هنوز پرطرفدار

بازار دیجیتال- ورود کالا و تجهیزات دیجیتالی به عرصه زندگی انسان نه‌تنها باعث تسهیل انجام امور کاربران این وسایل شده بلکه استفاده از این کالاها افزایش سرعت و دقت عمل انجام امور را در پی داشته است.

اهمیت این قضیه نزد افرادی که از این کالاها برای انجام امور مهم تجاری و... استفاده می‌کنند، بیشتر است. مثال بارزش همین خبرنگاران که از کاربران عمده انواع Recorder و دستگاه‌های ضبط و پخش صدا و... به حساب می‌آیند.

اگر تا چند سال پیش، یعنی تا قبل از عرضه گسترده انواع recorder، ضبط‌های خبرنگاری، انواع دستگاه ضبط صدا و تصویر و دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی، خبرنگاران ناچار بودند مطالب را به سرعت برق و باد بنویسند یا با دوربین‌های معمولی عکاسی کنند، امروزه در سایه حضور تجهیزات پیشرفته و دیجیتالی خبرنگاران ضبط صدا و تصویر را با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌دهند.

اگر سری به مراکز خرید و فروش تجهیزات دیجیتالی که مهم‌ترین آنها همین خیابان جمهوری خودمان است بزنید تنوع برند، مدل و قابلیت‌های دستگاه‌های ضبط و پخش صدا و موسیقی، انواع دوربین عکاسی و فیلمبرداری و... شگفت‌زده‌تان خواهد کرد و بازار این کالاها را بازاری متنوع و پرزرق و برق خواهید یافت.

بازار متنوع ضبط و پخش‌کننده‌های صدا

بازار خیابان جمهوری همیشه خدا شلوغ و پرسر و صدا است.

فرقی نمی‌کند برای خرید گوشی موبایل به آنجا مراجعه کرده باشید یا برای تهیه لوازم صوتی و تصویری و... یا حتی برای کسب اطلاعات در مورد کالاهای مختلف! به هر حال باید شلوغی این بازار پررفت و آمد را تحمل کنید.

فعالان بازار معتقدند، جمهوری مرکز عمده و رسمی عرضه گوشی موبایل، لوازم صوتی و تصویری و... است.

به عقیده آنها تجهیزات مربوط به ضبط صدا و به طور کلی تجهیزات خبرنگاری نیز در این بازار عرضه می‌شوند و این مکان نسبت به مراکز دیگری چون پاساژ پایتخت، رضا و... بیشتر شاهد مراجعه خبرنگاران برای تهیه ملزومات کارشان است.

با گشت و گذاری در این خیابان و همچنین مراجعه به مراکز خرید پایتخت، بازار رضا و... به صحت گفته‌های فروشندگان خیابان جمهوری پی می‌بریم.

چرا که نمایندگی‌های فروش برندهایی چون پاناسونیک، سونی، سامسونگ و... در خیابان جمهوری حضور پررنگ‌تری دارند.

گل پرور، مدیر یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات پاناسونیک در زمینه دستگاه‌های ضبط و پخش صدای این برند می‌گوید: پاناسونیک بیشتر در عرصه تولید و عرضه واکمن‌های خبرنگاری پیشتاز است و مدت‌ها است تولید mp۳ player، سی‌دی‌من

و Voice recorder را متوقف کرده است. به گفته طهماسبی کارمند فروش این فروشگاه مدل‌های A۳۲۰ و L۱۱ از واکمن‌های خبرنگاری پرفروش پاناسونیک در بازار هستند که به ترتیب با قیمت ۵۵هزار تومان و ۲۵هزار تومان به فروش می‌رسند.

طبق اعلام این فروشنده A۳۲۰ که محصول تایوان است به رادیو، سه اسپیکر، هدفون، میکروفون یقه‌ای و ... مجهز است و از پرفروش‌ترین‌های بازار است.

صولتی یک فروشنده دیگر معتقد است در حال حاضر انواع دستگاه‌های ضبط و پخش صدا از واکمن‌ گرفته تا mp۳ Player و voice recorder و دستگاه‌های حرفه‌ای محصول کشور چین هستند و تنها برخی محصولات AIWA تولید ژاپن هستند.

