هوش‌مصنوعی در مایکروسافت

 غول‌های تکنولوژی حالا به فصل رونمایی از محصولات جدیدشان رسیده‌اند. در همین راستا، روز پنج‌شنبه مایکروسافت با برگزاری یک مراسم ویژه در شهر نیویورک از جدیدترین محصولاتش رونمایی کرد. مایکروسافت در این رویداد علاوه بر رونمایی از رایانه‌های سرفیس جدید جزئیاتی در مورد انتشار نسخه جدید ویندوز ۱۱ و دستیار هوش مصنوعی Copilot تعبیه شده در آن فاش کرده است.

این غول تکنولوژی اعلام کرد که دستیار شخصی هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ موسوم ‌به Copilot در ۲۶ سپتامبر در دسترس قرار خواهد گرفت. این شرکت همچنین اظهار کرده است که مدل‌های جدید سرفیس از ۳ اکتبر در دسترس خواهند بود. مایکروسافت همچنین در جریان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جدیدش اعلام کرده است که کاربران بینگ تاکنون یک میلیارد چت با سرویس هوش مصنوعی Bing Chat انجام داده‌اند.

قدرتمندترین سرفیس تاریخ

مایکروسافت روز پنج‌شنبه از رایانه‌های جدید سرفیس رونمایی و جزئیاتی را در مورد انتشار نسخه ویندوز ۱۱ و دستیار هوش مصنوعی copilot تعبیه شده در آن در جریان رویدادی در نیویورک فاش کرد. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت این رویداد را با صحبت در مورد اینکه چگونه ابزارهای هوش مصنوعی copilot این شرکت تاثیر گسترده‌ای بر کاربری مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها خواهد گذاشت، آغاز کرد. مایکروسافت در کنفرانس ویژه‌ خود، از لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر رده‌بالای جدیدی رونمایی کرد که سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ (Surface Laptop Studio ۲) نام دارد. این لپ‌تاپ ظاهر کلی مدل قبلی را حفظ کرده است، اما از سخت‌افزار بسیار قدرتمندتری استفاده می‌کند. سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ قدرتمندترین سرفیس تاریخ مایکروسافت محسوب می‌شود. مدل جدید سرفیس لپ‌تاپ استودیو همچون مدل قبلی حالت ویژه‌ای به‌نام Studio Mode دارد که نمایشگر را به سمت جلو حرکت می‌دهد تا بتوانید از سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ به عنوان تبلت لمسی استفاده کنید. سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ به نمایشگر ۴/ ۱۴اینچ HDR مجهز است. لپ‌تاپ جدید مایکروسافت از پردازنده‌ اینتل نسل ۱۳ (خانواده رپتور لیک، سری Core i۷ H) و گرافیک انویدیا RTX ۴۰۵۰ یا RTX ۴۰۶۰ یا گرافیک مجتمع Iris Xe استفاده می‌کند. مدل قبلی پردازنده نسل ۱۱ داشت و استفاده از تراشه‌ نسل ۱۳ در مدل جدید، قدرت پردازشی سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ را به‌مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. مایکروسافت در مراسم روز پنج‌شنبه مدعی شد که سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ تا دو برابر قدرت گرافیکی بیشتر نسبت‌به مک‌بوک پرو M۲ Max اپل دارد. این شرکت برای مقایسه مستقیم، از نرم‌افزار Blender استفاده کرد. سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ تصویری انیمیشنی را در ۳۷ ثانیه تولید کرد و این کار با مک‌بوک پرو M۲ Max بسیار بیشتر طول کشید. مایکروسافت می‌گوید لپ‌تاپ جدیدش به تراشه‌ عصبی (NPU) اینتل مجهز است. این تراشه برای پردازش‌های هوش مصنوعی بهینه شده و نخستین‌بار است که در کامپیوترهای ویندوزی حضور پیدا می‌کند. قبل از مراسم گفته می‌شد که ممکن است مایکروسافت پردازنده‌ای اختصاصی برای هوش مصنوعی بسازد. سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ مایکروسافت با دو ترابایت حافظه ذخیره‌سازی و ۶۴ گیگابایت رم DDR۵X در دسترس قرار می‌گیرد. این نخستین‌بار است که سرفیس‌های مایکروسافت به رم ۶۴ گیگابایتی مجهز می‌شوند. سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ در کانفیگ‌های ۱۶گیگابایتی و ۳۲ گیگابایتی نیز عرضه خواهد شد. مایکروسافت می‌گوید سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ به‌لطف پردازنده اینتل و گرافیک انویدیا تا دو برابر قدرتمندتر از نسل قبل است. این لپ‌تاپ دو درگاه USB-C و یک درگاه USB-A و یک کارت‌خوان میکرو SD دارد و از قلم لمسی سرفیس اسلیم‌پن‌۲ استفاده می‌کند. سرفیس لپ‌تاپ استودیو‌۲ تاچ‌پدی جدید با سیستم بازخورد هپتیک دارد که به ادعای مایکروسافت، همه‌جانبه‌ترین تاچ‌پد در بین تمامی لپ‌تاپ‌ها است. قیمت لپ‌تاپ مایکروسافت Surface Laptop Studio ۲ از ۱۹۹۹ دلار و عرضه محصول از ماه آینده میلادی شروع می‌شود. قیمت مدل اول سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۱۶۰۰ دلار بود و مایکروسافت به‌هنگام رونمایی آن را قوی‌ترین سرفیس تاریخ خطاب کرده بود.

