رازهای موفقیت کارآفرینان از زبان جف بزوس

دنیای اقتصاد: کسب موفقیت در شرکت‌های بزرگ یا کوچک، رابطه‌ای مستقیم با نحوه مدیریت کسب و کار دارد و این قانون برای شرکت آمازون که چهره مشهوری مانند جف بزوس را در راس کادر مدیریتی خود می‌بیند نیز صادق است. اگرچه بزوس پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در سال ۱۹۸۶ میلادی فرصت‌های شغلی مناسب با حقوق بالا را در پیش روی خود می‌دید، اما بالاخره تصمیم گرفت کسب و کار مستقل خود را راه‌اندازی کند. تصمیمی که در نهایت به پایه‌گذاری آمازون منجر شد. بزوس در تمام مدت فعالیت به‌عنوان مدیر آمازون، تمرکز و انرژی خود را صرف مشتریان کرده تا در میان لیست برنامه‌های کاری او، رضایت مشتریان در اولویت و جایگاه برتر قرار گیرد. با این مقدمه، در ادامه به ذکر چند عامل موفقیت موسس و مدیرعامل آمازون اشاره خواهیم کرد که مطمئنا نکته‌های جدیدی را برای کارآفرینان دربر خواهد داشت.

سرسختی و انعطاف پذیری

به گفته بزوس، کارآفرین خوب باید در عین لجاجت و سرسختی، انعطاف‌پذیر باشد. بزوس پیاده‌سازی این مشخصه را در آمازون اینچنین توصیف می‌کند: «ما روی دیدگاه‌های خود سرسختی خاصی داریم و در عین حال در جزئیات، انعطاف‌پذیریم.» تاکید روی دیدگاه‌ها، بخش اول و انعطاف‌پذیر بودن، بخش دوم تاکتیک‌ مناسب برای کارآفرینان را تشکیل می‌دهد.

شناخت نیازهای مشتریان

پروژه‌های عظیم آمازون نظیر تبلت‌های کیندل و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، همگی پاسخی هستند به نیازهای مشتریان و نه سلایق مهندسان این شرکت. بزوس معتقد است در صورتی که مشتریان محصولی را نپسندند، به‌رغم تمامی تمهیدات اندیشیده شده، بازهم آن محصول محکوم به شکست خواهد بود.

تخصص در خدمت‌رسانی به مشتریان

در عصری که توییت‌ها و پست‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها تاثیر بی‌نظیری روی افکار عمومی دارند، بزوس از هزاران نفر از مدیران آمازون خواسته تا در هر سال، دو روز را به شرکت در کلاس‌های مرتبط با مرکز تماس مشتریان اختصاص دهند. نتیجه این کلاس‌ها، آموزش تواضع در برابر مشتری در کنار همدلی و همزبانی بیشتر در برابر نظرات آنها است.

مشتری محوری در مقابل تمرکز روی رقبا

بزوس معتقد است شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی، تمرکز بیش از حدی روی رقبای خود دارند و همین امر باعث شده روند جدیدی در این سطح از بازار ایجاد شود که بر پایه آن، شرکت‌ها منتظر رونمایی محصولات توسط رقیب خود می‌مانند و سپس تلاش می‌کنند تا نمونه‌ای بهتر از آن محصول را تولید کنند. این در حالی است که آمازون سرویس‌های تحت وب یا همان AWS را با گوش دادن به ندای مشتریان طراحی و عرضه کرده است. سرویس‌هایی که به‌منظور حل مشکلات مربوط به هزینه زیاد پشتیبانی برنامه‌ها و محصولات منبع‌باز در محل منازل و شرکت‌ها ایجاد شده است. بدنیست بدانید AWS حالا به کسب و کاری ۱۰ میلیارد دلاری تبدیل شد است.

دید باز و نامحدود

بزوس در نامه‌ای که در سال ۱۹۹۷ میلادی به سهامداران آمازون نوشت، اینچنین عنوان کرده بود: «امروز، اولین روز آغاز به کار اینترنت است و هنوز موارد زیادی وجود دارند که باید فرابگیریم.» نکته جالب اینکه با گذشت زمان، بزوس هنوز به این گفته خود پایبند است و در مصاحبه‌های خود از اینترنت به‌عنوان دنیایی ناشناخته یاد می‌کند که شگفتی‌های زیادی برای عرضه دارد. این امر نشان‌دهنده دید باز و محدود ندانستن بازار پیش رو از سوی بزوس است.

ایجاد فرهنگ مناسب

در آمازون، فرهنگ خاصی برپایه رشد سریع و همچنین مدیریت کامل هزینه‌ها شکل گرفته است. بزوس در این خصوص می‌گوید: «ما هیچ‌گاه ادعا نمی‌کنیم که راهکارهای ما در این زمینه بی‌عیب و نقص هستند، اما هرچه که باشد این راهکارها، مختص به ما هستند. در طول دو دهه گذشته، ما مجموعه‌ای با سلایق و افکار مشترک را گرد هم آورده‌ایم که معتقدند راهکار ارائه شده از سوی ما، انرژی بخش و منطقی است.»

تشریح مسائل در قالب یادداشت (و نه اسلاید)

بزوس معتقد است راهکار سنتی برپایی جلسات در شرکت‌ها آن است که شخصی در جلوی اتاق ایستاده و تعدادی اسلاید را به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که به عقیده او، حاضرین در پرتو استفاده از چنین راهکاری نمی‌توانند اطلاعات کافی از دیدگاه‌ها دریافت کنند. او در تشریح راهکار جایگزین می‌گوید: «این روش، راهکاری ساده برای فرد ارائه‌دهنده و روندی دشوار برای دریافت اطلاعات توسط حاضرین است. راهکار مورد استفاده ما در جلسات، استفاده از یادداشت‌های تفصیلی ۶ صفحه‌ای است. وقتی که شما مجبور به نوشتن ایده‌های خود باشید، چاره‌ای جز استفاده از جملات کامل در پاراگراف‌های کامل نخواهد بود و این امر به تفهیم بهتر دیدگاه‌ها کمک خواهد کرد.»

تلاش در برابر عدم پذیرش از سوی دیگران

بسیاری از ایده‌های ارائه شده توسط آمازون، در ابتدا به فاجعه‌ای که خسارات مالی فراوانی را به دنبال خواهد داشت تشبیه می‌شود. این امر در برخی موارد حتی کاهش ارزش سهام یا حتی تمسخر از سوی منتقدان را به دنبال داشته است، اما بزوس با انتقاد از این جو حاکم بر بازار می‌گوید: «اگر راهکارها و ابداعات جدید، حس استراتژیک مثبتی را به من القا کنند، بازده مالی پس از گذشت پنج تا هفت سال نیز برای ما مناسب خواهد بود.»