رشد 10 تا 30 هزار تومانی قیمت لپ‌تاپ

بازار دیجیتال- این روزها بازار خرید و فروش کامپیوتر به ویژه لپ‌تاپ به شدت نابسامان و آشفته است و روند قیمت‌ها طی هفته گذشته چندان منطقی نبوده است. به گفته فعالان بازار، رشد هزینه‌های واردات و ترخیص کالا، افزایش قیمت دلار به رقم ۱۱۹۳ تومان طی دو روز اخیر، رشد جهانی قیمت برخی از کالاها و عوامل دیگر در کنار هم باعث شده‌اند تا قیمت‌ها در بازار طی سه تا چهار روز اخیر در حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش یابد.

به گفته جوادی، کارشناس فروش شرکت پاندا تکنولوژی، طی سه روز گذشته قیمت لپ‌تاپ‌های اپل در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، قیمت لپ‌تاپ‌های سونی در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان و قیمت لپ‌تاپ‌های سایر برندها در حدود ۱۰ تا ۱۵ و گاه۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: علاوه بر رشد قیمت‌ها، موجودی برخی از برندها در بازار تا حدودی کاهش یافته است. به‌عنوان مثال، موجودی لپ‌تاپ‌های اپل در بازار کمتر از برندهایی مانند DELL یا MSI است. به همین دلیل میزان رشد قیمت‌ها در مورد برندهایی که با کاهش موجودی در بازار مواجهند بیشتر است.

نریمانی، یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با تایید خبر رشد قیمت‌ها در بازار کامپیوتر، به ویژه بازار لپ‌تاپ گفت: با توجه به رشد قیمت‌ها و روند بی نظم قیمت‌ها در بازار، میزان تقاضا در بازار در حد قابل توجهی کاهش یافته است و بازار در رکود به سر می‌برد.

به گفته وی، میزان رشد قیمت‌ها در بازار در حدود ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان بوده است، ولی برخی از برندها مانند DELL ،MSI و... با رشد قیمت مواجه نشده‌اند.

به گفته وی، این چند دستگی قیمت در بازار بیشتر باعث عدم اعتماد خریداران به وضعیت بازار می‌شود؛ چرا که آنها از جریان‌های بازار بی‌اطلاعند و تصور می‌کنند شرکت‌ها و فروشندگانی که قیمت‌ها را کاهش نداده‌اند منصف و شرکت‌هایی که قیمت‌ها را در حدود ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان گران کرده اند گرانفروشند و به دنبال کسب سود بیشتری از بازار هستند؛ ولی اینطوری نیست.

در حقیقت شرکت‌هایی که با کاهش موجودی مواجهند، ناچارند کالاها را با دلار گران وارد کنند و هزینه‌های بیشتری بابت واردات و ترخیص بپردازند. به همین دلیل قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، ولی برخی از شرکت‌ها نمونه‌های قدیمی را که مدت‌ها در انبار مانده بودند و مخاطب نداشتند به بازار عرضه کرده و با قیمت پایین به فروش می‌رسانند.

سامان حیاتی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز با تایید گفته‌های نریمانی گفت، اگر این روزها سری به بازار لپ‌تاپ بزنید متوجه می‌شوید

مدل‌های قدیمی که تاکنون خبری از آنها در بازار نبوده است و جزو مدل‌های فوق قدیمی به حساب می‌آمدند در حال حاضر در بازار موجودند و با قیمت اندک به فروش می‌رسند.

به عنوان مثال لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های سری دوهسته‌ای (CORE ۲) که دیگر در بازار چندان مخاطبی ندارند در حال حاضر با قیمتی حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. به گفته وی، گروهی از خریداران که به دنبال خرید لپ‌تاپی ارزان قیمت برای انجام امور روزمره هستند برای خرید این لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت اقدام می‌کنند.

فعالان بازار می‌گویند، در شرایط فعلی زمان مناسبی برای خرید لپ‌تاپ نیست و بهتر است برای خرید دست نگه دارند.