سال‌های آینده جبران می‌شود.

مجید چگنی در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح افزایش استحصال گاز اتان ۹‌پالایشگاه مجتمع گازی پارس‌‌‌‌‌‌جنوبی با بیان اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های اولویت‌‌‌‌‌‌دار اقتصادی طبق ابلاغیه معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری به‌‌‌‌‌‌شمار می‌آید، گفت: از ابتدای کار مذاکراتی با ستاد اجرایی آغاز شدکه به تعیین چارچوب پروژه منجر شد. وی با تاکید بر اینکه اکنون ظرفیت تولید سالانه ۲/ ۷‌میلیون ‌تن اتان در کشور وجود دارد، افزود: امروز توافق‌نامه این پروژه به امضای دو طرف خواهد رسید ‌و به‌‌‌‌‌‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، اگرچه کارهای مهندسی آن از چند ماه پیش آغاز شده‌است.

تامین اتان مورد‌نیاز پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: هم‌‌‌‌‌‌اکنون سالانه حدود ۲/ ۴میلیون ‌تن اتان تحویل مجتمع‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی می‌دهیم ‌‌‌‌‌‌که این عدد در آینده‌‌‌‌‌‌ای نزدیک به ۵‌میلیون ‌تن می‌رسد. تا سال‌۱۴۰۶ با مازاد اتان روبه‌‌‌‌‌‌رو می‌شویم و از آن سال ‌به بعد با توجه به اجرای طرح‌های پتروشیمی کیان، هرمز خلیج‌فارس، پارسیان سپهر و سیراف انرژی و طرح‌های دیگر با کمبود خوراک اتان روبه‌‌‌‌‌‌رو خواهیم شد. اتان یکی از محصولات راهبردی شرکت مجتمع گاز پارس‌‌‌‌‌‌جنوبی است و ظرفیت تولید روزانه ۱۵‌هزار و ۵۰۰‌تن از این محصول در مجموعه ۱۳پالایشگاه وجود دارد که به پتروشیمی‌‌‌‌‌‌های منطقه ارسال می‌شود. چگنی با اشاره به تکالیف وزیر نفت درباره تکمیل زنجیره ارزش گوگرد‌کربن تصریح کرد: زنجیره ارزش در پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد، واحد دوم ادورانت، هیدروژن و هلیوم در قالب طرح بازآوری گازهای مشعل در مجتمع گازی پارس‌جنوبی در دستور کار ما قرار گرفته‌است و این مواد در قالب این طرح استحصال خواهند شد.

درآمد ارزی اتان برای کشور

همچنین وزیر نفت با حضور در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح افزایش استحصال گاز اتان ۹پالایشگاه مجتمع گازی پارس‌جنوبی گفت: با استحصال اتان ۹پالایشگاه مجتمع گازی پارس‌جنوبی، سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰‌میلیون دلار درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد. جواد اوجی با بیان اینکه روزانه بیش از ۷۰۰‌میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس‌جنوبی برداشت می‌کنیم، افزود: با تولیدی‌‌‌‌‌‌‌شدن طرح توسعه فاز۱۱ این میدان مشترک تولید افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: هم‌‌‌‌‌‌اکنون ۶۶‌درصد اتان تولیدی در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی استحصال و بقیه به خط لوله سراسری تزریق و سوزانده می‌شود. وزیر نفت افزود: نخستین پروژه استحصال اتان کشور در پالایشگاه گاز پارسیان (واحد استحصال اتان پارسیان سپهر) از سوی ستاد اجرایی فرمان امام به بهره‌‌‌‌‌‌برداری رسیده‌است و شرکت‌های زیرمجموعه این نهاد تجربه خوبی در این زمینه دارند و همواره صف‌‌‌‌‌‌شکن هستند.

اوجی گفت: این پروژه قرار است استحصال اتان از ۱۸ فاز پالایشگاه را انجام دهد و سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰‌میلیون دلار سودآوری برای کشور دارد، عملیات اجرایی این پروژه تا دو ماه آینده آغاز می‌شود. وی ادامه داد: استحصال اتان در پالایشگاه‌های پارس‌‌‌‌‌‌جنوبی، برای کشور ارزش‌افزوده و اشتغال زیادی به‌همراه دارد. وزیر نفت با اشاره به تولید سالانه ۱/ ۱‌میلیون ‌تن اتان از محل اجرای طرح استحصال اتان در ۹پالایشگاه پارس‌جنوبی توسط ستاد اجرایی فرمان امام‌‌(ره) گفت: سود حاصل از اجرای همه پروژه‌ها در این ستاد یا دوباره در زنجیره ارزش همان پروژه سرمایه‌گذاری می‌شود یا در بخش اجرای پروژه‌های عام‌‌‌‌‌‌المنفعه و مردمی همچون راه‌اندازی کارخانه‌‌‌‌‌‌های تولید داروهای خاص سرمایه‌گذاری می‌شود.

افزایش صادرات نفت ایران

آمارها نشان می‌دهد در سال‌گذشته صادرات نفت ایران با افزایش همراه بوده و در کنار افزایش صادرات، پول فروش نفت نیز به کشور وارد شده‌است. این موضوع تا حد زیادی نیاز کشور به ارز را تامین کرده و مانع از رشد قیمت‌ها بوده‌است. جواد اوجی، وزیر نفت با تایید افزایش صادرات نفت ایران نیز پیش از این گفته بود در سال‌۱۴۰۱، ۱۹۰‌میلیون بشکه نفت بیشتر از سال‌۱۳۹۹ و ۸۳‌میلیون بشکه بیشتر از سال‌۱۴۰۰ صادر شد و پیش‌بینی می‌شود امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود. این صحبت‌‌‌‌‌‌ها البته بر اساس آمارهای بانک‌مرکزی و مرکز آمار نیز قابل‌تایید است.

