کارگاه آموزشی همکاران سیستم در کنفرانس توسعه منابع انسانی برگزار شد

همزمان با برگزاری پنجمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، کارگاه آموزشی گروه شرکت‌های همکاران سیستم با عنوان «ارائه مدل عملیاتی برای توسعه شایستگی‌های نیروی انسانی مبتنی بر راهکار جامع نرم‌افزاری» برگزار شد. در ابتدای این کارگاه آموزشی، مهندس فرید فولادی، مدیر محصول همکاران سیستم با اشاره به مزیت‌های رقابتی پایدار برای موفقیت یک سازمان گفت: یکی از عناصر توسعه مزیت رقابتی، توسعه شایستگی‌های محوری سازمان است و سرمایه‌های انسانی مهم‌ترین جزء از شایستگی‌های محوری سازمان‌ها محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به نگاه امروزی که نوعی نگاه سرمایه‌ای به منابع انسانی است، خاطر نشان کرد که در آینده به نیروی انسانی به عنوان شریک استراتژیک سازمان نگاه می‌شود. همچنین، وی با اشاره به چالش‌های فراروی منابع انسانی از جمله چگونگی هماهنگی انتصاب شغلی سیال و مسدود شدن مسیرهای خلاقیت افزود: امروزه راهکارهای نرم‌افزاری، ابزارهای دقیقی برای هماهنگی و انطباق نیروی انسانی با مسیرهای شغلی هستند.

در ادامه این کارگاه دکتر احمد حسنی، مدیر محصول سیستم منابع انسانی شرکت همکاران سیستم با طرح یک چالش و یک مدل عملیاتی، موضوع تعیین شایستگی‌های نیروی انسانی را توسط راهکار جامع نرم‌افزاری این شرکت به تصویر کشید. به گفته احمد حسنی، عدم تناسب شغل و شاغل یکی از مهم‌ترین چالش‌های منابع انسانی است که از عدم همخوانی میان قابلیت‌ها، توانایی‌ها و مهارت‌های فرد و علایق و نیازمندی‌های شغلی وی ناشی می‌شود.

وی افزود: نتایج چنین عدم تناسبی، عملکرد ضعیف، جابه‌جایی شغل، افزایش شکایت و افزایش هزینه‌های پرسنلی است؛ ضمن اینکه نتایج سازمانی آن نیز افزایش فشار روانی، کاهش انگیزه و کاهش رضایت شغلی است. حسنی، خاطرنشان کرد که دلیل ایجاد این مشکل عدم شناخت تناسب شغل با نیروی انسانی هنگام به کارگیری فرد است. وی راه‌حل این مشکل را تجزیه و تحلیل شغل، شناخت ماهیت وظایف قبل از استخدام و طراحی آزمون‌های استخدامی بر مبنای چنین نتایجی دانست و گفت: این دقیقا کاری است که راهکارهای نرم‌افزاری قادر به انجام آن هستند.

حسنی با اشاره به نرم‌افزار منابع انسانی همکاران سیستم خاطر نشان کرد که تعیین وظایف شغلی، شناسایی قابلیت‌ها، تعیین ارتباط و انبوهی از دیگر مشخصات از قابلیت‌های این سیستم است. به گفته وی سیستم‌های جامع اطلاعاتی با در اختیار قراردادن اطلاعات سازمان به مدیریت، نقش مهمی در تصمیم‌گیری سازمان‌های پیشرو دارند و از این طریق باعث بهبود فرآیندهای کار و افزایش رضایت می‌شوند.