این فروشنده GX۸۶۹ را از واکمن‌های حرفه‌ای و پرفروش برند AIWA معرفی کرد که با قیمت ۹۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

آراد، مسوول فروش دستگاه‌های ضبط و پخش صدا یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات سونی نیز مدل‌های

TCS-۳۰D و TCS-۱۰۵D را از واکمن‌های جدید و حرفه‌ای سونی معرفی کرد که TCS-۳۰D به میکروفون یقه‌ای، هدفون استریو و ... مجهز است و با قیمت ۴۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدل TCS-۱۰۵D نیز قابلیت ضبط صدا با کیفیت بالا را داشته و با قیمت ۲۲هزار تومان به فروش می‌رسد. وی همچنین مدل‌های SX۶۷

و ICP-۵۲۰ را نیز از voice recorder‌های حرفه‌ای سونی معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۲۰۵هزار تومان و ۶۵هزار تومان به فروش می‌رسند.

ICD-SX۶۷ قابلیت تبدیل صدای ضبط شده به فرمت WAVE و MP۳ را داشته و به حافظه ۵۱۲مگابایتی مجهز است و حدود ۱۸۵ساعت ضبط می‌کند. وی مدل‌های MDR-XD۱۰۰ و MDR-XD۲۰۰ را از هدفون‌های حرفه‌ای مخصوص کار خبرنگاران معرفی کرد که به واحد محرکه بلند ۴۰میلی‌متری مجهزند و قابلیت پخش صدا با کیفیت فیلم DVD و ... را دارند.

یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات سامسونگ YV-۱۵۰ را از دستگاه‌های حرفه‌ای ضبط صدای این برند معرفی کرد که قابلیت پخش فرمت‌های WMA و MP۳ را داشته و همچنین به تلفن برای ضبط مکالمات تلفنی متصل می‌شود.

قابلیت قطع ضبط هنگام سکوت (V.O.R)، تجهیز به بلندگوی داخلی

و ... از سایر ویژگی‌های این دستگاه است. YV-۱۵۰ به حافظه ۵۱۲مگابایتی با قیمت ۱۰۸هزار تومان، با حافظه یک گیگابایتی با قیمت ۱۳۹هزار تومان و با حافظه دو گیگابایتی با قیمت ۱۵۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات JVC نیز در زمینه تجهیزات ضبط صدای خبرنگاری این برند گفت: این نمایندگی طی چند ماه گذشته چند نمونه Recorder به بازار عرضه کرد که به علت قیمت بالایی که داشته استقبال چندانی از آنها نشد. در نتیجه این شرکت عرضه این کالا را به داخل کشور قطع کرد.

نوسانات قیمت

فروشندگان همچنین از نوسانات قیمت انواع دستگاه ضبط و پخش صدا خبر دادند. به گفته طهماسبی، مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات پاناسونیک طی یک ماه اخیر قیمت‌ها در حدود دو تا ۵درصد افزایش یافته است. به طوری‌که واکمن A۳۲۰ که سابق بر این با قیمت ۴۵هزار تومان به فروش می‌رسید در حال حاضر با قیمت ۵۵هزار تومان

به فروش می‌رسد.

گل‌پرور،‌ مدیر این فروشگاه نیز از بازار راکد و خرید و فروش پایین تجهیزات دیجیتالی در بازار خبر داد و گفت: قدرت خرید مردم در حد بسیار ضعیفی است و نمی‌توان انتظار داشت مردم در چنین شرایطی تقاضای زیادی برای خرید چنین کالاهایی داشته باشند.

یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات سونی نیز از رشد دودرصدی قیمت‌ها در بازار لوازم صوتی و تصویری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بازار خرید و فروش راکد است و فروشندگان ناچارند بابت فروش محصولات خود به مشتری تخفیف دهند، اما شرکت سونی مانند سایر برندها به دلیل رشد هزینه‌های ترخیص کالا ناچار شده است، قیمت‌ها را افزایش دهد.

نمایندگی‌های فروش محصولات سامسونگ و JVC نیز از رشد سه‌درصدی قیمت‌ها در بازار خبر داد.

تصویربردار‌های حرفه‌ای از دستگاه‌های ضبط و پخش صدا گفتیم، نوبتی هم باشد نوبت

دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای است.

طبق اعلام فروشندگان Canon و Nikon از برندهایی هستند که اکثر خبرنگاران از آنها استقبال می‌کنند.

