دنیای‌اقتصاد- سال 2013 در راه است و ما تنها چند روز با آمدن آن فاصله داریم. همیشه آینده و پیش‌بینی درباره آن برای افراد مختلف جالب بوده است. اصلا به همین دلیل هم هست که پیش‌بینی‌ها و پیشگویی‌هایی درباره موضوعات مختلف انجام می‌شود.

در این میان آنجا که از دنیای تکنولوژی همیشه اتفاقات شگفت‌انگیزی را در خودش دارد، به سختی قابل پیش‌بینی است.
با این همه اما کارشناسان و فعالان این عرصه هر سال و با نزدیک شدن به سال میلادی جدید پیش‌بینی‌های مختلفی از وضعیت تکنولوژی در سال آینده انجام می‌دهند.
در واقع به همین دلیل هم «شین ریچموند» رییس بخش تکنولوژی مجله آنلاین Telegraph به تازگی پیش‌بینی‌هایی از وضعیت دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۱۳ انجام داده و آن را منتشر کرده است. پیشگویی‌های ریچموند با توجه به اینکه سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند جالب توجه خواهند بود. این پیش‌بینی‌ها در زمینه‌های مختلف بوده و عبارتند از:
موبایل


انتظار می‌رود در سال آینده میلادی شبکه 4G موبایل به سرعت گسترش یافته و سرویس‌های پرسرعت مبتنی بر آن در اپراتورها و کشورهای مختلف به کار گرفته خواهند شد.
هرچند پیش‌بینی می‌شود که به دلایلی مانند قیمت بالا و پوشش و سازگاری محدود- به‌عنوان مثال آی‌فون ۵ با سرویس‌های ۴G جدید سازگار نبوده و تنها با شبکه EE کار می‌کند- این روند شروع کندی داشته باشد، اما می‌توان گفت که ۲۰۱۳ سال شبکه‌های پرسرعت ۴G خواهد بود.
سال مایکروسافت؟


آیا 2013 سال تثبیت دوباره حاکمیت مایکروسافت بر دنیای تکنولوژی خواهد بود؟ موسسه تحقیقاتی Juniper Research معتقد است که این اتفاق می‌افتد: «در حال حاضر 3/1 میلیارد نفر در سرتاسر جهان از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند و ۸ میلیون برنامه‌نویس برای محصولات مایکروسافت اپلیکیشن می‌سازند.
این نشان می‌دهد که مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ چه امکاناتی در اختیار دارد.» این در حالی است که مایکروسافت مشکلاتی را که برای رقابت با اپل و گوگل پیش رو دارد، پذیرفته است. در واقع چالش‌های مایکروسافت با این دو رقیب بزرگ در زمینه پلت فرم‌های موبایل است که آنها تا حالا برای خودشان ثبت کرده و در میان مردم به مقبولیت رسانده‌اند.
تلویزیون
یک مستطیل بزرگ

که در گوشه اتاق نشیمن هر خانه‌ای جا خوش کرده است قرار است باز هم هوشمندتر بشود. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود که اگر در سال 2013 تلویزیون جدیدی بخرید، احتمالا محصولی در اختیار خواهید داشت که با ارتباط اینترنتی ادغام شده و حتی شاید به خوبی از دستورات صوتی و حرکتی ویژه (gesture) هم پیروی کند.
تحلیلگران موسسه Deloitte می‌گویند که انتظار ندارند چنین قابلیت‌هایی دلیل اصلی خرید ده‌ها میلیون تلویزیون در سال آینده باشند. در مقابل، اما نمایشگرهای بزرگ‌تر و طراحی نازک‌تر احتمالا دلیل اصلی تعویض تلویزیون و خرید یک مدل جدید در ۲۰۱۳ خواهند بود.
این در حالی است که به عقیده این تحلیلگران دیگر تلویزیون‌ها تنها صفحات نمایش در اتاق‌های نشیمن نبوده و انتظار می‌رود در بعضی از اتاق‌های نشیمن حتی تلویزیون‌هایی با دو نمایشگر حضور داشته باشند تا به این ترتیب هر نفر در اتاق نشیمن بتواند چیز متفاوتی را با دیگران به تماشا بنشیند.
امنیت


در حالی که هر روز میزان اطلاعات حساس و شخصی که هرکدام از ما روی گجت‌های قابل حمل و جیبی با خودمان جابه‌جا می‌کنیم در حال افزایش است، باید توجه بیشتری به امنیت آنها داشته باشیم.
البته به عقیده کارشناسان بیشترین خطر امنیتی در سال 2013 اطلاعات ذخیره شده در فضاهای رایانش ابری است که این روزها رونق زیادی پیدا کرده و کاربران دخالت چندانی در حفظ امنیت آنها ندارد.
شرکت امنیتی Imperva اخطار داده است که هکرها با روند رو به رشدی سرویس‌های ابری را مورد هدف قرار می‌دهند؛ دقیقا جایی که بیشترین حجم اطلاعات کاربران درون آن ذخیره می‌شود.
آسیب‌پذیری‌های کوچک در یک سرویس می‌تواند برای به دست آوردن اطلاعات لازم جهت حمله به سرویس‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.
اینترنت


اگر شما هم مثل یک میلیارد نفر دیگر از مردم جهان عضو شبکه جهانی فیس‌بوک هستید، باید منتظر هجوم تبلیغات آنلاین بیشتری در سال ۲۰۱۳ باشید.
دلیل این موضوع هم آن است که فیس بوک برای بازگرداندن سود به سهامدارانش سعی دارد از راه‌هایی مانند تبلیغات استفاده کند.
«مارتین آش» یکی از تحلیلگران موسسه Millward Brown در این مورد می‌گوید: «فیس‌بوک به تدریج از یک فضای اجتماعی نسبتا خصوصی به یک نهاد تجاری تغییر ماهیت خواهد داد.» از آنجا که فیس‌بوک رایگان است، پس باید به شکلی برای خودش کسب درآمد کند.
اما کاربران این شبکه اجتماعی چقدر می‌توانند حضور ناگهانی تبلیغات آنلاین در فیس بوک را تحمل کنند؟
گجت‌ها


تکنولوژی‌های پوشیدنی تاریخ طولانی دارند. برای مثال حتما یک ساعت مچی یا عینک داشته‌اید. هر دو این چیزها همراه با بسیاری از گجت‌های دیگر در سال ۲۰۱۳ هوشمندتر خواهند شد.
شرکت گوگل در پروژه عینکش در واقع عینک‌های هوشمندی را ارائه می‌کند که امکان ارتباط با اینترنت و نمایش اطلاعات روی نمایشگر یا همان شیشه عینک جلوی چشم کاربران را دارد.
این عینک‌های ویژه و هوشمند در سال ۲۰۱۳ به فروش عمومی می‌رسند و همراه با آنها ساعت‌های مچی هوشمند مبتنی بر بلوتوث هم در این سال عرضه خواهند شد.
این ساعت‌ها امکان ارتباط با موبایل‌های هوشمند یا تبلت‌ها را هم دارند. علاوه بر اینها باید منتظر ورود لباس‌ها و کفش‌هایی با حسگرهای مختلف برای ورزش و تناسب اندام هم باشیم.