بازار داغ هود آشپزخانه

با افزایش آلودگی هوا به‌ویژه گرد‌وخاک در شهرهای بزرگ، روش بازگذاشتن پنجره آشپزخانه برای خروج دود و بوی غذا کارآیی خود را از دست داده‌است و هود به‌یک وسیله ضروری آشپزخانه تبدیل شده‌است. به‌همین دلیل تقاضا برای خرید و تعمیر آن، اندکی افزایش یافته‌است.

نوع و ویژگی‌های اصلی

هود‌ها از نظر کاربردی به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم می‌شوند که در ادامه این گزارش شرایط مربوط به مورد خانگی را مشاهده می‌کنید. به‌طور کلی دو نوع هود خانگی وجود دارد. نوع اول هودهای تصفیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده هوا هستند که گرد و غبار و بو را به داخل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشند و ذرات معلق را تا حد ممکن از هوا پاک کرده و دوباره هوای تصفیه‌شده را به داخل آشپزخانه پس می‌دهند. نوع دوم نیز هود‌های دارای خروجی هوا هستند که به یک کانال متصل شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و گرد و غبار، چربی و بوهای نامطبوع از طریق آن به بیرون فرستاده می‌شود. این هودها به شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معمولی، شومینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و جزیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای موجود هستند، اما همین هودهای آشپزخانه خانگی نیز از نظر طراحی و ظاهر به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند که نوع مورب یکی از رایج‌ترین آنها در بازار است. این نوع از مدل‌های جدید و مدرن است. برخلاف هود شومینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که موازی با صفحه گاز قرار می‌گیرند، هود مورب با زاویه ۴۵ درجه نصب می‌شود. معمولا فیلتر این هودها قابل‌مشاهده نیست و پشت درب هود قرار دارد. در هنگام استفاده می‌توانید درب هود را باز کنید تا شروع به جذب بو و دود کند. این مدل با نام هود شیب‌دار هم شناخته می‌شود. چیدمان آشپزخانه به هر سبکی که باشد امکان قرار‌دادن یک هود مورب در آن وجود دارد. هود مورب کم‌صداترین مدل هود آشپزخانه است. به‌کارگیری موتور فلزی در برخی مدل‌ها باعث‌شده که میزان صدای آنها به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند، پس اگر ترجیح می‌دهید که یک هود کم‌صدا در آشپزخانه خود داشته باشید هود مورب مدلی مناسب است.  مدل زیرکابینتی هم وجود دارد که از رایج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین و پراستفاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین انواع هود است. هزینه خرید آنها در مقایسه با سایر مدل‌ها نسبتا کمتر است و تقریبا با تمامی انواع دکوراسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داخلی آشپزخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سازگار هستند. هود زیرکابینتی بالای اجاق گاز و زیر کابینت متصل می‌شود و معمولا، طول آن برابر با طول اجاق گاز است تا بتواند تمامی حرارت و دود را پیش از رسیدن به کابینت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بگیرد و از محیط آشپزخانه خارج کند. هودهای زیرکابینتی بدون مجرا صرفا هوا را در محیط آشپزخانه به جریان درمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورند و آلودگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را جذب فیلتر می‌کنند. کارآیی هودهای زیرکابینتی با مجرا بهتر و موثرتر است، اما در مقایسه با مدل مورب گران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر هستند و نصب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان هم دشوارتر است و در نهایت هود مخفی یا توکار را داریم که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازه سایر انواع هود آشپزخانه خوب و موثر است. این مدل هود بیشتر از همه برای کسانی مناسب است که می‌خواهند دکوراسیون آشپزخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود را با معیارهای زیبایی موردنظر خود سازگار کنند. این هودها، همان‌طور که از نامشان مشخص است، پشت کابینت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مخفی هستند و تاثیری بر ظاهر آشپزخانه ندارند. از لحاظ هزینه هم قیمت هود مخفی یا توکار مناسب و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صرفه است.

قیمت‌های فروش

با توجه به نوسان‌های ارزی و تغییر قیمت مواد تولید شده در هودها، قیمت‌های این محصولات در حال تغییر است. در ادامه قیمت روز برخی از انواع این وسیله را مشاهده می‌کنید. هود آشپزخانه مخفی(V۱) سایز۷۰ ، ۷۹۰‌هزار، هود آشپزخانه مورب مدل(OS-۱۹) ‌ ۸۸۰هزار، هود آشپزخانه سایز۹۰ مورب مدل (M۴)  ۹۰۰‌هزار، هود آشپزخانه مورب سایز۹۰ زرتوس (مدل SD۱۵۰) ۹۴۵‌هزار، هود آشپزخانه سایز۷۰ مخفی ۹۶۰‌هزار، هود آشپزخانه مورب صدرا مدل( SD-۱۰۲) یک‌میلیون و صد‌هزار، هود آشپزخانه سایز۸۰ زیر کابینتی درسا نسیم یک‌‌میلیون و پانصد و سی‌هزار، هود آشپزخانه سایز ۷۰ مخفی درسا آیسا یک‌میلیون و ششصد و پنجاه‌هزار، هود آشپزخانه سایز ۹۰ مورب درسا یک‌‌میلیون و هشتصد و چهل‌هزار، هود آشپزخانه اخوان مدل (H۱۶)  ‌۲میلیون و دویست‌هزار، هود آشپزخانه سایز ۷۰ مخفی استیل البرز مدل (SA۵۰۵) ‌ ۲میلیون و هفتصد‌هزار، هودآشپزخانه سایز ۹۰ مورب مدل کن مارس ۲‌میلیون و هشتصد و شصت‌هزار، هود آشپزخانه سایز۹۰ مدل کن ۳‌میلیون و چهارصد و هفتاد‌هزار، هود آشپزخانه سایز۸۰ مخفی مدل داتیس‌لنسر ۳‌میلیون و نهصد و پنجاه، هود آشپزخانه سایز ۹۰ مورب مدل رمگا‌رتانا ۴‌میلیون و پانصد‌هزار و هود آشپزخانه سایز ۹۰ مورب مدل رمگا‌ رولکس با قیمت ۵‌میلیون و چهارصد و هشتاد‌هزار‌ تومان فروخته می‌شوند.

در صورتی‌که قطعات مثل کلیدها، لامپ، فن یا لوله هواکش هود نیاز به تعویض داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشند، هزینه این موضوع به عهده مشتری است و اجرت تعمیر متخصص به‌صورت جداگانه محاسبه می‌شود. در مورد هودهای قدیمی‌تر که قطعات آنها به‌ندرت در بازار یافت می‌شود بهتر است قبل از صرف هزینه زیاد برای تعمیر آن، با یک متخصص مشورت کنید و نظر او را درباره خرید و نصب یک هود جدید جویا شوید.