طبق گزارش جدید گارتنر، فروش رایانه‌های شخصی قابل حمل در جهان در سه ماه نخست سال ۲۰۱۰ با محبوبیت مینی‌نوت‌بوک‌های ارزان‌قیمت، بیش از ۴۳ درصد افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، بنا بر گزارش این شرکت پژوهشی، فروش جهانی رایانه‌های قابل حمل در سه ماهه اول امسال به ۴/۴۹ میلیون دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳/۴۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. این رشد سال به سال، بزرگ‌ترین رشد مشاهده شده در هشت سال گذشته بوده و برآورد می‌شود حدود ۳۶ میلیارد دلار هزینه مصرف شده توسط خریداران رایانه‌های قابل حمل را تشکیل دهد.

به گفته تحلیل‌گر ارشد گارتنر، رایانه‌های مینی نوت‌بوک، بزرگ‌ترین سهم را در افزایش فروش رایانه‌های قابل حمل در این مدت داشتند و فروش آنها ۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشت.

با این همه رشد فروش مینی‌‌نوت‌بوک‌ها در برخی از مناطق با پی بردن مصرف‌کنندگان به محدودیت‌های آنها به‌ویژه در مواجهه با کاهش شدید قیمت نوت‌بوک‌های استاندارد، کند شد.

مینی‌نوت‌بوک‌ها که به نت‌بوک نیز معروف هستند، برای دسترسی به اینترنت و انجام وظایف ابتدایی مانند پردازش ورد طراحی شده‌اند.

طبق گزارش گارتنر، متوسط قیمت فروش رایانه‌های قابل حمل در سه ماه اول سال‌جاری، ۷۳۲ دلار بود که ۱۶ درصد کمتر از ۸۶۸ دلار در مدت مشابه در سال گذشته محسوب می‌شود.