بازار دیجیتال- سه‌شنبه گذشته، هزاران ایستگاه رادیویی اینترنتی به این نتیجه رسیدند، برای اینکه بتوانند مقصود خود یعنی اعتراض به افزایش حق امتیاز را عملی کنند، باید دست از کار بکشند و به اصطلاح «یک روز سکوت» کنند. تهیه‌کنندگان وب می‌گوید: اگر قوانین جدید از ۱۵ژوئیه اجرا شود، دیگر شبکه‌های رادیویی مانند Screamin یا Hollerin و یا Ninya که فقط ۳شبکه از ۳۲۰شبکه رادیویی است که شنوندگان می‌توانند موسیقی مجانی گوش بدهند، وجود نخواهد داشت. طرفداران افزایش حق امتیاز می‌خواهند روزی را ببینند که هنرمندان گمنام این شبکه‌ها پولی دریافت می‌کنند که معتقدند سزاوار آن هستند و به همین دلیل استدلال می‌کنند که قوانینی که برای این شبکه‌های رادیویی ۵سال قبل وضع شده است، دیگر برای این صنعت مناسب نیست به ویژه در دوره‌ای که بسیاری از این شبکه‌های رادیویی در مالکیت کمپانی‌های بزرگی مانند یاهو، AOL و یا Real Network هستند.

هر دو طرف، در روز پنج‌شنبه صبح در کمیته خانه بنگاه‌های کوچک، استدلال‌های یکدیگر را شنیدند.

شبکه رادیویی Acce Raidio که نیمی از این ایستگاه‌های کوچک رادیویی را پخش می‌کند، می‌گوید اگر ما قیمت این موسیقی‌ها را پرداخت کنیم، فردای روزی که ما چک آنها را نوشتیم، ورشکست خواهیم شد. کورت هانسن مدیر این ایستگاه‌های رادیویی گفت: پرداخت پول به آنها خیلی مضحک و خنده‌دار است زیرا رادیو اینترنتی یکی از بهترین چیزهایی بود که در دهه گذشته اتفاق افتاده است و درواقع به موسیقی خدمت کرد.

به اعتقاد مدیران این شبکه‌ها، ایستگاه‌های رادیویی به هنرمندان و ژانرهای مختلف این امکان را داد که صدای خود را به گوش شنوندگان برسانند و موسیقی خود را عرضه کنند، در حالی که هرگز قبلا چنین امکانی نداشتند. در واقع بسیاری از موسیقی‌هایی که از روی امواج FM و AM رادیو هر سال پخش می‌شود، قبلا هرگز شنیده نشده است. به این ترتیب در عرض پنج سال گذشته شنوندگان رادیوهای اینترنتی به ۳۰میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

این بحث را در واقع قوانین جدیدی که Carporatd Royalty Beard وضع کرده، تولید کرده است. قبلا به موجب لایحه‌ای که دولت تصویب کرده، تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان وب حق امتیازی متناسب با درآمد خود می‌پرداختند. سود بیشتر به معنای پرداخت بیشتر است. از ۱۵ ژوئیه، تهیه‌کنندگان وب باید نرخ شناور را افزون بر حق امتیاز برای پخش هر آهنگی که پخش کنند، پرداخت کنند. به همین ترتیب هر ایستگاه رادیویی باید ۵۰۰دلار برای هر کانال به عنوان حق امتیاز بپردازند و همین موضوع سبب اختلاف میان سازمان‌های مختلف درگیر این موضوع شده است.

برخی از خوانندگان خود هم مخالف این افزایش هستند و معتقدند آنها موفقیت و شناخته شدن خود را مرهون این شبکه‌های رادیویی بودند که به همه اجازه پخش موسیقی‌شان را می‌داد.