همه‌چیز درباره گوشی موبایل جدید اپل

گروه کامپیوتر- سال‌های سال طرفداران Apple یک سوال را از همدیگر می‌پرسیدند: آیا Apple واقعا در حال تولید و ساخت و یک گوشی موبایل است؟ شایعه‌ها هم با این جریان همراه شدند تا بالاخره خبرهایی درباره تولید یک گوشی موبایل توسط Apple و عرضه آن در نیمه اول سال ۲۰۰۷، از گوشه و کنار شنیده شد.

در نیمه ماه نوامبر گذشته اما منابع موثق خبر سفارش Apple به یک شریک تایوانی قدیمی به نام Hon Hai Precision Industry را برای تولید ۱۲میلیون از یک ابزار جدید به نام iphone،منتشر کردند.

به این ترتیب پیش‌بینی‌های مختلف درباره قابلیت‌ها، قیمت و زمان عرضه این محصول جدید شروع به شکل گرفتن کردند.

از طرفی محصولات اخیر Apple مثل ipod توقعات را این محصول جدید تا حد قابل توجهی افزایش دادند.

سرانجام روز نهم ژانویه و در نمایشگاه سالانه محصولات Apple به نام Macworld Expo، استیو جابز، مدیرعامل این شرکت محصول جدید را با قابلیت‌هایی خارج از محدوده انتظارات کاربران معرفی کرد.

در این نمایشگاه جابز، ضمن معرفی سه محصول جدید را شامل یک ipod با نمایشگر بزرگ، یک گوشی موبایل و یک ارتباط‌دهنده اینترنت گفت: این سه محصول در واقع اجزایی از یک ابزار جدید بهنام iphone هستند.

Iphone که طبق ادعای سازندگانش انقلاب صنعتی گوشی موبایل است، قابلیت‌هایی مثل برقراری تماس، اجرای موسیقی، دسترسی به اینترنت، ویرایش عکس، نمایش فیلم و ارسال پیام‌ها متنی را در خود جا داده است.

اگرچه هر کدام از این امکانات در بسیاری از ابزارهای دیجیتال دیگر هم وجود دارند، اما ویژگی منحصر به فرد iphone در داشتن همزمان و یکجای تمام این قابلیت‌ها است، این گوشی جدید همزمان با اجرا و تلفیق کاربری‌های مختلف، امکان استفاده از نرم‌‌افزار Google Maps را برای کاربرانش فراهم می‌کند.

Iphone برخلاف موبایل‌های هوشمند قدیمی که مجهز به کیبوردهای کوچک و کم جا بودند، یک کلید home (خانه) است. نمایشگر ۵/۳اینچی رنگی با وضوح تصویر بالای آن، قابلیت کاربری لمسی را برای تمام امکانات گوشی (multi-touch) فراهم می‌کند. این نمایشگر در هنگام تایپ یک پیام یا ایمیل به صورت یک کیبورد لمسی ظاهر می‌شود و حتی امکان تصحیح خودکار را به کاربران می‌دهد. برای اجرای موسیقی و نمایش فیلم هم یک کنترل کوچک روی نمایشگر ظاهر می‌شود. در نمایش عکس‌ها و ویرایش آنها کاربران iphone می‌توانند تنها با استفاده از دو انگشت خود و با باز و بسته کردن آنها، عکس را بزرگ‌تر و کوچک‌تر کنند.

Iphone هم مانند بسیاری از محصولات Apple می‌تواند به کامپیوترهای شخصی یا مکینتاش متصل شود. این گوشی مجهز به سیستم عامل osx شرکت Apple و ارتباط‌دهنده ipod است. به این ترتیب کاربران iphone به راحتی می‌توانند محتویات گوشی خود را مانند دفتر تلفن، عکس‌ها، فیلم‌ها و موسیقی به کامپیوتر شخصی‌شان انتقال دهند.

با تمام این قابلیت‌ها و امتیازات به هر حال مشکلاتی هم وجود دارند. اولین موضوع عرضه نشدن iphone تا ماه ژوئن است به این دلیل که Apple برای استفاده از شبکه‌ها و باندهای رادیویی نیاز به کسب مجوز از FCC (کمیسیون ارتباطات فدرال) دارد. مساله دیگر هم قرارداد Apple با شرکت Cingalar است که تا سال ۲۰۰۹ ادامه دارد، بنابراین برای داشتن یک گوشی iphone شما باید یکی از کاربران Cingular باشید.

مشکل دیگر هم گران بودن iphone در مقایسه با موبایل‌های هوشمند دیگر است. قیمت یک iphone چهارگیگا بایتی ۴۹۹ دلار است در حالی که این رقم برای یک iphone هشت گیگا بایتی به ۵۹۹دلار می‌رسد.