جنگ سری برای آینده تکنولوژی

دنیای اقتصاد: مفهوم سنتی کامپیوتر به تدریج و آرامی اما قطعا رو به زوال است. از زمان ظهور کامپیوتر اپل دو و رشد سریع بازار کامپیوترهای شخصی مصرفی، هر وقت اسم کامپیوتر را می‌شنویم به یاد مانیتور، ماوس و کیبورد در مدل‌ها و انواع مختلف می‌افتیم. با این حال اما از زمانی که اولین گوشی آی‌فون در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، تغییری تدریجی از کامپیوترهای شخصی به سمت کامپیوترهای کوچک جیبی با صفحه نمایش‌های لمسی به‌عنوان رابط کاربری کلید خورد. به این ترتیب بود که فرآیند تولید انبوه این کامپیوترهای کوچک و جدید، ورود رقبای تولیدکننده و ارزان‌تر شدن این محصولات از طرفی و دسترسی بیشتری به اینترنت در سراسر دنیا از طرف دیگر، منجر به تغییر کلی ذائقه تکنولوژیکی و کامپیوتری ما شد. ورود محصولات و گجت‌هایی مانند Amazon Echo، Google Chromecast، Microsoft HoloLens، ترموستات Nest و Oculus Rift از Facebook به بازار کمک کردند تا بتوانیم با شکل جدید دستگاه‌های کامپیوتری بدون کیس و شمایل قدیمی آشنا شویم و کنار بیاییم.

حالا ما به خوبی می‌دانیم که یک کامپیوتر می‌تواند چیزی باشد که ما با آن به راحتی صحبت کنیم یا آن را روی صورت‌مان بگذاریم؛ کامپیوتری که می‌تواند صفحه نمایش بسیار کوچک‌تر از مدل‌های قبلی داشته و حتی اصلا نمایشگر نداشته باشد. حالا یک کامپیوتر می‌تواند دقیقا شبیه هر چیزی باشد و همه جا ما را همراهی کند. این روند تغییر در مراحل ابتدایی خودش قرار دارد و با این اوصاف احتمالا آینده دنیای کامپیوتر چیزی فراتر از تصورات امروزی ما خواهد بود. برای مایکروسافت و اپل که دو شرکت کامپیوتری بزرگ و شناخته شده در دنیا هستند، این روند تغییر و گذار چیزی شبیه یک بحران است. این شرکت‌ها تمام چند دهه اخیر را صرف ترویج و پرورش جوامعی از توسعه‌دهندگان کرده‌اند که با نوشتن نرم‌افزارها و پلت‌فرم‌ها دنیا را مشغول کرده‌اند. حالا این فضای ایجاد شده به پتانسیلی خوب و مثبت برای هر دو این شرکت‌ها تبدیل شده است. صرف‌نظر از اینکه چه نوع محصولی در آینده قرار است تولید شود، در پشت صحنه، هر دو رقیب برنامه‌های مهمی را برای اطمینان از پیشگامی در جریان این تغییر بزرگ آماده می‌کنند.

اپل

محبوب‌ترین شرکت کامپیوتری جهان به‌عنوان یک شرکت فوق‌العاده سودآور که تقریبا بخش کوچکی از بازار را در کنترل خودش دارد، در شرایط خاص و منحصر به فردی قرار گرفته است. سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت هنوز اکثریت غالب بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را در اختیار دارد، سیستم عامل اندروید شرکت گوگل حاکم بی‌چون و چرای بازار جهانی موبایل‌های هوشمند است و در حال حاضر تنها پلت‌فرم در حال رشد به خصوص در بازار کشورهای در حال توسعه و نه‌چندان پیشرفته است. اندروید و رشد مداومش تهدیدی جدی برای هر سیستم عامل و پلت‌فرمی به حساب می‌آید، چون توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و اپلیکیشن همیشه مجذوب و علاقه‌مند به طراحی و تولید نرم‌افزار برای بزرگ‌ترین جامعه مخاطب ممکن در دنیا هستند. از آنجا که آینده دنیای کامپیوتر یک هدف همیشه در حال تغییر است، شرکت اپل باید اطمینان پیدا کند که صرف‌نظر از هر اتفاقی مردم همچنان به ساختن اپلیکیشن برای آی‌فون ادامه می‌دهند. راهکار اپل برای رویارویی با اتفاقات آینده در این صنعت، حساب‌شده و به روز است؛ زبان برنامه‌نویسی ویژه اپل به نام Swift برای نوشتن اپلیکیشن‌های ویژه آی‌فون که توسعه‌دهندگان مختلف را به سرعت مجذوب و علاقه‌مند خودش می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی Swift به خاطر سادگی، بهتر، سریع‌تر و راحت‌تر بودن فرآیند یادگیری آن نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی رقیب، توجه و حمایت دنیای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را به خود جلب کرده است. اپل در واقع Swift را به‌عنوان زبان انتخابی افرادی که در حال یادگیری کدنویسی هستند و به خصوص کودکان، ارائه کرده است. از طرفی با ارائه این زبان با ساختاری باز به شکل متن باز، اپل تضمین می‌کند که زبان برنامه‌نویسی Swift می‌تواند در فضایی به دور از آی‌فون و برای پلت‌فرم‌های دیگر مانند اندروید و لینوکس هم به‌کار گرفته شود. با این حال اما نکته این است که Swift برای اجرا روی آی‌فون طراحی شده است. بنابراین هر کدی که در Swift نوشته شود، برای هر سیستم عاملی و در هر زمانی، راحت‌تر است که روی آی‌فون بیاید تا روی هر محصول دیگری. این زبان برنامه‌نویسی صرف‌نظر از اینکه جریان‌ها در دنیای تکنولوژی بزرگ به کدام سمت می‌روند، آی‌فون را به نوعی منطقه هدف پیش‌فرض برای اپلیکیشن‌های Swift تبدیل می‌کند. حتی اگر اپل یک پلت‌فرم جدید مانند یک هدست واقعیت مجازی یا یک خودرو را هم ارائه کند، آن پلت‌فرم هم از Swift پشتیبانی می‌کند.