لپ‌تاپ گو ۳؛ انتخابی مقرون‌به‌صرفه

 مایکروسافت در ادامه این رویداد سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ را نیز به عنوان جانشین سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ معرفی کرد. این محصول که مشخصات آن در چند ماه گذشته افشا شده بود، پردازنده نسل ۱۲ اینتل Core i۵ دارد. با وجود اینکه پردازنده نسل ۱۲ اینتل با معرفی پردازنده‌های نسل ۱۴، دو نسل عقب می‌افتد؛ اما همچنان در بین تراشه بهترین لپ‌تاپ‌های اقتصادی گزینه‌ مقرون‌به‌صرفه‌ای به‌حساب می‌آید. سومین نسل از لپ‌تاپ‌های سبک و اقتصادی مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ‌ گو ۳ در ماه اکتبر طبق ادعای مایکروسافت با شارژدهی در تمام روز و در چهار رنگ زیبا روانه بازار خواهند شد. سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ مایکروسافت با فرم‌فکتور سبک و باریک در بین لپ‌تاپ‌های سبکی قرار می‌گیرد که با هدف نیاز خریداران محصولات اقتصادی با تمرکز بر قابلیت حمل طراحی و تولید می‌شوند. بدنه در قاب رویی آلومینیوم آنودایز‌شده است و پایه آن نیز آلومینیوم و رزین کامپوزیت پولی‌کربنات با الیاف شیشه تشکیل می‌شود. طراحی ظاهری سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ نسبت‌به نسل قبل تغییری نداشته است. با‌این‌حال، طراحی داخلی قطعات به‌روز شده است تا امکان تعویض قطعات بیشتری در آینده فراهم شود. سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ نمایشگر لمسی با اندازه ۴۵/ ۱۲ اینچ و نسبت تصویر ۳:۲ و وضوح ۱۵۳۶ × ۱۰۲۴ دارد که مشابه ابعاد و اندازه نمایشگر نسل قبلی است و تراکم ۱۴۸ پیکسل بر اینچ را ارائه می‌کند. ابعاد لپ‌تاپ نیز ۲۷۸ در ۲۰۶ در ۷/ ۱۵ میلی‌متر عنوان شده است و وزن آن نیز به ۱/ ۱۲ کیلوگرم می‌رسد که وزنی حدودا ۶-۷ برابر گوشی هوشمند خواهد داشت. مهم‌ترین ارتقای سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ را در پردازنده آن می‌توان یافت که با به‌کارگیری پردازنده Core i۵ نسل ۱۲ اینتل (i۵-۱۲۳۵U) قدرت پردازشی آن را ۸۸ درصد سریع‌تر از نسل قبلی خواهد کرد. همچنین در مدل پایه برخلاف نسل قبلی که رم ۴ گیگی داشت رم ۸ گیگابایتی LPDDR۵ دارد و فضای ذخیره‌سازی آن نیز ۲۵۶ گیگابایت از نوع SSD خواهد بود. قیمت لپ‌تاپ سرفیس گو ۳ در مدل پایه از ۷۹۹ دلار آغاز خواهد. این در حالی است که سرفیس لپ‌تاپ گو ۲ در مدل پایه با کانفیگ رم ۴ و فضای ۱۲۸ گیگی با برچسب قیمتی ۵۹۹ دلار راهی بازار شده بود. اتصالات و درگاه‌های سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ مانند نسل قبلی شامل یک درگاه USB-A و یک درگاه USB-C و جک ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون در چپ و درگاه اختصاصی Surface Connect در سمت راست می‌شود. علاوه‌براین، حسگر اثرانگشت نیز در نسل جدید خانواده سرفیس لپ‌تاپ‌گو به‌کار رفته است تا از نظر امنیتی خیال کاربر را آسوده کند. سایر ویژگی‌های سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ را می‌توان Wi-Fi ۶ و بلوتوث ۱/ ۵ و ماژول‌های جداشدنی SSD دانست که امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی تا ۵۱۲ گیگ را فراهم می‌کند. علاوه‌براین، دوربین وب‌کم ۷۲۰p نیز همراه Studio Mics وجود دارد که شامل اسپیکرهای Omnisonic با پشتیبانی از صدای دالبی می‌شود.

