نرم‌افزار شناسایی افراد با استفاده از خطوط کف دست به همت پژوهشگران دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی شد. به گزارش ایسنا، آزاده قندهاری، دانش‌آموخته دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام این مطلب افزود: مشخصه بیومتریکی خطوط کف دست یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در انسان است که در مقایسه با مشخصه‌های فیویولوژیکی دیگر از مزایایی چون پایداری، قابلیت تقلید و جعل بسیار کم، داشتن ویژگی‌های بسیار زیاد و منحصر به فرد و قابلیت استخراج این ویژگی‌ها از تصاویری با رزولوشن پایین برخوردار است. وی افزود: فرایند تعیین و تایید هویت مبتنی بر خطوط کف دست شامل سه فرایند اصلی پیش پردازش و تقطیع، استخراج ویژگی و انطباق ویژگی‌هاست. برای پیش پردازش از فیلتر میانه استفاده می‌شود تا بدون ایجاد تاری، عمل حذف نویز از تصویر کف دست صورت گیرد.

این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: از کاربردهای این نرم‌افزار، کنترل ورود و خروج به برخی مکان‌های خاص است به جای این که فرد کارت شناسایی به همراه داشته باشد با خطوط کف دست شناسایی می‌شود.

وی به مشکلات استفاده از اثر انگشت برای شناسایی اشاره کرد و گفت: تصاویری که از اثر انگشت گرفته می‌شوند حداقل باید ۵۰۰dpi ۰ رزولوشن داشته باشد ولی تهیه تصویر از کف دست با رزولوشن ۷۵dpi امکان‌پذیر است.

قندهاری افزود: اثر انگشت بر اثر کار زیاد ممکن است محو شده و از بین برود که این خود باعث می‌شود شناسایی فرد دچار خلل شود در صورتی که کف دست از جاهایی است که کمتر برایش مشکل خراشیدگی و از بین رفتن خطوط آن پیش می‌آید چرا که پوست کف دست و پا جایی است که بیشترین ضخامت را دارد.

وی به دیگر ویژگی های خطوط کف دست اشاره کرد و گفت: وسایل اخذ تصویر روی کف دست ارزان است و برای افراد خیلی راحت‌تر است که کف دستشان را در اختیار سیستم قرار دهند.