ندا لهردی فصل درس و مدرسه نزدیک است و آنها که باید با رسیدن فصل پاییز کوله به دوش بیندازند و پشت میز بنشینند، خودشان را برای این کار آماده می‌کنند. با نفوذ بیشتر تکنولوژی در زندگی روزمره افراد، همه چیز حتی درس خواندن و شیوه‌های آن هم رنگ تغییر خورده‌اند.
حالا دیگر لا به لای خرید دفتر، کتاب، مداد و خودکار، ابزارهایی مانند تبلت و کتابخوان هم به لیست خرید اول پاییز دانش آموزان و دانشجویان هم اضافه می‌شوند. در واقع این ابزارهای مختلف تکنولوژی کار درس خواندن را لذت بخش‌تر و راحت‌تر کرده و امکان دسترسی سریع به اینترنت در همه جا را برای آنها فراهم می‌آورند. در همین راستا بخش آموزش مجله آنلاین InformationWeek به تازگی فهرستی از ابزارهای تکنولوژی جدیدی که اغلب دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید تهیه و استفاده می‌کنند را منتشر و بررسی کرده است که آن را در اینجا می‌خوانیم.

ابزاری برای همکاری بهتر در پروژه‌ها
Podio وب‌سایتی جالب و کاربردی است که امکان همکاری بهتر دانش‌آموزان و دانشجویان را در یک فضای اجتماعی مجازی فراهم می‌آورد. این شبکه اجتماعی جالب آپدیت‌های جدیدی را تجربه کرده است و یک قابلیت ارسال پیام و چت ویدئویی هم به آن اضافه شده است تا ارتباط میان کاربران موثرتر باشد. این شبکه اجتماعی در حال حاضر دارای یک اپلیکیشن ویژه برای گوشی‌های آی‌فون است. در این شبکه اجتماعی کاربران امکان داشتن فضای کاری مجزا را داشته و امکانات مختلفی برای پردازش داده‌ها در اختیار دارند. عضویت در این شبکه اجتماعی کاملا رایگان است.

ابزاری که نمی‌گذارد چیزی گم شود
از آنجا که دانشجویان در محوطه دانشگاه، کلاس‌ها، اتاق‌های خوابگاه، آزمایشگاه‌ها، سالن‌های کنفرانس، غذاخوری و... در رفت و آمد هستند، ممکن است بعضی از وسایل‌شان به خصوص آنهایی که اطلاعات مهمی را در آن ذخیره کرده‌اند گم شود. درست به همین دلیل هم ابزاری به نام StickNFind Location Sticker که اندازه بسیار کوچکی دارد، می‌تواند مفید و کاربردی باشد.
این ابزار می‌تواند به ابزارها و وسایل مختلف متصل شده و امکان دنبال کردن آنها را در صورت گم یا دزدیده شده به کاربرانش بدهد. این محصول مبتنی بر تکنولوژی ارتباطی بلوتوث است و با یک اپلیکیشن رایگان قابل نصب روی موبایل‌های هوشمند کار می‌کند. این محصول که دارای دو دستگاه کوچک در بسته‌بندی خودش است با قیمتی در حدود ۵۰ دلار به بازار عرضه می‌شود.

لپ‌تاپ- تبلت هیبریدی
«رالف آمبروس» برنامه‌نویس و تحلیلگر آکادمی سیستم‌های اطلاعاتی معتقد است، دستگاه‌های ترکیبی یا همان هیبریدی مانند لپ‌تاپ- تبلت‌ها می‌توانند ابزارهای مناسبی برای دانش‌آموزان و دانشجویان باشند. دو مدل جدید از این محصولات یعنی Samsung Ativ Q و Asus Transformer Book Trio هم اخیرا به بازار معرفی شده‌اند. این سیستم‌ها دو سیستم عامل آندروید و ویندوز ۸ را روی خودشان دارند و امکان سوئیچ کردن بین آنها را به کاربرانشان می‌دهند. با این اوصاف این دستگاه‌ها امکان دسترسی کاربرانشان به اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف را فراهم می‌آورند. این دستگاه‌ها دارای نمایشگر قابل جدا شدن هستند که امکان تبدیل شدن به تبلت و قابل حمل‌تر شدن را به کاربرانشان می‌دهند. رالف آمبروس پیش بینی می‌کند که این دستگاه‌های هیبریدی به زودی جایگزین لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی قابل حمل بشوند.

صفحات مجازی ویژه دانشگاه‌­ها
در حالی که شبکه‌های اجتماعی به سرعت در حال گسترش هستند، امکانات و خدمات ویژه‌ای را برای دانشگاه‌ها و دانشجویان ارائه می‌دهند. LinkedIn هم یکی از این شبکه‌های اجتماعی است که صفحات ویژه‌ای برای دانشگاه‌ها اختصاص داده است که در آن اساتید، مدیران و دانشجویان می‌تواند به تعامل با یکدیگر بپردازند. این شبکه اجتماعی کاربران زیادی دارد و به این دلیل می‌تواند ارتباطات موثری را بین دانشجویان و دانشگاه‌ها به وجود بیاورد.

