گروه بنگاه‌ها: «وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات نگاه خود را از مخابرات به فناوری اطلاعات معطوف کند.» عضو هیات‌مدیره و مسوول کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به مشکلات جدی واردات تجهیزات شبکه‌ای گفت: دیدگاه وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات همیشه متمرکز بر بخش مخابرات بوده و بخش IT همیشه مهجور بوده است. آزاد معروفی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش فناوری اطلاعات را درک نکرده است. وی با اشاره به مشکلات موجود برای واردات تجهیزات شبکه اضافه کرد: سختگیری‌ها برای ایجاد امنیت باعث محدودیت این بخش شده است. معروفی گفت: از سال ۷۸ دولت برای جلوگیری از واردات بی‌کیفیت و تقلبی و ممانعت از قاچاق مصوب کرد که تجهیزات در بدو ورود به کشور در آزمایشگاه بررسی شوند.

به گفته وی، به‌دلیل کمبود آزمایشگاه‌ها و طولانی‌شدن زمان بررسی تجهیزات علاوه‌بر بروز مشکل برای واردات، کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. وی با اشاره به اینکه حمل کالا تا بنادر، انجام آزمایش‌ها، مراحل ترخیص گمرکی و... گاهی حدود ۷ ماه طول می‌کشد، گفت: پس از این زمان، تکنولوژی وارد شده اغلب قدیمی می‌شود. وی با انتقاد به برخی فعالیت‌های سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اضافه کرد: کمبود تجهیزات آزمایشگاهی اجرای دستورات این مجموعه را با مشکل مواجه می‌کند. وی ادامه داد: مشکلات مذکور باعث ورود قاچاق تجهیزات شبکه و کامپیوتر به کشور شده و همین امر به واردات بی‌کیفیت نیز منتهی شده که جلوگیری از همین موارد اهداف مهم دولت برای راستی‌آزمایی وسایل بوده که نتیجه‌ای عکس داده است. وی تصریح کرد: ما باید با حفظ کیفیت و امنیت جلوی قاچاق را بگیریم اما با مشکلات مزبور به قاچاق دامن زده‌ایم.

معروفی با اشاره به دستورالعمل ترخیص تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات، جلوگیری از ورود و خروج تجهیزات مخابراتی، پستی، رادیویی و فناوری اطلاعات غیرمجاز و حمایت از کیفیت خدمات ارائه شده در شبکه‌های مذکور را از اهداف تدوین شده در این دستورالعمل ذکر کرد. وی همچنین حمایت و تقویت بازار قانونمند داخلی، تنظیم روابط متقابل واردکنندگان تجهیزات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات، سازمان گمرک و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در نهایت شفاف‌سازی مقررات و ضوابط ملی در مقابل این تجهیزات را از دیگر اهداف این دستورالعمل دانست. به گفته وی شرکت‌هایی که از مبادی رسمی و با روش‌های رسمی تجهیزات وارد می‌کنند به‌دلیل مشکل زمانی در ترخیص تجهیزات به مناقصه‌ها نمی‌رسند. وی تصریح کرد: در حال حاضر گستردگی تجهیزات در حال چند برابر شدن است و جهان به انقلاب چهارم وارد شده، اما در ایران هنوز مشکلات پایه‌ای وجود دارد.