آمارهای ضد و نقیض از ضریب نفوذ اینترنت در ایران

آمارهـــــای سـایت internetwordstats نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت در ایران به بیش از ۴۸ درصد رسیده، این در حالی است که مرکز آمار ایران پیش‌تر اعلام کرده بود ضریب نفوذ اینترنت در ایران از مرز ۱۲ درصد نگذشته است. سایت internetwordstats که اطلاعات کاربران اینترنت را در سراسر جهان ارائه می‌دهد، عمدتا منابع آماری خود را از اتحادیه جهانی مخابرات می‌گیرد، جایی که خود کشورها چنین آماری را به آنها اظهار می‌کنند.

در صورتی که آمارهای internetwordstats را صحیح تلقی کنیم، می‌توان گفت از هر دو ایرانی یک نفر به اینترنت دسترسی دارد، موضوعی که بسیار بعید می‌نماید. بر اساس آمارگیری که مرکز آمار ایران سال گذشته انجام داده میزان ضریب نفوذ اینترنت در ایران کمی ‌بیشتر از ۱۱ درصد است. مسوولان وزارت ارتباطات ایران، اما هیچ گاه این آمارگیری را که به سفارش خود آنها انجام شده بود، تایید نکرده‌اند. طی ماه‌های گذشته آمارهای ضد و نقیضی در مورد ضریب نفوذ اینترنت در ایران منتشر شده است. عمده اشکالات در این زمینه به نبود یک فرمول جامع و دقیق برای مشخص کردن میزان دقیق کاربران اینترنتی و ضریب نفوذ آنان باز می‌گردد.

ایران در حالی از سوی internetwordstats به عنوان دارنده بالاترین کاربران اینترنتی معرفی شده که بخش عمده‌ای از کاربران هنوز امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را ندارند و وزارت ارتباطات در محقق شدن موارد مطرح شده در برنامه چهارم توسعه در این زمینه نیز ناموفق بوده است.

از سوی دیگر این گزارش حاکی است: آسیا با داشتن بیش از ۷۶۴ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر بیشترین تعداد کاربران اینترنتی را در اختیار دارد و اروپا و آمریکای شمالی رتبه‌های دوم و سوم را در این حوزه به خود اختصاص داده‌اند.

پس از ایران، کشورهای عربستان، سوریه و امارات متحد عربی، رتبه‌های بعدی را از نظر تعداد کاربران اینترنتی در خاورمیانه به خود اختصاص داده‌اند. اما از نظر ضریب نفوذ اینترنت، امارات متحد عربی با ۱/۷۴ درصد رتبه نخست و ایران با ۵/۴۸ درصد رتبه پنجم را در سطح خاورمیانه به خود اختصاص داده‌اند.