دنیای اقتصاد: بازار کامپیوترهای شخصی در سال‌های اخیر تحت تاثیر بازار داغ و پررونق دستگاه‌های هوشمند، روزهای رکود را تجربه کرده است و همچنان نتوانسته به روند رشد بازگردد. بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی دستگاه‌های کامپیوتر شخصی شامل کامپیوترهای شخصی قدیمی (رومیزی، نوت‌بوک و ورک‌استیشن‌ها) و تبلت‌ها (ساده و جداشدنی) تا پایان سال ۲-۱۶ برابر ۴۳۵ میلیون دستگاه بوده است و انتظار می‌رود این میزان تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۲/ ۴۰۵ میلیون دستگاه کاهش پیدا کند. این روند نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع دستگاه‌های کامپیوتر شخصی در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ با متوسط نرخ رشد سالانه ۴/ ۱- درصدی جلو می‌رود. با این اوصاف است که کارشناسان موسسه IDC پیش‌بینی قبلی خود را که نشان از رشد کند این بازار تا حداکثر متوسط نرخ رشد سالانه ۳ درصدی داشت، حالا کاهش داده‌اند. در واقع مهم‌ترین عامل در کاهش صادرات جهانی دستگاه‌های کامپیوتر شخصی کاهش چشمگیر و قابل توجه محصولات دسته تبلت‌ها است.

بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که بازار جهانی دستگاه‌های کامپیوتر شخصی در سال ۲۰۱۹ به روند رشد بازمی‌گردد؛ البته با نرخ رشد بسیار پایین. تحلیلگران انتظار دارند که این اتفاق به دنبال بهبود نسبی بازار این محصولات در مناطق اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) و همچنین آسیای پاسیفیک در اولین فصل سال جاری میلادی رخ خواهد داد. به این ترتیب گویا بازار کامپیوترهای شخصی قدیمی و سنتی برای اولین بار از فصل اول سال ۲۰۱۲، توانسته‌اند در فصل اول سال ۲۰۱۷ رشد سالانه مثبتی را برای خود به ثبت برسانند. صرفنظر از موضوع بهبود، این رشد کمتر از یک درصد بوده است و بادهای مخالف همچنان در بازار کامپیوترهای شخصی می‌وزند. کارشناسان موسسه IDC انتظار دارند که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی قدیمی دوباره به روند کاهش بازمی‌گردد و در نهایت روند رشد یک بار دیگر در سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. در این میان صادرات کامپیوترهای رومیزی همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، چون کاربران و مصرف‌کنندگان به سمت پلت‌فرم‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

این در حالی است که صادرات نوت‌بوک‌ها رشد نسبی را تجربه خواهد کرد که این اتفاق به دنبال رونق بازار تجاری و تمایل مصرف‌کنندگان به خرید و استفاده از اولترابوک‌ها (نوت‌بوک‌های فوق‌باریک) و نوت‌بوک‌های تبدیل شدنی خواهد افتاد. «لورن لاورد» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «تمایل مصرف‌کنندگان به طراحی‌های باریک و تبدیل شدنی و همچنین رشد خرید بازارهای تجاری به ایجاد شرایط ثبات در کل بازار کامپیوترهای شخصی کمک می‌کنند. اگرچه صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی با روند کندی تا پایان سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا می‌کند، اما در بازار کشورهای در حال توسعه روند جایگزینی محصولات جدید با محصولات قدیمی‌تر باعث رشد نسبی بازار کامپیوتر در این مناطق خواهد شد.» به طور کلی، اما رشد تقاضا برای تبلت‌های جدا شدنی و نوت‌بوک‌ها باعث شده است که بازار این محصولات داغ شود و بیشترین میزان رشد صادرات جهانی به این محصولات اختصاص پیدا کرده است. حالا دو شرکت مایکروسافت و اپل نیمی از بازار تبلت‌های جدا شدنی را در اختیار خود دارند و به همین دلیل سود قابل‌توجهی از رشد تقاضا برای این محصولات به‌دست خواهند آورد.

سلطه نوت‌بوک‌ها و تبلت‌های جداشدنی

سلطه نوت‌بوک‌ها و تبلت‌های جداشدنی