انرژی همراه
در حالی که ابزارهای دیجیتال قابل حمل‌تر شده‌اند، موضوع انرژی مورد نیاز آنها به دغدغه بسیاری از کاربران این محصولات تبدیل شده است. با این اوصاف است که ابزارهای تامین انرژی مختلف در بازار عرضه می‌شوند. Justin Power Case هم یکی از این ابزارهای کاربردی است که طراحی خلاقانه‌ای داشته می‌تواند انرژی مورد نیاز انواع تبلت یا موبایل هوشمند را تامین کند. این دستگاه دارای پورت‌های ارتباطی رایج بوده و از این طریق ابزارها و دستگاه‌های مختلف را شارژ می‌کند. این محصول در حال حاضر با قیمتی در حدود ۷۰ دلار به بازار عرضه می‌شود.

تفکر گروهی
وب‌سایت Join.me یک سرویس به اشتراک گذاری با یک کلیک است که برای کارهای گروهی طراحی شده است و امکان دسترسی به آن از هر کامپیوتر شخصی، موبایل یا تبلت وجود دارد.
با استفاده از این سرویس کاربران می‌توانند مطالب و صفحات را دست کم با ده نفر به اشتراک بگذارند. این ابزار برای دانش آموزان و دانشجویان مفید است تا بتوانند با استفاده از آن کارهای گروهی و پروژه‌های تحقیقاتی‌شان را انجام بدهند. استفاده از این سرویس کاملا رایگان است.

ثبت الکترونیکی تکالیف
برای آنکه تکالیف مختلف به صورتی منظم و انجام و ذخیره شوند، ابزاری به نام E-portfolios می‌تواند مفید باشد. این ابزار به دانش آموزان و دانشجویان کمک می‌کند تا تکالیف و پروژه‌های خودشان را به صورتی منظم انجام داده و به صورت الکترونیکی به اساتید ارائه کنند. این ابزار می‌تواند همیشه و همه جا در اختیار کاربرانش باشد. این ابزار به دانشجویان کمک می‌کند تا اسناد، متون، تصاویر گرافیکی، فایل‌های صوتی و ارائه‌های مختلف را سازماندهی کرده و به راحتی با اساتید به اشتراک بگذارند.

کیبوردی برای آی‌پد
در حالی که استفاده از تبلت‌های با کیفیت و حرفه‌ای اپل یعنی آی‌پد حسابی رونق گرفته، به تازگی یک محصول جدید به نام Touchfire به بازار عرضه شده است. این کیبورد در واقع یک کیبورد نامرئی از جنس سیلیکون است که می‌تواند روی کیبورد داخل نمایشگر خود آی‌پد قرار گرفته و حس تایپ کردن با یک کیبورد واقعی را به کاربرانش بدهد. این کیبورد با تمام انواع آی‌پدها سازگاری داشته و ضد آب است. این کیبورد با قیمت ۵۰ دلاری عرضه می‌شود.

هوشمندتر از قلم
Livescribe Sky Smartpen یک قلم هوشمند است که می‌تواند تمام نوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموزان را ثبت کرده و حتی در طول برگزاری کلاس هم درس‌ها و مطالب گفته شده را ضبط کند و بنویسد. سپس تمام آنچه را که ضبط کرده می‌تواند روی دفتر یادداشت بنویسد. این قلم هوشمند مجهز به Wi-Fi بوده و می‌تواند تمام یادداشت‌های ثبت شده و فایل‌های صوتی ضبط شده را به کامپیوتر، تبلت یا موبایل کاربران ارسال کند. این قلم هوشمند در نسخه‌های ۲، ۴ و ۸ گیگابایتی تولید شده و با قیمت پایه ۱۵۰ دلار به بازار عرضه می‌شود.

ابزاری برای از بین بردن حواس‌پرتی
هرچند تکنولوژی برای انجام بهتر و راحت‌تر شدن کارها مناسب است، اما گاهی هم می‌تواند از تمرکز دانش آموزان و دانشجویان جلوگیری کند. درست به همین دلیل هم ابزاری به نام Freedom ارائه شده است که می‌تواند ارتباط اینترنتی را در مدت زمان خاصی که توسط خود کاربر تنظیم می‌شود، قطع کند تا تمرکز آنها حفظ شود. این ابزار با قیمت ۱۰ دلار عرضه شده است و به راحتی روی کامپیوتر شخصی، موبایل یا تبلت کاربران نصب می­شود.0

ابزارهای تکنولوژی برای فصل مدارس