کمیسیون بازار ارتباطات و مخابرات اسپانیا اعلام کرد برای نخستین بار از زمان فعالیت این کمیسیون در سال ۱۹۹۷ میلادی، شمار مشتریان خطوط تلفن همراه در این کشور اروپایی نزدیک به سه میلیون نفر کاهش یافته است. این کمیسیون در گزارشی که امروز سه شنبه در اسپانیا انتشار یافت، گفت: در طول سال ۲۰۱۲ میلادی، شمار دارندگان خطوط تلفن همراه ۷/۲ میلیون نفر نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت که معادل با ۴/۵ درصد زیان برای شرکت‌های فعال در این عرصه است.

این کمیسیون، میزان خطوط تلفن همراه در اسپانیا را ۵۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۵ مورد بیان کرده است. کمیسیون یادشده، علت اصلی وضعیت یادشده را تداوم بحران اقتصادی در اسپانیا و کاهش مصرف در میان مردم عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که در سال ۱۹۹۷ در اسپانیا بیش از ۲۰ میلیون خط تلفن همراه به‌صورت اعتباری بود، این رقم در پایان سال ۲۰۱۲ میلادی به ۵/۱۷ میلیون رسیده است. به گفته کمیسیون بازار ارتباطات و مخابرات اسپانیا، با وجود آنکه شمار مشتریان خطوط اعتباری کاهش یافته اما مشتریانی که تلفن‌های آنها در این کشور اینترنت دارد، بیشترین میزان در اروپا هستند.

بر پایه این گزارش، شرکت‌های مخابراتی موویستار، وودافون و اورانژ اپراتورهایی بودند که بیشترین زیان را متحمل شدند؛ زیرا از ماه مارس سال گذشته به ارائه رایگان گوشی‌های تلفن پایان دادند، هرچند شرکت موویستار، تنها اپراتوری است که با تامین مالی آن از منبع خود، هنوز به این سیاست ادامه می‌دهد.