بازار دیجیتال- موبایل‌های هوشمند شاید پر طرفدارترین پدیده‌های امروز صنعت محصولات دیجیتال شخصی در سال‌های اخیر بوده باشند. این محصولات آن‌قدر محبوب شدند و قابلیت‌ها و امکانات مختلف را در خودشان گنجاندند که خیلی زود بازار بعضی از محصولات دیگر مانند دستگاه‌های پخش کننده موسیقی و حتی دوربین‌های عکاسی دیجیتال را هم تحت تاثیر خودشان قرار دادند. این اتفاقی است که در طول زمان و به تدریج در این سال‌ها رخ داده است.

جدیدترین تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که بازار موبایل‌های هوشمند تاثیری جدی بر بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال کامپکت و فروش آنها گذاشته است. در حقیقت کاربران دوربین‌های عکاسی دیجیتال کامپکت دیگر هر آنچه را که از دوربین کوچک‌شان می‌خواهند می‌توانند در دوربین و نرم‌افزارهای گرافیکی موبایل‌های هوشمند خودشان پیدا کنند و به این ترتیب است که ترجیح می‌دهند یک دستگاه با کاربردهای متفاوت و البته سبک و قابل حمل‌تر را بخرند و استفاده کنند. البته در این میان باید کاربران دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای و در واقع عکاسان را از این روند جدا دانست، چون آنها هرگز کیفیت و کاربری‌های مورد نظرشان را در عکاسی نمی‌توانند در دوربین کوچک یک گوشی موبایل هوشمند پیدا کنند.
این تحقیق که توسط موسسه تحقیقاتی NPD انجام و منتشر شده است، نشان می‌دهد که موبایل‌های هوشمند در سال میلادی 2011 تاثیر قابل توجهی بر میزان تقاضا و فروش دوربین‌های عکاسی کامپکت و دوربین‌های Flip Video -که قابلیت فیلمبرداری را در دستگاهی با اندازه کوچک به کاربرانش می‌دهد- گذاشته است. کارشناسان انتظار دارند این تاثیر همچنان در سال 2012 هم ادامه داشته باشد و حتی به مرگ بازار دوربین‌های ویدئویی کوچک هم بینجامد.
بر اساس این تحقیق، درصد عکس‌های گرفته شده با موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۱ رشد ۲۷ درصدی داشته که این رقم برای سال ۲۰۱۰ برابر ۱۷ درصد بوده است. این در حالی است که درصد عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های عکاسی کامپکت از ۵۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۴۴ درصد در سال ۲۰۱۱ رسیده است. در حالی که موبایل‌های هوشمند به صورت چشمگیری به دستگاهی محبوب برای عکاسی و فیلمبرداری در لحظه و در دسترس تبدیل شده‌اند، اما دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری همچنان در کاربردهایی مانند سفرهای تفریحی یا ایام تعطیلات محبوب‌تر هستند.
به طور کلی، اما آمار نشان می‌دهند که صادرات جهانی دوربین‌های فیلمبرداری قابل حمل در سال 2011 کاهش سالانه 13 درصدی را تجربه کرده است. از طرفی فروش این محصولات هم با کاهش 27 درصدی نسبت به سال 2010 مواجه شده است.