رایزنی برای حل مشکل واردات بازار دیجیتال

دنیای اقتصاد: هفته گذشته برخی از شرکت‌های واردکننده محصولات کامپیوتری با محدودیت مواجه شدند، بر این اساس که براساس قوانین وزارت صنعت برخی از کالاهای کامپیوتری در دسته واردات لوازم خانگی قرار گرفته‌اند. حالا نیز نزدیک به ۵۰ شرکت با محدودیت واردات مواجه شده‌اند که گفته می‌شود براساس دستور همین وزارتخانه به دلیل نبود نمایندگی رسمی برندهای وارد شده در داخل کشور است. این مشکلات باعث شد تا در هفته اخیر بسیاری از واردکنندگان در میان مبادی گمرکی مترصد ترخیص کالاها باشند و از آن‌سو نیز با کاهش ورودی کالا به بازارها شایعه افزایش یافتن قیمت برخی از محصولات نیز منتشر شد.

به گفته منوچهر زند، نایب‌رئیس اتحادیه رایانه تهران موضوع مورد اختلاف در زمینه واردات کالاهای آی‌تی تنها بر سر مانیتور است. او در این ارتباط به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید:« در حال حاضر تنها کالایی که واردات آن از سوی دو اتحادیه لوازم خانگی و صوت و تصویر و اتحادیه فناوران رایانه تناقض دارد، مانیتور است و به‌جز این کالا واردات مابقی کالاهای کامپیوتری زیرنظر اتحادیه فناوران انجام می‌گیرد. این درحالی است که خارج شدن همین کالا هم از زیرمجموعه کالاهای آی‌تی هم به اشتباه صورت گرفته است و در حال حاضر هم به دنبال رایزنی برای برطرف کردن این مشکل هستیم.»

زند درباره مشکل شرکت‌هایی که در هفته اخیر به دلیل نبود نمایندگی‌های مجاز در کشور با ممنوعیت واردات مواجه شدند، می‌گوید:«برای داشتن نمایندگی، مقررات بر این اساس است که شرکت مادر و تولیدکننده تجهیزات باید در داخل کشور به‌طور مشخص شرکت‌هایی را برای ارائه خدمات پس از فروش و نمایندگی تاسیس کند، اما در حال حاضر به دلیل مسائل مختلف و اعمال تحریم‌ها این امکان وجود ندارد و بعضی از شرکت‌ها نیز از ترس برخورد با مشکل و موانع وارد کشور نمی‌شوند به همین علت حدود ۵۰ شرکت در داخل کشور بسته به توانمندی‌شان به‌صورت واسطه‌ای این کالاها را وارد می‌کنند و خود ساز و کار خدمات پس از فروش را هم متقبل شده‌اند تا زمانی‌که شرکت‌های مادر وارد کشور شوند. در آن زمان نیز شرکت‌های مادر ممکن است نمایندگی فروش خود را به همین شرکت‌های فعال واگذار کنند. اما تا زمانی‌که این شرکت‌ها وارد ایران نشده‌اند، دولت نمی‌تواند جلوی واردات کالا را بگیرد، چراکه مشخص نیست این شرکت‌ها تا چه زمانی تصمیم به ورود به بازار ایران را داشته باشند. بنابراین در حال حاضر مجوزی از طرف سازمان صنعت به شرکت‌های فعلی داده شده است تا مادامی که شرکت مادر بیاید آنها بتوانند اقدام به واردات کنند با این حال با ورود شرکت‌های مادر و مورد تایید قرار گرفتن کار این شرکت‌ها ادامه کار آنها منتفی نیست.»

پیش از این نیز رئیس اتحادیه صنف رایانه از جلوگیری از واردات کالاهای کامپیوتری ۴۵شرکت واردکننده محصولات رایانه‌ای ازسوی وزارت صنعت، خبر داده بود که به گفته او طبق الزام وزارت صنعت معدن و تجارت، هر کالای فناوری اطلاعات که قرار است وارد کشور شود باید نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران داشته باشد. به گفته میرمهدی اما از آنجایی که نمایندگی اصلی کالاهای IT در کشور حضور ندارند و شرکت‌های تولید‌کننده این کالا برای سرمایه‌گذاری در ایران پاپیش نگذاشته‌اند، عمل به اجرای این مصوبه وزارت صنعت، واردکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.