در خصوص روند تولید گوشی تلفن همراه در کشور معاون وزیر صنایع معتقد است: پس از تصمیم گیری که در خصوص تعرفه واردات گوشی تلفن همراه توسط کمیسیون ماده یک صورت گرفت، وزارت صنایع برنامه‌ریزی گسترده‌ای در جهت تحقق تولید در مدت زمان کوتاهی انجام داد که دستاوردهایی نیز حاصل شده است. طبق گفته محسن حاتم، با برنامه‌ریزی انجام شده در طول هشت ماه گذشته حدود هفت شرکت به استقرار خطوط تولید گوشی تلفن همراه در کشور اقدام کرده‌اند که چنین دستاوردی را در صنایع دیگر شاهد نبوده‌ایم.

طبق نظر حاتم تجارت غیررسمی گوشی تلفن همراه در گذشته وجود داشته است و بخش خصوصی با توجه به سیاست‌های دولت در جهت محدودکردن این تجارت، وارد میدان تولید شده که البته رقابت در این صنعت بسیار پر‌چالش است، ولی بخش خصوصی ریسک کار را پذیرفته است.

به گفته وی، در مقابل حضور بخش خصوصی، دولت باید در بحث ثبات تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌ها از این بخش حمایت کند.

حاتم با اشاره به برخی تصمیم‌گیری‌های انجام شده در اواخر سال گذشته توسط کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص تعرفه واردات قطعات و محصولات صنعتی گفت: در آن زمان به دلیل فشردگی مباحث بودجه، نتوانستیم دیدگاه خود را به خوبی به نمایندگان مجلس منتقل کنیم، ولی همکاری لازم را با مجلس ادامه خواهیم داد تا نگرانی‌های موجود برطرف شود و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

معاون تولید وزیر صنایع و معادن، در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: در ایران اختلاف ۴درصدی بین تعرفه‌های CBU و SKD انگیزه‌ای را برای تولید در فاز CKD ایجاد نخواهد کرد و برای دستیابی به تولید داخل یک محصول ناچاریم از مرحله SKD عبور کنیم. به این ترتیب در صورتی‌که تولید با استفاده از واردات قطعات به صورت SKD غیرقابل توجیه باشد، ورود به تولید CKD دچار مشکل خواهد شد.

حاتم ابراز امیدواری کرد که راه حلی در خصوص تعیین تعرفه مناسب واردات قطعات گوشی تلفن همراه با کمک نمایندگان مجلس مشخص شود تا هم نگرانی آنان برطرف شود و هم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به مرحله تولید برسند. حاتم، در پایان با اشاره به افتتاح خط تولید گوشی تلفن همراه توسط شرکت کارخانه‌های مخابراتی ایران در آینده‌ای نزدیک گفت: یک کارخانه دیگر تولید گوشی تلفن همراه نیز در ۳ ماه نخست امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.