آی تی ایران: شرکت امنیتی Lookout به کاربران دستگاه‏های اندرویدی در خصوص ظهور بدافزاری کاملا خطرناک هشدار داده است. این بدافزار نه‏تنها به‏طور پنهانی گوشی شما را روت می‏کند بلکه خود را به‏عنوان برنامه‏ای سیستمی روی دستگاه شما نصب کرده تا نهایتا فرآیند حذف آن، بیش از پیش دشوار شود.

این شرایط تا حدی می‏تواند وخیم باشد که در صورت عدم آگاهی از تعویض رام موجود روی دستگاه، شاید مجبور به تعویض گوشی اندرویدی خود شوید! لوک‏اوت از این ویروس به‌عنوان یک بدافزار تبلیغاتی یاد می‏کند که در پوشش برنامه‏هایی که در ظاهر نسخه قانونی اپلیکیشن‏های محبوبی مانند فیس‌بوک، توییتر، Candy Crush، NYTimes، Google Now، اسنپ‏چت و واتس اپ هستند ظاهر می‏شود. این شرکت حتی نسخه‏هایی آلوده از برنامه‏هایی مانند Okta با روند دو مرحله‏ای تایید امنیت را رصد کرده است. با این وجود مدنظر داشته باشید که این آلودگی تنها در قالب برنامه‏های عرضه شده توسط فروشگاه‏های نرم‏افزاری به جز گوگل‌پلی یافت می‏شوند و در صورت دانلود برنامه‏ها از پلی‏استور گوگل، مشکلی دستگاه شما را (حداقل در حال حاضر) تهدید نخواهد کرد.


برنامه‏های آلوده، عملکردی هوشمندانه دارند. Lookout تا کنون بیست‏هزار نمونه از این برنامه‏ها را شناسایی کرده است اما با توجه با اینکه این برنامه‏ها خود را در جای‏جای گوشی کپی می‏کنند، فرآیند شناسایی و حذف آنها سخت و طاقت‏فرسا است. با دسترسی روت به گوشی شما، این برنامه‏ها به‏نوعی نامحسوس در قلب سیستم‏عامل گوشی شما قرار می‏گیرند و همین امر حذف کردن آنها را غیرممکن خواهد کرد. با اجرای برنامه‏ها، سیل آگهی‏های تبلیغاتی به گوشی شما سرازیر خواهند شد. شرایط با دانلود و نصب بدون اجازه برنامه‏ها روی دستگاه هوشمندتان، از این هم بدتر خواهد شد. در واقع این روند نمایش آگهی‏ها و نصب بدون اجازه برنامه‏ها، سیاستی است که نفوذگران را به درآمد خواهد رساند.