سرفیس گو ۴؛ لپ‌تاپی برای سازمان‌ها

 مایکروسافت در رویداد ویژه‌ خود از سرفیس گو ۴ نیز به عنوان جدیدترین نسخه‌ لپ‌‌تاپ‌ مقرون‌به‌صرفه‌ دوکاره‌ رونمایی کرد. این دستگاه نسبت‌به نسل قبلی ارتقا یافته اما در دسترس مشتریان عادی قرار نخواهد گرفت و طبق اعلام مایکروسافت فقط برای مشاغل و سازمان‌ها درنظر گرفته شده است. سرفیس گو ۴ از پردازنده‌ اینتل N۲۰۰ بهره می‌برد که چهار هسته دارد. مایکروسافت همچنین مدل پایه سرفیس گو ۴ را با رم ۸ گیگابایت از نوع LPDDR۵ عرضه می‌کند درحالی‌که مدل پایه نسل قبل فقط ۴ گیگابایت رم داشت. این تغییر باتوجه‌به تمرکز غول فناوری اهل ردموند به مشتریان تجاری و بازار آموزش، بسیار خوشایند در نظر گرفته می‌شود، زیرا رم ۴گیگابایتی امروزه برای انجام کارهای چندوظیفگی سبک نیز کافی نیست. سرفیس گو ۴ همچنین در چند نسخه با حافظه ذخیره‌سازی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت روانه بازار خواهد شد. طراحی کلی سرفیس گو ۴ در مقایسه ‌با نسل قبلی این محصول تا حدود زیادی بدون تغییر باقی‌مانده و از همان درگاه‌ USB C، جک ۵/ ۳میلی‌متری هدفون کارت‌خوان microSD بهره می‌برد. این محصول همچنین به دو دوربین با وضوح ۱۰۸۰p و نمایشگر ۵/ ۱۰ اینچی با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل مجهز شده و برخی قطعات داخلی مثل باتری، پایه، مادربرد و نمایشگر طوری طراحی شده‌اند که به‌راحتی قابل‌تعویض باشند. قیمت این لپ‌تاپ مایکروسافت از ۵۷۹ دلار برای مدل ۶۴گیگابایتی آغاز خواهد شد.

