مدیرکل بهینه‌سازی شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه حجم جابه‌جایی اطلاعات از شبکه GPRS در تهران روزانه حدود ۲۰ گیگابایت است، از عرضه «دیتا کارت» برای کاربردهای حرفه‌ای GPRS همراه اول تا چند ماه آینده خبر داد.

مجید مختارنیا در گفت‌وگو با موبنا، با بیان اینکه «دیتا کارت» را برای دریافت و ارسال حجم اطلاعات بالا و کاربردهای حرفه‌ای از GPRS، تا چند ماه آینده معرفی خواهیم کرد، اظهار داشت: استفاده از GPRS با دیتا کارت برای اینکه کاربران بتوانند به‌راحتی با لپ‌تاپ به سایت‌های اینترنتی متصل شوند، موثرتر است، اما برای کاربردهایی همچون چک کردن ایمیل با استفاده از گوشی تلفن‌همراه، GPRS موجود کفایت می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات GPRS به گوشی تلفن همراه مشترک مربوط می‌شود، گفت: محدودیت برخی گوشی‌ها باعث شده مشترکان به راحتی نتوانند از این سرویس استفاده کنند، اتصال به GPRS با استفاده از دیتا کارت، روش حرفه‌ای‌تری خواهد بود. درصدد افزایش سرعت GPRS همراه اول تا ۲۴۰ کیلوبیت بر ثانیه هستیم.

مختارنیا با تاکید بر اینکه اولویت همراه اول در شبکه، برقراری مکالمه مشترکان به عنوان سرویس پایه است، افزود: در مواقعی که ترافیک صدا و مکالمه کاهش یابد، سرعت GPRS افزایش پیدا می‌کند. در شرایط پرازدحام ترافیکی می‌توان تا ۱۲۰ کیلوبیت سرعت را بین مشترکان به اشتراک گذاشت. مسوولان همراه اول اعلام کرده‌اند بستر GPRS به طور کامل در شبکه فعال شده و هر جا که احساس شود تقاضا برای GPRS بالا است ، EDGE را فعال می‌کنند.

استفاده از تلفن‌همراه در اجتماع‌گریزی افراد جامعه تاثیر دارد

معاون سابق وزارت ارتباطات با اعتقاد براینکه استفاده از تلفن‌همراه می‌تواند در اجتماع گریزی افراد جامعه تاثیرگذار باشد، گفت: این وسیله ارتباطی به عنوان ابزاری کاملا شخصی و خصوصی به حساب می‌آید که در ماهیت آن اجتماع‌گریزی افراد دیده شده است. کمال محامدپور در گفت‌وگو با موبنا با اشاره به اینکه ۱۵سال از عمر تلفن‌همراه در کشور ما می‌گذرد، اظهار داشت: وسایل ارتباط جمعی موجب گسترش ارتباطات و نزدیکی بیشتر افراد جامعه شده و تلفن همراه به دلیل نوع تسهیل در برقراری ارتباط از جهت‌های مکانی، زمانی و حتی تبادل میزان و حجم اطلاعات، سهم بسزایی در این زمینه دارد.

وی گفت: تاثیر و تاثر افراد و جوامع بر یکدیگر در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اخلاقی، رفتاری، اقتصادی و همه وجوهی که ساختارهای اجتماعی را تشکیل می‌دهند، اجتناب‌ناپذیر است و این تاثیرات بستگی به سرعت گسترش وسایل ارتباطی از جمله تلفن‌همراه دارد. وی با بیان اینکه استفاده از تلفن‌همراه در برخی شرایط چالش‌های فرهنگی در جامعه ما ایجاد کرده است، اظهار داشت: با توجه به بنیان‌های ارزشی، تلفن‌همراه می‌تواند جنبه تخریبی یا سازندگی داشته باشد. مثبت یا منفی بودن این تاثیر متقابل به میزان غلبه و ورود اطلاعات از طریق موبایل و سایر وسایل بستگی دارد. به گفته وی، فرهنگ جامعه ما مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و اسلامی‌است. متاسفانه در سال‌های گذشته بیشتر به گسترش ابزاری موبایل توجه شده که در جای خود ضروری است، اما به جای گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی‌ به صورت ناخودآگاه به توسعه فرهنگ غربی دامن زده شده که مخرب است. وی افزود: اما این گناه تکنولوژی نیست، بلکه نتیجه عدم وجود تفکر همه جانبه در بسط تکنولوژی می‌باشد که در سایر موارد هم صادق است. وی درباره افزایش اطلاعات کاربران از محیط اجتماعی از طریق استفاده از تلفن‌همراه گفت: مهم‌ترین خصوصیت تلفن‌همراه تبادل اطلاعات است خصوصا اینکه با سرعت بالا صورت گیرد.