پیام‌رسانی که می‌خواهد جای فیس‌بوک را بگیرد

دنیای اقتصاد: هر روز راس ساعت ۱۵:۰۰ صدای زنگ در دفتر کاری شرکت Slack در سان‌فرانسیسکو شنیده می‌شود.

صدایی که به گفته April Underwood سرپرست این پلت‌فرم، حکایت از فرارسیدن زمان صرف قهوه عصرانه دارد.

این صدا بیشتر یادآور محیط یک صومعه است تا شرکت استارت‌آپی در سیلیکون ولی که برنامه تولیدی آن در بزرگ‌ترین دفاتر کاری جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته کال هندرسون، سرپرست بخش تکنولوژی و یکی از چهار موسس این شرکت، این شرایط همانند یک ورزش سبک برای کارمندان این شرکت، موثر است. وی معتقد است Slack یک فرهنگ متفاوت با یک شرکت نوپا و نوظهور ایجاد کرده است که یکی از دلایل اصلی آن، خصوصیات اخلاقی و بیش از هرچیز دیگر اجتماعی بودن مدیرعامل این شرکت، استوارت باترفیلد است.

استوارت باترفیلد، مدیرعامل Slack این برنامه را چیزی در حدود ۲۱ ماه قبل عرضه کرد، حتی در اقتصادی که در آن حداقل ۶۵ استارت‌آپ جدیدش از ماه ژانویه، چیزی در حدود یک میلیارد دلار ارزش دارند، Slack سریعا در حال پیشرفت و حرکت رو به رشد است.

این در حالی است که باترفیلد به تازگی اعلام کرده یک میلیون کاربر برای اولین‌بار در تاریخ کوتاه این شرکت، به‌طور همزمان از این برنامه استفاده کرده‌اند. بدنیست بدانید که بیش از ۷/ ۱ میلیون کاربر از زمان اولین عرضه این برنامه در فوریه ۲۰۱۴ به کاربران فعال روزانه آن تبدیل شده‌اند. تعداد کاربران استفاده کننده از این پلت‌فرم در آگوست سال جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۱۰ برابر شده است. شرکت‌های مالی و اعتباری مانند Airbnb,BuzzFeedو Blue Bottle Coffee از جمله مشتریان مطرح این برنامه هستند. شرکت‌هایی مانند Comcast و والمارت و تیم‌های مختلف ناسا را نیز باید به جمع استفاده‌کنندگان از این برنامه اضافه کرد. Slack آنچنان در ترغیب کاربران به وقت‌گذرانی بر روی این پلت‌فرم موفق بوده که اکنون به دنبال ایجاد روش‌هایی برای آسایش و دورماندن مقطعی آنها از برنامه است. به عنوان یک نمونه، قابلیت Do Not Disturb به کاربران این امکان را خواهد داد تا بین ساعت‌های ۲۲ تا ۸ صبح فردا (بر اساس موقعیت زمانی هر منطقه جغرافیایی) هیچ پیامی دریافت نکنند و به این ترتیب آرامش آنها برهم نخورد. باترفیلد ۴۲ ساله معتقد است ارزش شرکتش به مراتب بیش از تخمین فعلی ۸/ ۲ میلیارد دلاری است. وی قصد دارد به نحوی این برنامه را توسعه دهد تا حتی از فیس‌بوک نیز پیشی بگیرد.

این در حالی است که درآمد شبکه اجتماعی فیس‌بوک در سال ۲۰۱۴ چیزی در حدود ۵/ ۱۲ میلیارد دلار اعلام شده اما Slack به دنبال رسیدن به رقم ۴۵ میلیون دلار است. جان فارِل، از اعضای هیات‌مدیره و یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz متعقد است در صورتی که باترفیلد و Slack سیاست‌های درستی درپیش گیرند می‌توانند شرکتی ۱۰۰ میلیارد دلاری در اختیار داشته باشند.

اتفاقی که باعث خواهد شد Slack به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان تبدیل شود. باترفیلد امیدوار است این شرکت بتواند روندی را در دهه آتی پیاده‌سازی کند که مایکروسافت موفق به اجرای آن در دو دهه گذشته شده و در واقع فعالیت‌های کاری کاربران را به نحوی موثر تحت‌تاثیر قرارداده است.

این تغییرات را می‌توان در دفتر Slack نیز مشاهده کرد. این شرکت، کار خود را با ۸ کارمند در اوایل سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و اکنون تعداد کارمندانش به بیش از ۲۵۰ نفر رسیده است. این در حالی است که Slack در حال حاضر ۵۲ فرصت شغلی خالی در لیست منتشر شده در وب‌سایتش دارد. فضای فیزیکی موجود در دفتر این شرکت در سان‌فرانسیسکو نیز آنچنان گسترده است که در حال حاضر بخشی از آن توسط کارمندان این شرکت به عنوان سالن یوگا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این در حالی است که باترفیلد که وب‌سایت محبوب فلیکر را به همراه همسرش Caterina Fake راه‌اندازی کرده است، سابقه مدیریت شرکتی در این اندازه و ابعاد را نداشته است.

باترفیلد در قسمتی از مصاحبه خود با وب‌سایت Time از بازدید خود از دفتر کاری این شرکت در سان‌فرانسیسکو یاد می‌کند. در زمان بازدید، سوال‌های متفاوتی از سوی کارمندان مطرح می‌شد. به عنوان یک نمونه شاخص، باترفیلد از کارمندی یاد می‌کند که ارائه قهوه و تلفن رایگان را لطف این شرکت تلقی کرده بود اما خواستار دریافت مشاوره تخصصی شده بود. باترفیلد معتقد است این حق و حقوقی است که مسوولان شرکتش به دنبال ارائه آن به کارمندان خود هستند. سوال مهم دیگری که از باترفیلد پرسیده شده بود، به شرایط این شرکت و کارمندان آن پس از عرضه عمومی سهام Slack مربوط بود. این در حالی است که باترفیلد پیش از این از طرح برابری سهام برای شرکت‌های استارت‌آپ سخن گفته بود. در واقع شرکتی مانند Slack پس از فروش یا عرضه عمومی سهام خود افرادی که درآمد و دریافتی بالاتر از حد مشخصی (به عنوان مثال ۱۰ میلیون دلار) دارند را مجبور خواهد کرد تا ۵۰ درصد از درآمد از این راه خود را به صندوق بازگردانده تا میان کسانی که پایین‌تر از سطح مشخصی درآمد داشته‌اند توزیع شود. این دقیقا مشابه روندی است که از سوی دولت‌ها برای مالیات بر درآمد وضع شده است. سیستمی که البته Slack همچنان با عملی‌کردن آن فاصله زیادی دارد.