معاون دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی از اتمام مراحل پیاده‌سازی پژوهشنامه خطایاب املایی در محیط Word خبر داد و گفت: این نرم‌افزار به زودی رونمایی خواهد شد و کاربران رایانه می‌توانند این نرم افزار را به صورت رایگان دریافت کرده و به ویرایشگر محیط Word اضافه کنند. بهروز مینایی در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی کارگروه خط و زبان فارسی در محیط رایانه شورای عالی اطلاع‌رسانی به وضعیت فعلی کارگروه‌های دادگان ملی، فونت، تبدیل متن به گفتار، تبدیل گفتار به متن، نویسه‌خوانی نوری (OCR) و خطایاب املایی اشاره کرد و گفت: نرم‌افزار خطایاب که پیش‌نویس اولیه آن به اتمام رسیده به کاربران امکان خطایابی خودکار املایی و ویرایش زبان فارسی را در محیط رایانه‌ای می‌دهد.

وی با اشاره به اتمام پژوهشنامه نویسه‌خوانی نوری (OCR) گفت: این پژوهشنامه حدود یک ماه است که منتشر شده و در صورت استفاده بخش‌خصوصی از آن برای اجرا آماده خواهد شد.

مینایی افزود: در این طرح بازیابی خودکار نوشتار فارسی با استفاده از متون اسکن شده و تبدیل به متن قابل ویرایش است. همچنین در انتشار پژوهشنامه نویسه‌خوان نوری فراهم آوردن امکان ذخیره و بازیابی اطلاعات به خط و زبان فارسی و بهینه‌سازی آن از اولویت فراوان برخوردار است.

به گفته معاون دبیرخانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، نویسه‌خوان نوری به عنوان تنها ابزار بازیابی اطلاعات متنی از تصویر، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبدیل اطلاعات موجود به صورت قابل استفاده و پردازش در رایانه‌ها و در نتیجه یکی از ارکان مهم تحقق محیط رایانه‌ای فارسی به شمار می‌آید.

مینایی اضافه کرد: بررسی مسائل نویسه‌خوانی نوری فارسی، یافتن جایگاه کنونی نویسه‌خوانی نوری فارسی، نگاه به مباحث مطرح در این حوزه از زوایای گوناگون فنی، کاربردی و نیز بسترسازی و تعریف کردن پروژه‌های زیرساختی مرتبط با نویسه‌خوانی نوری فارسی برای کاهش فاصله تا وضعیت مطلوب از اهداف اصلی این پژوهشنامه است.