تحولی در کنترل سلامت بدن با رایانه پوشیدنی

محقق ایرانی دانشگاه دالاس رایانه پوشیدنی بی‌سیم در ابعاد یک دکمه طراحی کرده که به راحتی روی بدن نصب شده و می‌تواند وضعیت سلامت فرد را مورد بررسی قرار دهد. به گزارش ایسنا، دکتر «روزبه جعفری» استادیار مهندسی برق دانشگاه دالاس به دلیل اختراع رایانه پوشیدنی بی سیم، جایزه بنیاد ملی علوم CAREER سال ۲۰۱۲ میلادی را از آن خود کرده است. رایانه پوشیدنی در ابعاد یک دکمه به‌راحتی روی بدن نصب شده و می‌تواند وضعیت سلامت فرد را مورد بررسی قرار دهد. این دستاورد تحولی بزرگ در حوزه سلامت به ویژه برای افراد سالمند محسوب شده و می‌تواند به عنوان دستیاری برای تعیین تغییرات در دوزهای دارویی مورد نیاز قرار گیرد.

در بین سیستم‌های رایانه‌ای پوشیدنی، عملکرد دستگاه‌هایی برای پیش بینی احتمال سقوط سالمندان و تنظیم دارو برای بیماران مبتلا به پارکینسون از موفقیت بیشتری برخوردار بوده است.

دکتر «جعفری» در خصوص این اختراع می‌گوید: باتوجه به افزایش تقاضا برای دستگاه‌های نظارت بر وضعیت سلامت فرد، دانشجویان، مهندسان و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت باید به دنبال طراحی و توسعه سیستم‌های پوشیدنی باشند و ما قصد داریم با همکاری فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشگاه دالاس، نسل جدیدی از رایانه‌های پوشیدنی طراحی کنیم.

برنامه پنج ساله این مرکز با بودجه ۴۱۶ میلیون دلاری برای طراحی و توسعه رایانه‌های پوشیدنی از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شده است.