بازار دیجیتال- زندگی در سال ۲۰۰۹ نیز همانند سال‌های پیش از آن جریان داشت‌‌ و با اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری نیز روبه‌رو بود.

صنعت آی‌تی در این سال با افت و خیزهای زیادی دسته و پنجه نرم کرد که از جمله آن می‌توان به بحران اقتصادی اشاره کرد؛ بحرانی که حداقل در حوزه آی‌تی باعث شد که مدیران و سرمایه‌داران این بخش دست به تصمیمات اعجاب‌انگیزی بزنند. عده‌ای از شرکت‌ها برای باقی ماندن در بازار گسترده آی‌تی حاضر به اخراج هزاران نفر از کارکنان خود شدند و عده‌ای دیگر با خلق آثار و محصولات دیجیتالی مختلف سعی کردند با این بحران مقابله کنند. اوضاع صنعت آی‌تی در این سال آنقدر پیچیده بود که با وجود اینکه هر روز بازار با حضور یک محصول سعی در غافلگیر کردن دوستداران تکنولوژی داشت، اما آخرین نظرسنجی‌های سال گذشته نشان داد که سال ۲۰۰۹ سال رضایت بخشی برای کاربران نبوده و در این سال پیشرفت‌های فناوری بسیار ضعیف بوده و نتوانسته باب میل کاربران باشد.
برای آگاهی بیشتر از وضعیت صنعت آی‌تی در سال 2009 مروری بر مهم‌ترین اتفاقات این سال داشته‌ایم که می‌خوانید:
مرخصی طولانی مرد شماره یک اپل


یکی از اولین اتفاقات شگفت‌انگیزی که در ابتدای سال ۲۰۰۹ رخ داد مرخصی درمانی شش ماهه مدیرعامل APPLE یعنی استیوجابز بود. در واقع این مرخصی نه تنها شرکت APPLE، بلکه دنیای تکنولوژی را دچار تحول کرد.
در حالی که دنیای تکنولوژی متاثر از کناره‌گیری جابز بود و بسیاری متحیر از اینکه که بیماری مدیرعامل Apple چه چیزی است که او را به چنین مرخصی طولانی مدتی مجاب کرده است چندی بعد مدیرعامل 53 ساله این شرکت اعلام کرد که مشکل بیماری او بیش از آنچه تصور می‌کرده، پیچیده و خطرناک است و به این دلیل او به یک مرخصی شش ماهه برای درمان و بهبودی نیاز دارد. پزشکانی که تا آن زمان جابز را درمان نکرده‌ بودند، معتقدند بودند که تومور سرطانی او که در سال 2004 جراحی و برداشته شده بود، می‌تواند به اجزای دیگر گسترش پیدا کرده یا دوباره در پانکراس او تجمع کند که در این صورت با جراحی یا درمان‌های دیگر هم قابل درمان است. در ماه ژانویه جابز، اداره این شرکت را به تیم کوک سپرد.
اما بیماری جابز برای مدیران شرکت Apple و سهامدارانش دردناک‌تر بود.چرا که درست چند ساعت پس از اعلام مرخصی درمانی جابز، سهام Apple تا ۴۲/۶درصد کاهش یافت. در طول غیبت جابز، اپل تلاش کرد تا مشتریان و سرمایه‌گذاران این شرکت را متقاعد سازد که اپل ارتباطی با سرنوشت جابز ندارد و در واقع این شرکت با کمک مدیر اجرایی توانای خود توانست در جایگاه برتر باقی بماند.

موج گوگل


بی‌شک سال ۲۰۰۹ را می‌توان سال گسترش شبکه‌اجتماعی دانست. در این سال استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر face book، twitter به شدت در میان کاربران رواج یافت و نقش جریان‌سازی را در زندگی اکثر افراد بازی کرد. در این میان شرکت بزرگ google که به واسطه موتور جست‌وجوی قدرتمندش طرفداران زیادی را به طرف خود جذب کرده بود، برای عقب نماندن از این قافله اقدام به راه‌اندازی شبکه اجتماعی به نام google wave‌ کرد.
این سرویس یک ابزار ارتباطی شخصی است که اولین بار در کنفرانس سالانه گوگل در روز 27 ماه مه سال 2009 معرفی شد. این سیستم مبتنی بر وب بوده و تمام امکانات یک شبکه اجتماعی پیشرفته همراه با قابلیت‌های متنوع دیگری مانند ایمیل و پیام کوتاه را به کاربرانش می‌دهد. این در حالی است که این سرویس امکاناتی مانند ترجمه خودکار میان 40 زبان مختلف دنیا، کنترل نکات گرامری و حتی دیکته را در اختیار کاربرانش گذاشته و قابلیت ارتباط real-time را به کاربرانش می‌دهد تا به این ترتیب همزمان با تایپ کردن واژه‌ای توسط کاربر در فضای ایمیل یا چت کاربر مقابل به صورت همزمان و آنلاین واژه‌ها را ببیند. این سرویس که با زبان جاوا نوشته شده است، ابتدا تنها برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان نرم‌افزاری در دسترس 100 هزار نفر قرار گرفت که این تعداد تا پایان ماه سپتامبر گذشته به یک‌میلیون نفر کاربر افزایش پیدا کرد. هر کدام از کاربران این سرویس امکان ارسال دعوتنامه برای 20 نفر از کاربران و دوستان دیگر را دارند.