دستیار شخصی هوش مصنوعی برای ویندوز۱۱

 مایکروسافت در رویداد سرفیس و هوش مصنوعی که بدون استریم زنده در حضور جمعی از خبرنگاران حوزه تکنولوژی برگزار شد، تاریخ انتشار دستیار شخصی هوش مصنوعی کوپایلت را برای ویندوز ۱۱ اعلام کرد. طبق اعلام مایکروسافت، کوپایلت همراه با به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۱ موسوم‌به ۲۳H۲ که آخرین نسخه‌ در سال ۲۰۲۳ خواهد بود، در ۲۶سپتامبر(۴ مهر ۱۴۰۲) در دسترس قرار خواهد گرفت. کوپایلت با میان‌بر Windows Key + C یا راست‌کلیک روی دسک‌تاپ قابل‌اجرا خواهد بود و بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض ویندوز ۱۱ ازجمله Photos و Paint هم از قابلیت‌های کوپایلت بهره‌مند خواهند شد. دستیار هوش مصنوعی ردموندی‌ها همچنین در تاریخ یک نوامبر‌(۱۰آبان) برای مایکروسافت ۳۶۵ منتشر خواهد شد؛ هرچند دسترسی به کوپایلت در مایکروسافت ۳۶۵ رایگان نخواهد بود و کاربران برای استفاده از آن باید اشتراک ماهانه ۳۰ دلار پرداخت کنند. ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت در این مراسم گفت: «معتقدیم که کوپایلت رابطه ما را با تکنولوژی به‌طور اساسی متحول خواهد کرد.» یوسف مهدی، مدیر ارشد بازاریابی سرویس‌های مصرفی مایکروسافت هم کوپایلت را دست دادن کاربر با تکنولوژی معرفی کرد و گفت: «هر زمان که به آن نیاز دارید، در دسترس است و هر زمان که به آن نیازی ندارید، از سر راهتان کنار می‌رود.» دستیار شخصی هوش مصنوعی Copilot برای نخستین‌بار در کنفرانس بیلد ۲۰۲۳ معرفی شد. کوپایلت در واقع سرویسی بر پایه هوش مصنوعی است که مستقیما با ویندوز ۱۱ ادغام می‌شود و کاربران می‌توانند از طریق نوار وظیفه (Task bar) به آن دسترسی پیدا کنند. مایکروسافت همچنین می‌گوید هرچه بیشتر با کوپایلت کار کنید، عملکردش طبیعی‌تر خواهد شد. در جریان معرفی کوپایلت، مایکروسافت برای نخستین‌بار از Copilot Lab رونمایی کرد؛ تجربه‌ جدیدی که به افراد کمک می‌کند برای عصر جدیدی از بهره‌وری متکی‌به هوش مصنوعی، عادت‌های کاری جدید ایجاد کنند. در چند ماه گذشته، هوش مصنوعی بسیاری از افراد در مشاغل مختلف را مجبور به یادگیری مهارت‌های جدید کرده است و به‌نظر می‌رسد Copilot Lab فضایی باشد تا افراد به‌طور موثر یاد بگیرند چطور از مدل‌های هوش‌مصنوعی مایکروسافت استفاده کنند و پرامپت‌های خود را با همکاران به اشتراک بگذارند.

 مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جدیدش همچنین اعلام کرد که کاربران بینگ تاکنون یک میلیارد چت با سرویس هوش مصنوعی Bing Chat انجام داده‌اند. این سرویس بر پایه مدل زبانی بزرگ GPT-۴ توسعه داده شده و‌ سازو‌کارش مشابه ChatGPT است. مایکروسافت اواسط بهمن سال گذشته نسخه جدید بینگ را رونمایی کرد. در آن زمان گفته شد بینگ به‌لطف هوش مصنوعی عصر جدیدی برای موتورهای جست‌وجو آغاز می‌کند. ثبت آمار یک میلیارد چت در بازه ۶ ماهه نشان می‌دهد که کاربران به‌شدت از بینگ استقبال کرده‌اند؛ باوجوداین، سهم گوگل از بازار موتورهای جست‌وجو همچنان بسیار بیشتر از بینگ است. مایکروسافت در مراسم روز پنج‌شنبه از اضافه‌شدن سرویس DALL-E ۳ به بینگ نیز خبر داد (DALL-E سرویسی برای تبدیل متن به عکس است). جدیدترین نسخه DALL-E تصاویر بسیار باکیفیت‌تری می‌سازد و به یک‌سری قابلیت امنیتی برای جلوگیری از ساخت تصاویر غیراخلاقی هم مجهز است.