جنگ جهانی ابر رایانه‌ها !

بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی ابررایانه‌ها که در شهر «درسدا» در آلمان برگزار شد، ۵۰۰ ابر رایانه پرقدرت دنیا را به مبارزه فرا خواند تا هریک توانمندی‌های خود را به بوته آزمایش بگذارند. به گزارش مهر، در این کنفرانس جنگ اصلی میان شرکت «سان میکروسیستم» و «آی بی ام» درگرفت و ژاپن هم اعلام کرد که به زودی وارد میدان مبارزه خواهد شد.

سان میکروسیستم در این چالش بزرگ اعلام کرد که به فناوری ساخت پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین ابررایانه دنیا دست یافته است.

سان در خصوص این ابررایانه که «صورت فلکی» (Constellation) نام دارد توضیح داد که «صورت فلکی» را با همکاری دانشگاه تکزاس ساخته است. این ابررایانه مجهز به پردازشگرهای چهارهسته‌ای مدل «اپترون» ساخت شرکت «ای ام دی» است.

وی تاکید کرد که این ابررایانه دارای بخش‌های استانداردی چون تیغه سرور، ذخیره سازی «سان فایر ۴۵۰۰x» و سیستم عامل‌های منابع متن آزاد «سولاریز» یا «لینوکس» است.

براساس گزارش پایگاه خبری سیلیکون، «صورت فلکی» در مجموع از ۱۳۱هزارو ۷۲ هسته برخوردار است که تا ۰۸/۱ پتافلاپ عمل می‌کند. یک پتافلاپ برابر با هزار تریلیون فلاپ است. ممیز شناور در ثانیه را فلاپ می‌گویند.

در حقیقت فلاپ مخفف عبارت (Floating Point Operations Per Second) واحد اندازه‌گیری تعداد عملیاتی است که یک دستگاه محاسبه‌گر یا ماشین حساب در هرثانیه انجام می‌دهد.

همچنین این ابررایانه ۱۰۰ ترابایت حافظه دارد و سرعت ورودی - خروجی این رایانه پرقدرت ۳ ترابایت برثانیه است. هر ترابایت معادل یک تریلیون بایت است.

از سوی دیگر «آی بی ام» نیز نسل دوم ابررایانه‌های پرقدرت خود را در این کنفرانس معرفی کرد. این ابررایانه که Blue - Gene/P نام دارد، دارای چهار پردازشگر «پاور پی سی ۴۵۰» (۸۵۰ مگاهرتز) با بسامد پایین است. هر چیپ توانایی انجام ۶/۱۳میلیارد عملیات را درثانیه دارد و یک کیت ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متری محتوی ۳۲ چیپ از این نوع، ۴۳۵میلیارد عملیات را درهر ثانیه محاسبه می‌کند.

هر کمد این ابررایانه که ۸۰/۱ متر ارتفاع دارد، محتوی ۳۲ کیت است. بنابراین هر کمد می‌تواند ۹/۱۳تریلیون عملیات را درهر ثانیه انجام دهد. هر کمد این ابررایانه یک‌هزار و۳۰۰ برابر سریع‌تر از پرسرعت‌ترین رایانه‌های شخصی خانگی است. درمجموع این ابررایانه از ۷۲ کمد و ۲۹۴ هزارو ۹۱۲ پردازشگر تشکیل شده است.

آی بی ام با ارائه این ابررایانه جدید موفق شد، رتبه خود را در طبقه‌بندی ۵۰۰ ابررایانه پرقدرت دنیا که همه ساله در این کنفرانس معرفی می‌شوند، ارتقا بخشد.

درحال حاضر این رایانه که از سری رایانه‌های پرسرعتBig Blue است در جایگاه نود و سوم قراردارد.

یکی از چالش‌های بزرگ برای تولیدکنندگان این رایانه‌ها، انتقال اطلاعات و داده‌ها در یک لحظه است.

آندراس بچول استین، شریک بنیانگذار «سان» مشکل اصلی در انتقال اطلاعات را در معماری «سوئیچینگ» می‌داند.

معماری سوئیچینگ درحقیقت روند انتخاب داده‌های استفاده شده در شبکه‌های انفورماتیکی است که «مگنوم» نامیده می‌شود.

مگنوم به تنهایی ترافیک داده‌ها را با سرعت بالای ۳هزارو ۴۵۶ ریزپردازشگر شکل می‌دهد.

این درحالی است که رایانه جدید آی بی ام برپایه توانایی محاسبه «سیستم پشتیبان گیری» عمل می‌کند. به طوری که این ابررایانه در همان لحظه که داده‌ها وارد می‌شوند، آنها را روی الگوریتم‌ها تحلیل می‌کند.

بنابراین گزارش، اولین ابررایانه قرن بیستم «Earth Simulator» نام دارد. این ابررایانه برای اهداف علمی ‌به‌ویژه مطالعه درخصوص تکامل آب و هوایی زمین در ژاپن متولد شد.

این ابررایانه بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به عنوان پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین رایانه دنیا شناخته می‌شد. Earth Simulator با ۸۶/۳۵ ترافلاپ، یعنی تقریبا برابر با ۳۶هزارمیلیارد فلاپ عمل می‌کرد. این ابررایانه با هزینه مالی ۵۸ میلیون دلار ساخته شد. در سال ۲۰۰۴ «آی بی ام» ابررایانه پرسرعت خود را معرفی کرد.

Blue Gene/L اولین ابررایانه‌ای است که ۰۱/۳۶ ترافلاپ محاسبه را انجام می‌دهد. در مدت یکسال بعد آی بی ام، چهارمین سری ازBlue Gene را عرضه کرد. این ابررایانه تا ۶/۲۸۰ ترافلاپ را انجام می‌داد. درهرحال تا نوامبر گذشته Blue Gene/L مقام خود را به عنوان پرقدرت‌ترین ابررایانه دنیا حفظ کرد.

اگرچه درحال حاضرعنوان پرقدرت ترین رایانه دنیا در اختیار شرکت‌های آمریکایی است، اما ژاپنی‌ها دست از تلاش برای بازگیری این عنوان برنداشته‌اند، به طوری که دولت این کشور بودجه‌ای معادل یک‌میلیارد دلار را برای ساخت پرقدرت‌ترین

ابررایانه دنیا در اختیار شرکت‌های «هیتاچی»، «ان ای سی» و «فوجیستو» قرار داده است و این شرکت‌ها موظفند، تا مارس ۲۰۰۹ رایانه‌ای با سرعت ۱۰ پتافلاپ را بسازند.