ادامه بلندپروازی‌های مایکروسافت

دنیای اقتصاد: شرکت مایکروسافت به تازگی حق اختراع یک دستگاه کامپیوتری ماژولار را به نام خودش ثبت کرده است که به کاربران امکان این را می‌دهد تا دقیقا همان قطعات کامپیوتری که می‌خواهند کنار یکدیگر بگذارند تا به این ترتیب این کامپیوترهای ماژولار، جایگزین قطعات مشخص و از پیش‌تعیین شده‌ای بشوند که افراد را زمانی که باید آنها را به‌روز می‌کردند، مجبور به خرید یک کامپیوتر جدید می‌کردند.

مایکروسافت درخواست ثبت این حق اختراع را در ماه جولای سال ۲۰۱۵ داده، اما خبر آن اوایل این هفته منتشر شده است. یمی از نویسندگان این حق ثبت اختراع «تیم اسکالین» بوده که یک طراح صنعتی ارشد در تیم طراحی دستگاه‌های سرفیس و لوازم جانبی آن در شرکت مایکروسافت بوده است. همانطور که دستگاه‌های سرفیس به خوبی توانستند نظر خریداران و کارشناسان بازار را به خود جلب کرده و منجر به معرفی محصولات مشابه از سوی شرکت‌های دیگری مانند گوگل، اپل و سامسونگ شوند، انتظار می‌رود این کامپیوتر ماژولار هم تحول بزرگی در بازار ایجاد کند. برند سرفیس توانست در سال‌های اخیر ارزش و اعتبار بیشتری پیدا کرده و در نهایت به ارزش مایکروسافت بیفزاید. این برند کمک می‌کند تا مایکروسافت «پانوس پانای» که یکی از مدیران ارشد این شرکت است را به‌عنوان اجراکننده خلاق و موجود برای تیم سرفیس حفظ کند و در ماه اکتبر پانای با شور و اشتیاق زیادی سرفیس‌بوک، سرفیس پرو ۴ و داک نمایشگر ویژه آن را به نمایش بگذارد و رونمایی کند. بنابراین برای او چندان هم سخت و عجیب نیست که فکر کند مایکروسافت احتمالا گروهش را برای کار روی یک نوع جدیدی از سخت‌افزار آماده کرده و در نظر گرفته است.سخت‌افزار ماژولار به طرز به‌خصوصی حوزه بعضی از علاقه‌مندی‌های مایکروسافت است. مایکروسافت اخیرا در همکاری با شرکتScuf Computingتوانست کنترلر ماژولار Xbox One Elite را تولید و عرضه کند. در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۴ مایکروسافت به شرکت تولیدکننده کامپیوترهای گیمینگ Razer کمک کرد تا یک کامپیوتر ماژولار مفهومی به نام Project Christine را توسعه بدهد. اما حالا و با گذشت دو سال، این سیستم هنوز برای خرید کاربران در دسترس نیست. در ماه سپتامبر گذشته هم شرکت Acer یک کامپیوتر ماژولار را با نام Revo Build Mini PC با قیمت ارزان و ابتدایی ۲۲۵ دلار به بازار عرضه کرد تا بتواند حضور در این بازار را اعلام کند.

شاید مهم‌ترین پروژه لوازم مصرفی الکترونیک ماژولار پروژه موبایل‌های هوشمند سری Ara گوگل باشد. گوگل با سرمایه‌گذاران مختلفی برای کار روی این پروژه همکاری کرده است. البته اگر شما خودتان یک کامپیوتر شخصی را بسازید، این دستگاه از نظر اینکه می‌تواند اجزای آن را حذف یا اضافه کنید، ماژولار خواهد بود، با این حال اما بعید به نظر می‌رسد که چنین کامپیوتر شخصی ماژولاری چندان کوچک و باریک باشد. دستگاهی که در پتنت مایکروسافت به تصویر کشیده شده است، بسیار کوچک و جالب بوده و به‌زودی در دسترس خواهد بود. جالب است بدانید که برخلاف کامپیوتر ماژولار شرکت Acer، در طراحی سخت‌افزار ماژولار مایکروسافت یک نمایشگر هم گنجانده شده است. این دستگاه جداشدنی با استفاده از یک لولا به نمایشگر متصل شده و می‌تواند یک باتری جداشدنی، یک پردازنده، یک کارت گرافیک، حافظه، بخش ذخیره‌سازی، اسپیکر و یک عنصر ارتباطی بی‌سیم را هم شامل شود. حتی ممکن است یک قطعه شناسایی حرکت یا یک بخش طرح هولوگرافی (برای کار با عینک واقعیت مجازی هولولنز مایکروسافت)‏ هم به آن اضافه شود. هر‌کدام از این قطعات و اجزا می‌توانند به صورت مغناطیسی متصل شده و قابل جابه‌جایی هستند. نویسندگان پتنت این دستگاه درباره آن نوشته‌اند: «به این طریق، این دستگاه کامپیوتری ممکن است از سوی کاربر تغییر داده شود، بدون آنکه این کار نیازی به دانش و شناخت جزئیات سخت‌افزار داشته باشد.» با این حال اما صرف وجود این حق ثبت اختراع یا پتنت نمی‌تواند به معنای این باشد که مایکروسافت تصمیم به عرضه این نوع سخت‌افزار دارد. اما این پتنت ثبت شده نشان می‌دهد که دست‌کم دو نفر در درون این شرکت بزرگ تکنولوژی در حال بررسی یک کامپیوتر شخصی ماژولار هستند. این در حالی است که مایکروسافت تا حالا هیچ واکنشی نسبت به انتشار خبر ثبت این حق‌اختراع، نشان نداده است.