فعال‌‌‌‌‌‌سازی پیمانکاران داخلی

در این مراسم، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام‌‌(ره) با اشاره به اجرای طرح‌هایی برای تولید ۱۱‌میلیون‌تن محصولات پتروشیمی طی پنج سال‌آینده گفت: این مجموعه طی پنج سال‌آینده در صنعت نفت ۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. عارف نوروزی با بیان اینکه همواره پیمانکاران خارجی بر ایرانیان برای کار در کشور منت می‌‌‌‌‌‌گذاشتند، اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام‌‌(ره) نخستین قرارداد در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران را با وزارت نفت امضا کرد و پروژه را با قیمت و زمان کمتر انجام داد، ضمن اینکه پیمانکاران داخلی زیادی در این زمینه فعال شدند. وی افزود: طرح‌هایی را برای تولید حدود ۱۱‌میلیون ‌تن محصولات پتروشیمی طی پنج سال‌آینده اجرا خواهیم کرد که تاکنون ۴‌میلیون‌تن از آن اجرا شده‌است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام‌‌(ره) تصریح کرد: ما در این زمینه محور هستیم و تنها سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار نیستیم و همواره بیش از ۵۰‌درصد سرمایه را از دیگر سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران جذب می‌کنیم، همچنین برنامه داریم طی پنج سال‌آینده تا ۲۰‌میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنیم. نوروزی با بیان اینکه اجرای طرح استحصال اتان در منطقه ویژه پارس انجام‌شده‌است و با این ظرفیت، سالانه یک‌میلیارد دلار صادرات اتان خواهیم داشت، اظهار کرد: در پتروپالایشگاه جاسک سرمایه‌گذاری ۱۱‌میلیارد دلاری را در حال اجرا داریم و همه منابع سرمایه‌گذاری را نیز پیش‌بینی کرده‌‌‌‌‌‌ایم، همچنین بیش از ۵۱‌درصد سهم سرمایه‌گذاری را در اختیار داریم. وی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام‌‌(ره) با کمک شرکای خود بانی ایجاد ۴۰۰‌هزار شغل در کشور بوده و ۱۳۰‌هزار طرح کوچک، متوسط و خانگی را اجرا کرده‌‌‌‌‌‌ است که ارزش این طرح‌ها پارسال به ۶۰‌هزار‌میلیارد‌تومان رسید.

لزوم حمایت از نیروهای صنعت نفت

در جریان این مراسم عضو هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: دولت و مجلس باید از نیروهای صنعت نفت حمایت کنند، البته ما خود را موظف می‌دانیم در برنامه هفتم توسعه از منابع انسانی صنعت نفت حمایت کنیم. رمضانعلی سنگدوینی، وزیر نفت را یکی از موفق‌‌‌‌‌‌ترین وزیران دولت دانست و اظهار کرد: امروز ۶۰ تا ۶۵‌درصد بودجه‌کشور از سوی صنعت نفت تامین می‌شود که این خود مقوله بسیار پراهمیتی است. وی با اشاره به اینکه صنعت نفت امروز متخصص‌‌‌‌‌‌ترین و متعهدترین نیروها را در اختیار دارد، افزود: هم دولت و هم مجلس باید از این نیروها حمایت کنند، البته ما خود را موظف می‌دانیم که در برنامه هفتم توسعه از منابع انسانی صنعت نفت حمایت کنیم.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، راه نجات اقتصاد کشور را ورود بخش‌‌‌‌‌‌خصوصی به صنعت و در عین‌حال اعتماد و اطمینان به آن دانست و اظهار کرد: باید بخش‌خصوصی را وارد میدان کنیم و برای سوددهی این بخش امنیت سرمایه‌گذاری آنها نیز تامین شود. سنگدوینی تولید بنزین، گازوئیل و گاز در کشور را مرهون زحمات نیروی انسانی صنعت نفت دانست و گفت: با حمایت از نیروی انسانی صنعت نفت و ورود بخش‌‌‌‌‌‌خصوصی داخلی و خارجی به این صنعت، آینده خوبی را برای صنعت نفت پیش‌بینی می‌کنیم.

رشد پایدار صنعت نفت

بر اساس اعلام مرکز آمار، بخش نفت سال‌گذشته رشد ۷‌درصدی را تجربه کرده است. بانک‌مرکزی نیز که در چند روز گذشته آمار رشد اقتصادی سال‌گذشته را اعلام کرد، رشد بخش نفت را ۱۰‌درصد دانست. روند رشد صادرات نفت در سال‌۱۴۰۲ نیز ادامه‌‌‌‌‌‌دار بود تا آنجا که حتی رسانه‌‌‌‌‌‌های غربی نیز بر این واقعیت صحه گذاشتند. موسسه کپلر به افزایش صادرات نفت ایران به ۶/ ۱‌میلیون بشکه در روز اشاره کرده است که اثر آن را در شرایط اقتصادی و بودجه‌‌‌‌‌‌ای می‌توان دید. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران در سال‌گذشته میلادی ۵۴‌میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد به‌‌‌‌‌‌دست آورد که این رقم نسبت به سال‌پیش از آن ۱۷‌میلیارد دلار افزایش داشت. درآمد نفتی ایران در سال‌۲۰۲۱ میلادی ۳۷‌میلیارد دلار اعلام‌شده بود.