این داستان واردات گوشی تلفن همراه و ثبت آن در شبکه ارتباطات سیار هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد.

در حالی که چندی پیش یک خبرگزاری از درخواست ارتباطات سیار پیرامون اختصاص اعتبار برای خرید تجهیزات ثبت گوشی تلفن همراه در شبکه خبر داده بود و در حالی که پیش از این نیز ضعف در شبکه رجیستری ارتباطات سیار باعث توقف گوشی‌های وارداتی در گمرک شده بود، اما این بار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ثبت شماره سریال گوشی تلفن همراه را از بعدازظهر یکشنبه آزاد اعلام کرده است. بر این اساس شماره سریال گوشی‌های تلفن همراهی که در سازمان جهانی GSM ثبت شده باشند، در شبکه ارتباطات سیار آزاد و رجیستر تمامی گوشی‌ها فعال شده است.

در حالی که این اقدام باعث عرضه گوشی‌هایی می‌شود که از کانال‌های قانونی وارد کشور شده‌اند، با ورود این گوشی‌ها تا حدی قیمت‌های بازار کاهش می‌یابد، اما باز هم شرکت‌های وارد کننده گوشی به آزاد شدن ثبت و رجیستر گوشی معترض بوده و معتقدند که با این کار گوشی‌هایی که از طریق قاچاق به بازار وارد می‌شوند، افزایش می‌یابند و این در حالی است که وارد کنندگان قانونی برای ورود هر دستگاه باید ۶۰درصد عوارض پرداخت کنند.

به هر حال همین شرکت‌های وارد‌کننده تا هفته پیش به عدم رجیستر شدن گوشی‌های خود معترض بودند و این بار هم رجیستر شدن تمام گوشی‌ها را به ضرر خود می‌دانند. به این ترتیب از این پس تمام گوشی‌های تلفن‌همراه، حتی گوشی‌هایی که توسط مسافران به کشور وارد می‌شود مشکل رجیستری نخواهند داشت.

عرب‌ها به دنبال اپراتور سوم

پس از بحث جذاب رجیستر شدن گوشی‌های وارداتی نوبت به اپراتور سوم می‌رسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که اخیرا هر روز فقط با خبرگزاری محبوب خود یعنی فارس گفت‌و‌گو می‌کند، از ارائه درخواست رسمی و انجام مذاکرات از سوی برخی شرکت‌های خارجی به ویژه اتصالات امارات و یک شرکت بحرینی برای حضور در مزایده اپراتور سوم تلفن‌همراه کشور خبر داده است. البته وزیر ارتباطات به حضور احتمالی ترکسل در مزایده اپراتور سوم نیز اشاره کرده و می‌گوید: از سوی ترکسل به صورت غیرمستقیم تماس‌هایی برقرار شده است.

در همین زمینه آگاهان می‌گویند که ترکسل چند هفته پیش در تماسی با وزارت ICT ایران اولتیماتوم شش ماهه برای حل مشکلاتش پیرامون اپراتور دوم را داد و تهدید کرده است که اگر این مشکل حل نشود، از طریق دادگاه در فرانسه خسارت چند میلیارد دلاری از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالبه خواهد کرد. همان آگاهان نیز تصریح کرده‌اند که این شرکت تحت هیچ عنوان دیگر تمایلی به حضور در قراردادهای ایرانی ندارد.

MMS ایرانسل رفت برای سال آینده

مشترکان ایرانسل که به بهانه استفاده از خدمات ارزش افزوده‌ای همچون MMS اقدام به تهیه این سیم‌کارت کرده‌اند، بدانند که براساس گفته یک مقام آگاه در این شرکت سرویس MMS ایرانسل به دستور شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و از سوی سازمان تنظیم مقررات قطع شده و تا سال آینده نیز ارائه نخواهد شد.

جالب است که بدانید در همین زمینه شرکت ارتباطات سیار، رقیب بی‌چون و چرای ایرانسل قرار است از ابتدای مهرماه سال‌جاری، سرویس MMS را برای برخی از مشترکانش فعال کند. البته این خبر که از سوی وحید صدوقی، مدیرعامل این شرکت اعلام شده، پیش‌تر از سوی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام شده بود با این تفاوت که غفاریان معتقد بود ارائه سرویس MMS اپراتور اول بعید است امسال صورت گیرد. با این حال انتشار خبر قطع سرویس MMS ایرانسل باعث کاهش قیمت سیم‌کارت‌های این اپراتور شده است.

در حالی که تعداد مشترکان ایرانسل تا به امروز بیش از ۲میلیون نفر اعلام شد، اما مشخص نیست که از این تعداد چه میزان مشترک فعال هستند.

آنلاین شدن ارتباطات سیار و ضرر دفاتر خدمات ارتباطی

گفته می‌شود ارائه خدمات آنلاین از سوی شرکت ارتباطات سیار، درآمد دفاتر خدمات ارتباطی را با کاهش روبه‌رو کرده و مشکلات عدیده‌ای برای این دفاتر به وجود آورده است. در حالی که دفاتر خدمات ارتباطی با مشکلاتی از این دست روبه‌رو هستند. به گفته عبدالمجید امین، رییس کانون سراسری انجمن‌های کارفرمایی دفاتر خدمات ارتباطی، اعمال افزایش ۱۰درصدی حق‌السهم این دفاتر که مصوبه آن پیش از این ابلاغ شده است، تاکنون به اجرا نرسیده و علت تاخیر آن نیز مشخص نیست.