بلندپروازی جدید ماسک در صنعت هوش مصنوعی

 البته این اختلاف و درگیری به انتقادات ایلان ماسک علیه چت جی‌پی‌تی برمی‌گردد و حتی به‌تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که خودش دلیل وجود داشتن OpenAI است. ماسک بارها از سیاست‌های جدید OpenAI انتقاد کرده و چت جی‌پی‌تی را ترسناک توصیف کرده بود. با این همه اما مدیرعامل توییتر اخیرا به سراغ گروهی از پژوهشگران هوش مصنوعی رفته بود تا در صورت توافق، آزمایشگاه تحقیقاتی جدیدی به‌منظور توسعه رقیب ChatGPT احداث کند. آن‌طور که پیداست ماسک یک بار دیگر تصمیم دارد با شکست OpenAI، خودش فرمانروای بی‌چون و چرای دنیای هوش مصنوعی باشد.

اتهام سنگین علیه مایکروسافت

الکس اسپیرو، وکیل شخصی ایلان ماسک به‌تازگی نامه‌ای به مایکروسافت ارسال و این شرکت را به استفاده از API توییتر برای استفاده‌ها و اهداف غیرمجاز متهم کرده است. به گزارش نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال، اسپیرو در این نامه عنوان کرد که مایکروسافت ممکن است چند نمونه از مفاد توافق‌نامه‌ای که برای استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی بود را برای مدت طولانی نقض کرده باشد. وی به‌طور خاص، مایکروسافت را به استفاده نادرست از داده‌های توییتر متهم کرده و گفت که این موارد شامل استفاده بیش از آنچه در توافق آمده بود یا اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی با سازمان‌های دولتی بدون مجوز می‌شود. وکیل ایلان ماسک مدعی شد که مایکروسافت از پرداخت هزینه در ازای استفاده از این اطلاعات خودداری کرده است. ادعایی که با اخبار و شایعات مربوط به استفاده چت‌ جی‌پی‌تی از توییتر به عنوان یکی از منابع اصلی تامین اطلاعاتش، مطابقت دارد. به‌طور کلی، مایکروسافت سال‌ها از طریق API توییتر، از داده‌های این شبکه اجتماعی در چندین محصول خود از جمله ایکس‌باکس، بینگ و ابزار تبلیغاتی‌اش استفاده می‌کرد. اما پس از آنکه توییتر دسترسی رایگان این شرکت به API خود را مسدود کرد، مایکروسافت نیز تصمیم گرفت تا به این همکاری پایان دهد. به این ترتیب مایکروسافت ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود برای تبلیغ‌کنندگان را حذف و گزینه آپلود اسکرین‌شات و کلیپ‌ها در توییتر را از کنسول‌های ایکس‌باکس و گیم بار در ویندوز غیرفعال کرد. هر چند مایکروسافت هیچ توضیحی درباره علت اتخاذ این تصمیمات ارائه نداد، اما توییتر اعلام کرد که برای دسترسی به API جدید خود، به صورت ماهانه از سازمان‌ها ۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند. ایلان ماسک در واکنش به این اقدامات مایکروسافت و حذف توییتر از ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی این شرکت گفت: «آنها به‌طور غیرقانونی از اطلاعات توییتر استفاده کردند؛ حالا زمان شکایت است.»

با این حال، هنوز مشخص نیست که اتهامات وکیل ماسک به مایکروسافت، به شکایت ختم خواهد شد یا خیر. اما توییتر از مایکروسافت خواسته تا استفاده از این داده‌ها را در اپلیکیشن‌های خود بررسی کند. توییتر همچنین از مایکروسافت خواسته تا در ماه ژوئن، گزارشی درباره میزان استفاده و ذخیره‌سازی داده‌های این شرکت ارائه دهد. علاوه بر این، توییتر می‌خواهد بداند که مایکروسافت چه زمان‌هایی به سازمان‌های دولتی، اجازه دسترسی به اطلاعات خود را داده است.

ماسک، یکی از سرمایه‌گذاران اولیه OpenAI

با این همه اما مدت‌هاست که رابطه میان ایلان ماسک و مایکروسافت شکرآب شده. در واقع ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران شرکت OpenAI، توسعه‌دهنده چت جی‌پی‌تی به‌حساب می‌آید. او در سال ۲۰۱۵ به‌همراه سم آلتمن، OpenAI را به عنوان استارت‌آپی خصوصی راه‌اندازی کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۸ از تیم هیات‌مدیره این استارت‌آپ جدا شد.

