جام جهانی تکنولوژی
عکس: AFP
بازار دیجیتال - این نخستین جام جهانی است که در آن شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها حضور خود را به رخ می‌کشند و محلی است برای رقابت کشنده رسانه‌های سنتی با تجهیز به تازه‌ترین امکانات دیجیتالی و رسانه‌های مدرنی که به شبکه‌های اجتماعی متصل‌اند.

توییتر در مقابل آسوشیتدپرس، فلیکر در مقابل فرانس پرس، فیس بوک در مقابل سی ان ان؛ در این جنگ رسانه‌ای حالا فوتبال فقط یک بهانه است. موضوع تلویزیون‌های سه بعدی که با اعلام سونی برای فیلمبرداری و پخش مسابقات به صورت سه بعدی شروع شد، عملا در جریان اخبار دیگر تقریبا به حاشیه رفت. سونی مذاکرات سنگینی را با مسوولان فیفا برای فیلمبرداری سه بعدی مسابقات انجام داد؛ اما کاری که ژاپنی‌ها می‌خواهند آن را به صورت آزمایشی انجام بدهند شبیه سازی سه بعدی یک بازی در یک استادیوم در ژاپن با استفاده از تکنولوژی هولوگرافیک است. برای این کار نیاز به نصب دوربین‌های زیادی در استادیوم‌های جام جهانی است که معلوم نیست فیفا به آن پاسخ مثبت بدهد.
جام جهانی نخستین‌ها
اما امسال برای نخستین بار شبکه‌های نسل چهارم موبایل، امکان پخش مستقیم بازی‌ها روی موبایل را فراهم کرده اند. اپراتور اسپرینت در آمریکا از جمله شرکت‌هایی است که برای مشترکان خود که گوشی‌هایHTC EVO دارند، این امکان را فراهم می‌آورد که بازی‌ها را روی موبایل به صورت مستقیم تماشا کنند.
اما پخش مسابقات با کیفیت HD نیز برای نخستین بار در این جام جهانی فراگیر شده است. در جام جهانی گذشته پخش به صورت HD فقط به صورت محدود صورت می‌گرفت؛ اما حالا بسیاری از شبکه‌ها به این تکنولوژی مجهز هستند و این مسابقات را با کیفیت HD پخش می‌کنند؛ ضمن اینکه بسیاری از آنها از صدای دالبی دیجیتال هم برای بالابردن کیفیت صوت مسابقات بهره می‌گیرند. برخی شرکت‌ها حتی به مسوولان فیفا پیشنهاد کرده بودند که روی زمین بازی‌ها هم میکروفن‌های کوچکی برای ضبط صدا تعبیه کنند. امسال همچنین برای اولین بار بلیت‌های تماشاگران هم به تکنولوژی RFID مجهز شده است. با قرار گرفتن یک چیپ کوچک روی بلیت‌ها نه تنها موضوع کلاهبرداری‌ها و سوء‌استفاده از بلیت‌ها کاهش پیدا کرده است، بلکه تماشاگران می‌توانند جای دقیق خود را در استادیوم هم پیدا کنند.
همچنین کامپیوترها هم امسال به کمک پیش‌بینی نتایج آمده‌اند. در طی روزهای گذشته بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری با شبیه‌سازی بازی‌ها مواردی از نتایج مسابقات را پیش بینی کرده‌اند. شرکت EA که سازنده بازی‌های کامپیوتری مختلف از جمله بازی‌های فیفا است هم با شبیه سازی کل مسابقات پیش بینی کرده که اسپانیا با غلبه بر انگلیس فاتح مسابقات جام جهانی 2010 می‌شود. EA امسال مجوز رسمی‌فیفا برای تهیه بازی رسمی‌جام جهانی 2010 را هم در اختیار خود دارد.
فیفا تکنولوژی دوست ندارد
به‌رغم این که تکنولوژی امسال در بخش نمایش رشد بسیاری را نشان می‌دهد، اما در خود مسابقات تکنولوژی چندان رشدی نکرده است. عدم استفاده از تکنولوژی مخصوصا برای افزایش دقت قضاوت داوران در حالی رخ می‌دهد که انتشار مزایای این تکنولوژی‌ها تعجب بسیاری را برانگیخته است. یکی از ایده‌های رها شده از سوی فیفا بهره گیری از توپ‌های هوشمندی بود که به دلیل کاشت یک چیپ کوچک در آن امکان ردیابی دقیق آن و خصوصا رد شدن آن به درون خط دروازه را می‌توانست به داور اطلاع دهد. ایده رها شده دیگر به کارگیری ده‌ها دوربین در اطراف دروازه‌ها و بعضی خطوط برای کنترل دقیق مسیر توپ بود. دوربین‌هایی که با سرعت 500 فریم در ثانیه می‌توانستند به راحتی موضوع گل شدن یا گل نشدن یک توپ را تجزیه و تحلیل کرده و آن را به یک کامپیوتر مرکزی در داخل استادیوم فرستاده و سپس آن را از طریق یک سیگنال رادیویی به اطلاع داور برساند. تمام این فرآیند کمتر از یک ثانیه اتفاق می‌افتد. مشخص نیست فیفا چرا با تکنولوژی‌هایی که خصوصا می‌تواند مناقشات مربوط به داوری را کاهش دهد مخالفت می‌ورزد، اما به نظر می‌رسد اعضای هیات مدیره فیفا با این بهانه که اشتباهات داوری بخشی از جذابیت این بازی است، عملا بر ادامه پیدا کردن این مناقشات اصرار دارند. فیفا البته امسال هم سایت اینترنتی رسمی‌ این مسابقات را با شکل و شمایل جدید و انبوهی از اطلاعات راه‌اندازی کرده که همچون سال‌های پیش جزئیات هر بازی را لحظه به لحظه در اختیار کاربران قرار می‌دهد.