ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با روزنامه «هفت صبح» توضیح داد که تا امروز اینستاگرام و واتس‌اپ با دستور شورای امنیت محدود شده بود، ولی ادامه این محدودیت نیاز به مجوز دارد. تکلیف این مجوز را هم سرنوشت مذاکرات با «متا» می‌تواند مشخص کند. وی گفت: محتوای نامه‌ای که ارسال شده، دعوت متا به معرفی نماینده خود در ایران بوده است. در این نامه به موارد قابل بحثی که بین ما و متا وجود دارد اشاره شده است و به آنها اعلام کرده‌ایم که ما حتی بر اساس اصولی که خود متا دارد، شاهد تخطی‌های اینستاگرام هستیم. در همین اینستاگرام تعداد خیلی بالایی از صفحات با محتوای ساخت مواد انفجاری وجود دارد. طبق آنچه شمارش شده است و در نامه هم به آن اشاره شده، بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار پست با محتواهایی در حوزه‌های خرید، فروش و آموزش استفاده از سلاح و مواد مخدر وجود دارد. همچنین تعداد صفحه‌های غیراخلاقی اینستاگرام فارسی به حدود ۱۱ میلیون می‌رسد. ما دنبال راهی هستیم که منجر به ادامه فعالیت پایدار سکوهای خارجی از جمله اینستاگرام شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که اگر متا نماینده معرفی نکرد چه خواهد شد، توضیح داد: فعلا تصمیمی درباره آن نگرفته‌ایم. این نامه را بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای عالی فضای مجازی فرستادیم که پیام‌رسان‌های خارجی را ملزم به داشتن نماینده در کشور می‌کرد. وی تاکید کرد: تلاشی هم که در دولت قبل برای مذاکره با تلگرام شده بود به همین بند بر می‌گشت.

فیروز‌آبادی افزود: با توجه به اینکه احساس می‌کردیم بخشی از نیازهای مردم از راه اینستاگرام تامین می‌شود، در دولت قبل تلاش کردیم تا زمان آماده شدن زیرساخت‌های شبکه ملی، روی آن مصوبه غمض عین(اغماض) داشته باشیم و این بخش از مصوبه را عملا اجرا نکردیم. وی تصریح کرد: «اگر می‌خواستیم آن را اجرا کنیم، باید از سال ۱۳۹۶ این کار را می‌کردیم. همچنین این مصوبه شورای عالی را باید برای پیام‌رسان‌هایی که در آنها شبه انحصار وجود دارد عملی می‌کردیم که اطلاعات کاربران ایرانی را باید در کشور خودمان نگه دارند. این روزها بسیاری از کشورها دارند همین کار را می‌کنند و این موضوع هم پذیرفته شده است.»

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه متا در همه کشورهای مشابه ما دفتر نمایندگی دارد و نیازهای آن کشور را برطرف می‌کند، افزود: متا در کشور ما حتی اقدامات دیگری هم داشته که هیچ‌وقت با مردم کشورهای دیگر نکرده است. بستن بدون تذکر صفحات مردم، سایت‌های خبری‌(مانند جماران)، صفحات مردم عادی، سلبریتی‌ها، استانداران، رئیس مجلس و وزرا رفتار خارج از اصولی بوده که قبلا انجام داده است.  وی با اشاره به اینکه راه مذاکره با متا همچنان باز است، تصریح کرد: تا زمانی که مجوز شورای امنیت به پایان نرسیده یا مصوبه و ابلاغ قانونی برای انسداد نیامده باشد، امکان مذاکره فراهم است. فیروزآبادی تشریح کرد: بستن اینستاگرام فعلا به خاطر شرایط امنیتی بوده ولی ادامه آن نیاز به مجوز قانونی دارد. مجوز قانونی یا باید طبق روال در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صادر شود یا یک قاضی یا یک مرجع عالی مانند شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی درخواست آن را بدهد. تا الان چنین مجوزی در هیچ جا به تصویب نرسیده است. آن چیزی که منجر به محدودسازی دسترسی به پیام‌رسان‌های متا شده درخواست شورای امنیت کشور بوده و به شرایط خاص امنیتی کشور برمی‌گردد. یعنی اگر به نامه جواب ندهند می‌تواند مقدمه‌ای برای صدور مجوز انسداد دائمی اینستاگرام باشد. اگر جواب ندهند در حقیقت مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است.