ماسک در سال ۲۰۱۹، در توییتی نوشت که این شرکت را ترک کرده، زیرا باید روی تسلا و اسپیس‌ایکس تمرکز می‌کرد. حالا آن‌طور که پیداست محبوبیت چت جی‌پی‌تی باعث شده تا ماسک عزمش را برای تصاحب این محبوبیت جزم کند. مالک توییتر چندی پیش از شرکت OpenAI تحت مالکیت مایکروسافت، به دلیل آموزش هوش مصنوعی برای دروغ گفتن، انتقاد کرد و مدعی شد که OpenAI اکنون به سازمانی منبع بسته و انتفاعی تبدیل شده که متحد نزدیک مایکروسافت است. سم آلتمن مدیرعامل OpenAI طی مصاحبه‌ای درباره انتقادات علیه ChatGPT به صحبت‌های ایلان ماسک پاسخ داد. او در آن مصاحبه در واکنش به نگرانی‌های ماسک درباره ایمنی هوش مصنوعی گفت: «اکثر این حرف‌ها صحیح نیستند و فکر می‌کنم ایلان هم این را می‌داند.» او مشکلات احتمالی در زمینه ایمنی ChatGPT را پذیرفته و مدعی شده که OpenAI مستقل از مایکروسافت باقی مانده است. او در همین رابطه عنوان کرد: «ما تحت کنترل مایکروسافت نیستیم. مایکروسافت حتی در هیات‌مدیره ما هیچ صندلی ندارد. ما یک شرکت مستقلیم.»

ایلان ماسک معتقد است که دلیل وجود داشتن OpenAI سرمایه‌گذاری‌های قبلی خودش است. او روز سه‌شنبه هفته گذشته در مصاحبه با CNBC گفت که برخلاف تصور عموم، مایکروسافت کنترل این شرکت را در اختیار گرفته است؛ ادعایی که قویا توسط ساتیا نادلا(مدیرعامل مایکروسافت) رد شد. ایلان ماسک به خبرنگار CNBC گفت که ایده‌ نام‌گذاری شرکت OpenAI را خود او مطرح کرده و نقش پررنگی در استخدام دانشمندان و مهندسان اصلی این شرکت داشته است. ماسک که یکی از بنیان‌گذاران OpenAI محسوب می‌شود، تعهد کرده بود که یک میلیارد دلار برای راه‌اندازی این شرکت می‌پردازد، اما در نهایت حدود ۵۰ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌‌گذاری کرد و سپس از این شرکت خارج شد. دلیل جدایی ایلان ماسک از OpenAI، اختلاف‌نظر با سایر مدیران این شرکت از جمله سم آلتمن بود. ماسک می‌گوید OpenAI چندان روی توسعه‌ ایمن هوش مصنوعی تاکید ندارد. به همین دلیل او در ماه مارس گذشته نامه‌ای سرگشاده را امضا کرد که از OpenAI و سایر شرکت‌ها می‌خواست توسعه هوش مصنوعی پیشرفته را حداقل تا ۶ ماه متوقف کنند.

ماسک یک ماه پس از امضای این نامه، شرکتی به نام X. AI را بنیان‌گذاری کرد که در حوزه‌ هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. ایلان ماسک همچنان برای از میدان به‌در کردن هر رقیب احتمالی تلاش می‌کند و در همین راستا، در مصاحبه‌ جدیدش گفت که قبلا رابطه دوستی نزدیکی با لری پیج(هم‌بنیان‌گذار گوگل) داشته و این دو مکالماتی طولانی درباره‌ ماهیت هوش مصنوعی انجام داده‌اند. ماسک می‌گوید که پیج نگاهی بی‌تفاوت به هوش مصنوعی داشت و چندان نگران ایمنی این فناوری نبود. وی همچنین این روزها در حال ایجاد یک چت‌بات هوش مصنوعی جدید به نام TruthGPT است که می‌تواند رقیبی برای محصول OpenAI باشد. به نظر می‌رسد ایلان ماسک قصد دارد شگردی را که برای تصاحب توییتر - و احتمالا شکست آن- استفاده کرده بود، مجددا به کار بگیرد تا بتواند محبوبیت چت جی‌پی‌تی را از آن خود کند یا با زمین زدن شرکت OpenAI، چت‌بات هوش مصنوعی خود را به عنوان جایگزین به طرفداران هوش مصنوعی معرفی کند.