نتایج یک بررسی نشان می‌دهد نصب تجهیزاتی که دریافت فرامین صوتی را در خودروها ممکن می‌کنند به جای کمک به هدایت خودرو موجب پرت شدن حواس راننده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نیویورک تایمز، نتایج این بررسی که روز گذشته منتشر شده ابهامات جدی در مورد امنیت خودروهای مذکور به وجود آورده است. در سال‌های اخیر بسیاری از خودروها به امکاناتی برای دریافت فرامین صوتی مجهز شده‌اند. از این فناوری‌ها برای تسهیل گفت‏وگو با تلفن همراه و انجام کارهای مختلفی مانند روشن و خاموش کردن تهویه مطبوع و برف پاک کن استفاده می‌شود.

مهم‌ترین خطر این فناوری نوظهور پرت کردن حواس راننده و امکان وقوع برخی خطاهای زبانی است. تلاش برای صدور فرامین صوتی درست باعث می‌شود تا ۲۷ ثانیه قبل و بعد از صدور فرمان، راننده از تمرکز لازم برای هدایت خودرو برخوردار نباشد. در مورد سیستم‌های ساده‌تر میزان این حواس پرتی به ۱۵ ثانیه قبل و بعد از صدور فرمان کاهش می‌یابد. مشکل یاد شده مربوط به همه تجهیزاتی است که قابلیت دریافت فرامین صوتی را دارند و به تولیدات شرکت خاصی محدود نمی‌شود. بنابراین تولیدات اپل، گوگل و مایکروسافت همگی این مشکل را دارند.