اشتباه در طراحی گوشی‌ها

دنیای‌اقتصاد- جنجال رقابتی بین دو شرکت برتر بازار جهانی موبایل‌های هوشمند یعنی اپل و سامسونگ همچنان در راهروی دادگاه‌ها ادامه دارد. در این بحث و بررسی‌هایی که این دو شرکت‌ برای اثبات ادعاهای خودشان انجام می‌دهند، مسائل جالبی روشن می‌شود که می‌توانند نظر طرفداران هر دو شرکت را به خودشان جلب کنند. یکی از جدیدترین مسائلی که مطرح شده، اظهار نظری از یکی از متخصصان طراحی محصول شرکت اپل است که گفته است درباره طراحی آیکون‌های آی‌فون دچار اشتباه شده است.

به این ترتیب «سوزان کار» یکی از قدیمی‌ترین طراحان شرکت بزرگ اپل اعتراف کرده است که یکی از طرح‌های محصولات سامسونگ را با تصور اینکه ایده اولیه آن متعلق به اپل بوده است، در طراحی‌اش به کار برده است. این موضوع در دادگاهی که صبح سه شنبه در کالیفرنیا برگزار شد، مطرح شده است. سوزان کار بیشتر به‌خاطر طراحی گروه اولیه و اصلی آیکون‌های اولین کامپیوتر مکینتاش شرکت اپل شناخته می‌شود. در میان آیکون‌های مکینتاش اول یک آیکون Happy Mac بود که در هنگام بوت شدن کامپیوتر به نمایش در می‌آمد و همچنین یک آیکون به شکل بمب بود که در زمان بروز خطا در عملکرد دستگاه نمایش داده می‌شد. این طراح با سابقه در دادگاهی که برای مقایسه رابط کاربری سیستم‌عامل iOS با دستگاه‌های سامسونگ برگزار شده بود، شهادت داد. سوزان کار در این دادگاه گفت که موبایل‌های هوشمند هر دو شرکت را با هم مقایسه کرده و با هر دو کار کرده است و در نهایت به این نتیجه رسیده که این موبایل‌ها شباهت‌های زیاد و البته مهمی با هم دارند. او در این مورد گفته است: «همیشه با خودم فکر می‌کردم که در زمینه گرافیک نگاه بسیار جزئی دارم و همه چیز را می‌بینم، اما حالا متوجه شده که درباره این آیکون‌ها دچار اشتباه شده بودم. با این اوصاف از این به بعد می‌توانم بگویم که تجربه اشتباه در این مورد را هم داشته‌ام».

در عمق این موضوع شکایت اپل از سامسونگ برای استفاده از حق ثبت اختراع شماره ۳۰۵ این شرکت بود که مربوط به طراحی صفحه خانه گوشی آی‌فون، پنهان شده است. اپل مدعی شد که سامسونگ در بسیاری از دستگاه‌هایش صفحه خانه‌ای مشابه آی‌فون طراحی کرده است و این کار کاربران را گیج می‌کند. سوزان کار، اما گفته است که این اتفاق در نتیجه این افتاده است که او بعد از بررسی یازده مدل از گوشی‌های سامسونگ شامل Fascinate، Captivate، Droid Charge، Epic ۴G، Galaxy S ۴G، Galaxy S (i۹۰۰۰)، Gem، Indulge، Mesmerize، Galaxy S Showcase (i۵۰۰) و Vibrant کار طراحی آیکون‌های صفحه خانه آی‌فون را انجام داده است. او همچنین می‌گوید: «با این حال طرح‌های زیاد دیگری در آی‌فون هست که سامسونگ به هیچ وجه نمی‌تواند بگوید که شبیه طرح موبایل‌های آن شرکت است». مسوولان سامسونگ اما این ادعا را قبول ندارند و همچنان به دنبال شواهد دیگری برای کپی‌برداری اپل از ایده‌های شرکت‌شان هستند.