چشم ماهواره‌های تجاری روی جام جهانی

ماهواره‌های GeoEye، DigitalGlobe و Spot Image به عنوان سه ماهواره تجاری بزرگ در جهان تصاویر باکیفیتی را از ورزشگاه‌های میزبان بازی‌های جام‌جهانی آفریقای جنوبی به ثبت رسانده‌اند. به لطف تکنولوژی ماهواره‌ای، میلیاردها طرفدار فوتبال رقابت‌های فوتبال جام جهانی را طی یک ماه مشاهده خواهند کرد، اما ماهواره‌های دیگری نیز از ماه‌ها پیش چشم‌های تیزبین خود را روی ورزشگاه‌هایی دوخته بودند که مسابقات

جام جهانی در آنها برگزار می‌شوند.

سه ماهواره تجاری برتر جهان یعنی GeoEye، DigitalGlobe و Spot Image مجموعه ای تصویری از ۱۰ ورزشگاه آفریقای جنوبی که رقابت‌های فوتبال در آنجا اجرا خواهند شد، ارائه کرده‌اند.

هر دو ماهواره‌های GeoEye تصاویر خود را از ارتفاع ۶۸۰ کیلومتری در حالی به ثبت رسانده‌اند که با سرعتی برابر ۶ کیلومتر بر ثانیه در مدار زمین حرکت کرده و روی آفریقا متمرکز شده‌اند.

ماهواره DigitalGlobe نیز تصاویرش از ورزشگاه‌ها را روی وب سایت Flickr قرار داده است که در میان آنها می‌توان دو تصویر از ورزشگاه «مومبلا» قبل و بعد از ساخته شدن را مشاهده کرد.

بر اساس گزارش ان بی سی، با این حال تصویربرداری ماهواره‌ای تنها جنبه تجاری ندارد و تصاویری که توسط ماهواره‌ها به ثبت می‌رسند نیز همیشه مانند تصاویر ورزشگاه‌های فوتبال خوشایند یا هیجان‌انگیز نیستند. تصویربرداری ماهواره‌ای معمولا توسط سازمان‌های دولتی و خیریه برای مشاهده خسارت‌ها و فجایعی که به واسطه بلایای طبیعی از قبیل زلزله به وجود می‌آیند، مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات ارزشمند و گاه حیاتی را فراهم می‌آورند.