مایکروسافت

تعجبی ندارد که مایکروسافت آینده را در گرو ویندوز می‌بیند. با ارائه ویندوز ۱۰، مایکروسافت پلت‌فرم‌های مختلف گوشی، تبلت، کامپیوتر شخصی، کنسول بازی ویدئویی، عینک‌های هولوگرافیک و حتی سیستم عامل‌های گجت‌های ویژه خانه هوشمند را به یک پلت‌فرم بسیار عظیم و بزرگ تبدیل و تلفیق کرده است. بنابراین به جای ارائه یک زبان برنامه‌نویسی قابل استفاده در پلت‌فرم‌های مختلف مانند آنچه اپل انجام داده، مایکروسافت در حال استانداردسازی یک سیستم عامل است. مایکروسافت ویندوز ۱۰ را به‌عنوان سیستم عاملی می‌بیند که هر دستگاه جدید یا موج آینده دستگاه‌های دیجیتال را پشتیبانی می‌کند؛ یک پلت‌فرم و یک راه آسان برای آوردن اپلیکیشن‌ها به ویندوز، بدون در نظر گرفتن اینکه چه نوع دستگاهی از آنها استفاده می‌کند یا به کدام شرکت رقیب تعلق دارد. با این حال مایکروسافت در واقع در یک بازی مهم‌تر درگیر است. مایکروسافت به آرامی اما مطمئنا در حال ارائه و عرضه همه انواع ابزارهای کاربردی رایگان به دنیای توسعه‌دهندگان است، مانند Xamarin که به شما امکان نوشتن سریع یک اپلیکیشن و آوردن آن به هر محیطی از ویندوز گرفته تا وب، آی‌فون و اندروید را می‌دهد. ابزاری که توسعه‌دهندگان آن را بسیار دوست دارند.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد آن است که Xamarin و گروهی دیگر از ابزارهای کاربردی مایکروسافت مانند Visual Studio، استفاده از پلت‌فرم ابری Microsoft Azure برای ارائه مغزهای تفکر هر اپلیکیشنی را بسیار ساده و آسان می‌کند. از نظر مایکروسافت پلت‌فرم ابری Microsoft Azure می‌تواند ابزارهایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد که می‌خواهند از آن استفاده کنند، حتی اگر برای ویندوز کدنویسی نکنند. تا زمانی که مایکروسافت چنین ساختاری را برای برنامه‌نویسی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد، همچنان موفق و حاضر در صحنه است، صرف‌نظر از آنکه جریانات آینده دنیای تکنولوژی به کدام سمت و سو برود. به‌طور خلاصه آنچه ما در روال پیش روی این دو شرکت بزرگ می‌بینیم، کوتاه آمدن آنها از جایگاه یک سازنده کامپیوترهای شخصی قدیمی است و همراهی با تغییرات بزرگی که پیش روی این صنعت قرار دارد. در واقع استراتژی هر دو شرکت‌ مایکروسافت و اپل این است که بدون در نظر گرفتن آنچه اتفاق می‌افتد، بتوانند راهی برای موفقیت و دست کم شکست نخوردن پیدا کنند.

منبع: بیزینس اینسایدر

جنگ سری برای آینده تکنولوژی