LCDها همچنان پرفروشند
مریم عسگری
روزها، ماه‌ها و سال‌ها به سرعت برق و باد می‌گذرند و با گذشت زمان خیلی چیزها تغییر می‌کند.

آدم‌هایی می‌روند و آدم‌های جدید پا جای پای آنها می‌گذارند، آدم‌های جدید فکرهای جدیدی دارند. بالطبع ابزارهای جدیدی نیز برای سهولت در انجام امور، تولید و مورد استفاده قرار می‌دهند.
آدم‌های جدید ایده‌های جدیدی برای زندگی دارند. حتی شکل زندگی آنها و شکل استفاده از ابزارهای مختلف در زندگی آنها نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است.
خواسته‌های جدید، ورود کالاهای پیشرفته به عرصه زندگی انسان و ... همه و همه زاییده رشد علم و تکنولوژی است و انسان، این موجود انعطاف‌پذیر با سرعت غیرقابل تصوری خود را با این جریان و سیر تکاملی تطبیق می‌دهد. در این زمینه استفاده از کامپیوتر نمونه بارزی است.
به طور مثال اگر تا حدود ده پانزده سال پیش، گروه خاص از افراد از رایانه‌، این وسیله پرکاربرد امروزی، استفاده می‌کردند امروزه شاهد استفاده قشر عظیمی از افراد جامعه از انواع کامپیوتر از PC گرفته تا کامپیوترهای جیبی هستیم.
رشد استفاده از کامپیوتر، ارتقای سطح کیفی تجهیزات آن را نیز در پی داشته است. به طوری که طی سال‌های اخیر تجهیزات کامپیوتری نه تنها لوکس و زیباتر شده‌اند؛ بلکه از استانداردهای بالاتر و تکنولوژی‌های برتری نیز بهره‌مند شده‌اند. مانیتور یکی از تجهیزات کامپیوتری است که طی سال‌های اخیر با توجه به رشد قابلیت‌ها، عرضه نمونه‌های پیشرفته و جدیدی چون مانیتورهای صفحه عریض (wide) به بازار، کاربردی دوگانه یافته و بسیاری از افراد، علاوه بر استفاده از این کالا برای انجام اموری چون، کارهای گرافیکی، گیم و ... ترجیح می‌دهند فیلم‌های موردعلاقه خود را به وسیله این کالا تماشا کنند.
این مساله با ورود مانیتورهای wide (صفحه عریض) به بازار که طی پنج شش سال اخیر شاهد حضور آنها در بازار هستیم، شدت بیشتری یافته است.
صفحه عریض‌های ارزان‌قیمت
مانیتورهای wide (صفحه عریض) که دارای صفحه‌ای مستطیل شکل و عریض‌تر از مانیتورهای LCD معمولی هستند، در بازار با قیمت پایین‌تری نسبت به سایر نمونه‌های مانیتور (LCD معمولی و CRT) به فروش می‌رسند.
فعالان بازار معتقدند، این مانیتورها به دلیل قیمت مناسبی که دارند با استقبال بالایی از طرف خریداران مانیتور مواجه شده‌اند.
به طوری که قیمت یک مانیتور۱۹ یا ۲۰ اینچ wide حدود ۶ تا ۵۰هزار تومان (بسته به سایز مانیتور) کمتر از قیمت یک مانیتورLCD است.
به عنوان مثال یک مانیتور 19 اینچ WIDE سامسونگ قیمتی حدود 284هزار تومان و یک مانیتور LCD معمولی قیمتی حدود 290هزار تومان و یک مانیتور 20 اینچ WIDE قیمتی حدود 349هزار تومان و نمونه LCD معمولی آن قیمتی حدود 399هزار تومان دارد.
یکی از مسوولان فروش شرکت مادیران تولید و عرضه‌کننده مانیتورهای LG در ایران در این باره می‌گوید: به طور کلی تولید مانیتورهای wide در دنیا هزینه کمتری دارد تا مانیتورهای LCD معمولی. در ایران نیز وضع به همین منوال است. علت این امر هم در این است که هنگام برش ماژول‌های مانیتورهای LCD، ماژول‌های مانیتورهای wide برش کمتری خورده و اتلاف آنها کمتر است.
وی افزود: طی سال‌های اخیر مانیتورهای wide به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به مانیتورهای LCD معمولی دارند، از فروش بالایی برخوردار شده‌اند.
گلستان، مسوول فروش شرکت سام‌الکترونیک نیز در این باره می‌گوید: تولید مانیتورهای wide هزینه کمتری برای تولیدکنندگان دارد تا تولید مانیتورهای LCD معمولی و CRT.
به گفته وی در حال حاضر سامسونگ مانیتورهای صفحه عریض خود را در سایزهای 19 تا 22 اینچ تولید می‌کند که در این بین مانیتورهای صفحه عریض 19 اینچ با استقبال بالاتری مواجه هستند.
وی مدل ۱۹۳۱BW را از مانیتورهای پرفروش صفحه عریض این شرکت معرفی کرد که با قیمت ۲۸۴هزار تومان به فروش می‌رسد.
وی از تولید مانیتورهای 24 اینچ این شرکت خبر داد و گفت: مانیتورهای 24 اینچ سامسونگ در دو مدل 244T و 245T به بازار عرضه شده‌اند و به ترتیب با قیمت 845هزار و 835هزارتومان به فروش می‌رسند.