Bing مایکروسافت


شرکت مایکروسافت که سال‌ها است با شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و یاهو در زمینه موتورهای جست‌وجوی آنلاین رقابت نزدیکی دارد در اول ژوئن سال 2009 اولین موتورجست‌وجوی خود را به نام Bing معرفی کرد. مایکروسافت پیش از این صفحات جست‌وجویی همچون msn و Live search را در اختیار کاربرانش قرار داده بود که سهم و استفاده از آن‌ها به مرور زمان در حال کاهش بود، اما پس از معرفی موتور جست‌وجوی Bing سهم مایکروسافت از بازار موتور جست‌وجو افزایش پیدا کرد و این شرکت جایگاه سوم را در بازار موتور جست‌وجوها به خود اختصاص داد. تا جایی که سهم مایکروسافت در این بازار از 8 درصد در ماه مه ‌به 3/10 درصد در ماه نوامبر افزایش پیدا کرد.
این ابزار جست‌وجوی اینترنتی جدید از قابلیت‌های تازه‌ای برای تحقیق و بررسی در دنیای مجازی بهره‌ می‌برد که می‌تواند آن را از رقبایش متفاوت کند. ابزار جست‌وجویی مانند ExplorerPane برای تصحیح و اصلاح نتایج جست‌وجو،
Quick Preview برای نیم‌نگاه انداختن به یک وب‌سایت قبل از آنکه آن را به طور کامل بازدید کنند و Sentiment Extraction برای جست‌وجو در بررسی‌های دقیق یا Reviewهای یک محصول خاص امکانات جدید Bing هستند که می‌توانند نظر بسیاری از کاربران را به آن جلب کنند. با این همه، اما بسیاری از کارشناسان همچنان معتقدند که موتور جست‌وجوی گوگل به خاطر ارائه نتایج جست‌وجوی قابل‌اطمینان و دقیق و البته ابزار جست‌وجوی منحصر به فرد مانند Street Views زرنگ‌تر از رقبای دیگرش به نظر می‌رسد.
۷ پر سرو صدا


مایکروسافت با ارائه Bing به بازار موتور جست‌وجو دست از تلاش برای به دست آوردن سهمی بیشتر در بازار تکنولوژی بر نداشت؛ چراکه چند ماه بعد این شرکت بعد از تمام انتقادهایی که به سیستم عامل اخیر او یعنی vista می‌شد برای جلب رضایت کاربران ویندوز دیگری به نام windows۷ را روانه بازار کرد. این محصول برای اولین بار در نمایشگاه Gitex ۲۰۰۹ که با حضور بیش از ۳۰۰۰ شرکت بزرگ در دبی راه‌اندازی شده، به صورت رسمی رونمایی شد. اما در نهایت نسخه جدید ویندوز مایکروسافت در روز ۲۲ ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد.
این محصول که به عقیده بسیاری از کارشناسان به عنوان نسخه پیرایش شده و لوکس Windows Vista شناخته می‌شود، تغییرات بسیاری نسبت به نسخه قبلی دارد. اولین تغییری که هر کاربر بعد از نصب این نسخه جدید از Windows متوجه آن می‌شود، سرعت نصب بیشتر این Windows نسبت به نسخه قبلی آن است تا آنجا که به گفته بعضی از کارشناسان Windows 7 در واقع نسخه‌ای سبک از سیستم‌عامل‌های Microsoft است که برای نصب روی نت‌بوک‌ها مناسب است. از طرفی مشکلاتی که کاربران برای ارتقای Windows خود از XP به Vista داشتند برطرف شده تا ساختار اصلی فایل‌ها به راحتی به سیستم‌عامل جدید منتقل شوند.

سالی برای نت‌بوک‌ها


سال گذشته میلادی استفاده از نت‌بوک‌ها به قدری در بازار با اقبال کاربران مواجه شد که بسیاری از کارشناسان سال 2009 را سال نت‌بوک‌ها نامگذاری کردند. این محصولات به خاطر قیمت مناسب، وزن سبک و طراحی متنوعشان فروش خوبی داشتند. این فروش به قدری بالا بود که کارشناسان اقتصادی اظهار کردند که فروش بالای این محصولات نشان‌دهنده بهبود اوضاع اقتصادی در بازار محصولات تکنولوژی است. به دلیل رشد فروش این محصولات بسیاری از شرکت‌های بزرگ کامپیوتری نیز برای کسب سهم بیشتری در بازار به سمت تولید این محصول رفته‌اند.
اما برخلاف تصور عموم، این بار گویا بازار کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای خاورمیانه گوی رقابت را در بازار مینی‌نت‌بوک‌ها از بازار کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و اروپا ربوده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده ACER، Asus، HP، SamSung و Dell از جمله شرکت‌هایی بودند که در این سال با فروش انواع مختلف نت‌بوک به سود قابل توجهی دست پیدا کردند.

آزاد‌سازی دامنه‌های اینترنتی
در آستانه 40 سالگی اینترنت، بزرگترین قدم تاریخی برای بین‌المللی کردن این پدیده برداشته شد. سرانجام در آخرین جلسه سالانه آیکان در سال 2009 (سازمان ثبت نام و ارقام اینترنتی) که در سئول کره جنوبی برگزار شد، این سازمان به ثبت دامنه‌های غیرلاتین از سال آینده رای مثبت داد.
به این ترتیب از اواسط سال ۲۰۱۰(تابستان ۸۹) کاربران کشورهای مختلف می‌توانند به زبان خود دامنه‌های اینترنتی را در مرورگر خود تایپ کرده و به جست‌و‌جو بپردازند. موضوع بین‌المللی‌سازی سیستم نام دامنه‌های اینترنتی پس از چندین سال بحث و انجام تست‌های مقدماتی انجام می‌گیرد و به گفته مدیرعامل آیکان، این طرح یک قدم بزرگ در تاریخ اینترنت محسوب می‌شود. بر اساس مصوبه آیکان از اواسط سال جاری میلادی کاربران قادر خواهند بود که به بسیاری از زبان‌های غیرلاتین، دامنه‌های اینترنتی ثبت کنند.