فروشندگان مدل‌های D۳۰۰ و D۳ دوربین‌های عکاسی Nikon را از پرفروش‌های بازار معرفی کردند که بیشتر مورد توجه خبرنگاران قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها به ترتیب با قیمت یک‌میلیون و ۶۵۰هزار تومان و چهارمیلیون و ۳۵۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

زرین، مسوول یکی از نمایندگی‌های فروش دوربین‌های عکاسی Canon نیز مدل ۳۰D را از مدل‌های پرفروش این برند معرفی کرد که به لنز ۱۸۵۵ مجهز است و با قیمت یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدل‌های E-۳ از دوربین‌های المپیوس، D۸۰ از دوربین‌های نیکون نیز به عنوان مدل‌های پرفروش که مورد توجه خبرنگاران قرار می‌گیرند، معرفی شدند که به ترتیب با قیمت یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان و ۹۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

زرین مدل EOS۱D از دوربین‌های Canon را از دوربین‌های بسیار حرفه‌ای خبرنگاری معرفی کرد که برای ثبت لحظه‌های ورزشی مناسب است و با قیمت ۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از نمایندگی‌های فروش دوربین‌های عکاسی Canon نیز مدل‌های S۵، G۹ و ۴۰۰D را از دوربین‌ خبرنگاری Canon معرفی کرد که قیمتی حدود ۳۹۰هزار تا ۶۸۰هزار تومان دارند.

این نمایندگی نیز مدل ۱DS را از دوربین‌های بسیار حرفه‌ای و گران‌قیمت خبری معرفی کرد که قیمتی معادل ۱۶میلیون تومان دارد.

یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات سامسونگ نیز NV۲۴HD را یک دوربین پرفروش معرفی کرد که با قیمت ۳۸۸هزار تومان به فروش می‌رسد. البته فروشندگان معتقدند سامسونگ و سونی اقبال بلندی در فروش دوربین‌های خبرنگاری ندارند.

یک نمایندگی فروش محصولات JVC نیز مدل‌های HD۷، HD۵،HD۶ و HD۱ را از دوربین‌های خبرنگاری این برند معرفی کرد که با قیمتی حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا دومیلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

فرشاد فر مسوول یکی از نمایندگی‌های فروش دوربین‌های سونی نیز مدل PD۱۷۰ را از دوربین‌های حرفه‌ای سونی معرفی کرد که اکثر خبرنگاران صدا و سیما از آن استفاده می‌کنند.

به گفته وی این دوربین‌ با قیمت سه‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مدل Z۱ نیز دوربین ‌گران‌قیمت دیگری از سونی است که با قیمت چهارمیلیون و ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی مدل EX۱ را نیز از دوربین‌های حرفه‌ای سونی معرفی کرد که با قیمت ۷میلیون تومان به فروش می‌رسد.

نقره‌ای، مسوول فروش دوربین‌های عکاسی یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات سونی نیز دوربین‌های سری آلفا این برند از پرفروش‌های این برند معرفی کرد که در این بین A-۷۰۰P و A-۳۵۰X‌ بیشتر مورد استقبال خبرنگاران قرار می‌گیرند.

به گفته وی این دوربین به حسگر تصویر CCD‌ و نمایشگر ۷/۲ اینچی مجهز است. این دوربین‌ها به ترتیب به قیمت یک‌میلیون و ۹۷۰هزار تومان و یک‌میلیون و ۱۳۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات پاناسونیک نیز مدل‌های MD ۱۰۰۰۰ و HS۹ را از دوربین‌ عکاسی حرفه‌ای این برند معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۹۶۵هزار تومان و ۹۶۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

مالیات برارزش افزوده

فروشندگان کالا و تجهیزات دیجیتالی در خیابان جمهوری در مورد دریافت مبلغ سه درصد به عنوان مالیات بر

ارزش افزوده نقطه نظرات مختلفی دارند. گروه زیادی از فروشندگان معتقدند این مبلغ را از خریدار دریافت نمی‌کنند زیرا از طرف اتحادیه دستوری به آنها صادر نشده است، اما گروهی از نمایندگی‌ها نیز مانند سونی و سامسونگ از دریافت این مبلغ خبر می‌دهند.

به گفته فروشندگان با توجه به توان خرید پایین مردم بازار راکد فروشندگان سه درصد هم به این مبالغ اضافه کنند. فروشندگان بازارهای راکدتر را برای لوازم صوت و تصویری طی ماه‌های آینده با اعمال این قانون پیش‌بینی کردند.