در سال گذشته میلادی نیز ایران جایگاه نخست قربانیان تعقیب‌‌‌افزار در این منطقه را به خود اختصاص داده بود. ترکیه، یمن، مصر و عربستان سعودی به ترتیب در جایگاه‌‌‌های بعدی فهرست امسال قرار دارند. کارشناسان کسپرسکی تاکید کرده‌‌‌اند نظارت بر رفتار افراد به واسطه تعقیب‌‌‌افزارها معضلی جهانی است. این شرکت در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۱‌هزار فرد آسیب‌‌‌دیده از این پدیده را در ۱۷۵ کشور مختلف شناسایی کرد. در این میان روسیه با ثبت رکورد ۹‌هزار و ۸۹۰ مورد، بیشترین قربانیان تعقیب‌‌‌افزار را در جهان به خود اختصاص داده است.

برزیل و هند به ترتیب با ۴‌هزار و ۱۸۶ و ۲هزار و ۴۹۲ قربانی در رده‌‌‌های دوم و سوم این فهرست قرار گرفته‌‌‌اند. جایگاه چهارم جهان هم به ایران اختصاص یافت. ایران در حالی در میان چهار کشور با بیشترین قربانی تعقیب‌‌‌افزار در جهان قرار گرفته است که نسبت به دیگر کشورهای این فهرست جمعیت کمتری دارد. در منطقه اروپا، آلمان، فرانسه و بریتانیا بیشترین قربانیان تعقیب‌‌‌افزار را در سال ۲۰۲۳ داشته‌‌‌اند. تعقیب‌‌‌افزار (Stalkerware) به برنامه‌‌‌هایی گفته می‌شود که با نصب و اجرا روی دستگاه موبایل یا رایانه کاربر، داده‌‌‌های او را برای فرد تعقیب‌‌‌کننده ارسال می‌کنند. استفاده از این‌‌‌گونه ابزارها به‌‌‌خصوص در روابط ناسالم رو به افزایش است.

این برنامه‌‌‌ها که بدون رضایت و اطلاع قربانی روی دستگاه او نصب می‌‌‌شوند، قابلیت‌‌‌های جاسوسی مختلفی دارند و می‌توانند مواردی مانند موقعیت مکانی، تصاویر، ویدئوها و پیام‌‌‌های رد‌و‌بدل‌شده را شنود کنند. شناسایی این‌‌‌گونه برنامه‌‌‌ها روی گوشی‌‌‌های هوشمند ممکن است دشوار باشد؛ چرا که بیشتر آنها ویژگی‌‌‌های مخفی‌‌‌سازی دارند. با وجود این، کارشناسان شرکت کسپرسکی تاکید کرده‌‌‌اند کاربران گوشی‌‌‌های آی‌فون بسیار کمتر در معرض تعقیب‌‌‌افزارها قرار می‌‌‌گیرند که این موضوع به دلیل بسته‌‌‌تر بودن محیط سیستم‌‌‌عامل آی‌‌‌اواس است.