مهرداد طاهری، مدیر فروش امور نمایندگی‌های شرکت ایران نارا، عرضه‌کننده مانیتورهای BENQ نیز در این زمینه می‌گوید: اگرچه تکنولوژی تولید مانیتورهای WIDE نسبت به سایر مانیتورها جدید و پیشرفته‌تر است، اما به دلیل تعرفه واردات پایینی که مانیتورهای WIDE به ویژه در سایزهای بالای ۱۹ اینچ دارند، قیمت تمام شده این مانیتورها کمتر است.
به گفته وی تعرفه واردات مانیتورهای 15 تا 19 اینچ 50درصد و تعرفه واردات مانیتورهای 19 اینچ به بالا در حدود
۸ تا ۱۰درصد است. وی علت این امر را حمایت گمرک از تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و گفت: با توجه به این موضوع که اکثر مانیتورهای مونتاژ شده در ایران در سایزهای ۱۵ تا ۱۹ اینچ تولید می‌شوند، دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی تعرفه واردات مانیتورهای این سایز را بالاتر از سایر سایزها اعلام کرده است.
به گفته وی، اگر تولید (مونتاژ) مانیتورهای سایز بالا نیز در کشور افزایش یابد، احتمال رشد نرخ واردات مانیتورهای سایز بالا نیز قوت می‌گیرد.
LCD wide یا LCD
بی‌انصافی است اگر بگوییم قیمت پایین مانیتورهای wide باعث شده بازار مانیتورهای LCD راکد شود. اگرچه برخی از فروشندگان مانیتور بر این باورند با رشد تولید و عرضه مانیتورهای wide، اتفاقی که برای مانیتورهای CRT افتاد (کاهش عرضه و فروش) برای مانیتورهای LCD معمولی هم می‌افتد اما تولیدکنندگان و گروه دیگری از فروشندگان این ادعا را تکذیب می‌کنند.
سروش مهماندار، یک فروشنده مانیتور در پاساژ پایتخت در این زمینه می‌گوید: مانیتور کالایی است که برحسب فاکتورهای مختلف، خریداران خاص خود را دارد.
به طور مثال با وجود کاهش تولید و عرضه مانیتورهای CRT همچنان شاهد تقاضا برای این مانیتور در سایزهای مختلف هستیم. پس نمی‌توان ادعا کرد ورود یک تکنولوژی جدید به طور قطع باعث انهدام تکنولوژی‌های قدرتمند سابق خواهد شد.
فرشی یک فروشنده دیگر نیز معتقد است، اگرچه عرضه مانیتورهای wide طی دو تا سه سال اخیر به بازار افزایش یافته است، اما این افزایش عرضه به هیچ عنوان بر روند قیمت و فروش مانیتورهای LCD معمولی تاثیر نگذاشته است.
صلایانی، مدیر فروش مانیتورهای LCD شرکت ایران‌رهجو، نمایندگی فروش مانیتورهای سونی در ایران، در این باره می‌گوید: سونی تاکنون مانیتور LCD wide در لیست محصولات خود نداشته است و به نظر نمی‌رسد برنامه‌ای نیز برای عرضه این محصولات داشته باشد. با این حال مانیتورهای این برند به دلیل کیفیت بالایی که دارند مشتریان خاص خود را دارند و این شرکت نیز تغییری در قیمت‌های خود اعمال نکرده است.
وی مدل X۹۵K را به عنوان مانیتور پرفروش و قابل رقابت با مانیتورهای LCD wide موجود در بازار معرفی کرد که به اسپیکر مجهز بوده و قابلیت پشتیبانی از دو کیس را دارد و با قیمت ۴۰۵هزار تومان به فروش می‌رسد.
در حالی که اکثر نمایندگی‌های فروش و برخی از فروشندگان معتقدند، ورود مانیتورهای wide تاثیری بر روند قیمت مانیتورهای LCD معمولی نگذاشته است. طاهری، مدیر فروش شرکت ایران‌نارا معتقد است، ورود مانیتورهای
LCD wide برند BenQ تاثیر زیادی روی روند قیمت‌های بازار گذاشته است و باعث شده قیمت‌ها برای رقابت تولید و عرضه‌کنندگان کاهش یابد.
این در حالی است که فروشندگان بازار و اکثر تولیدکنندگان این گفته را تکذیب کرده و معتقدند قاچاق مانیتور که در انواع مختلفی چون (قاچاق وشبه قاچاق) صورت می‌گیرد، کاهش بسیار جزئی قیمت‌ها را در پی داشته است.

در جدول زیر برخی از مدل‌های پر فروش مانیتور‌های صفحه‌عریض معرفی شده‌اند

مدل :L194WT (مشکی)
سایز: ۱۹اینچ صفحه عریض
وضوح تصویر: 900×1440
قیمت: ۲۸۴۰۰۰تومان
ضمانت: مادیران

مدل :FP۲۲۲W
سایز:22 اینچ صفحه عریض
وضوح تصویر:۱۰۵۰×۱۶۸۰
قیمت:320000تومان
ضمانت:ایران نارا

مدل:BW 1931
سایز:۱۹ اینچ صفحه عریض
وضوح تصویر:900×1440
قیمت :۲۸۴۰۰۰تومان
ضمانت:سام‌سرویس