گروه تاریخ و اقتصاد: آنچه می‌خوانید بخش دوم از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی است در روز پنج شنبه، ۸ خرداد ۱۲۸۷ شمسی‏: دبیرالملک: عجالتا ایل کاکاوند هم در اطراف کنگاور هستند و با سارى اصلان هم جنگى کرده و سارى اصلان جلوگیرى کرده و تلگراف نموده تفنگ و غیره خواسته بودند و قرار شد از طرف وزارت جنگ حکم شده از کرمانشاه فرستاده شود و شاهزاده ظفرالسلطنه را هم که به قم وارد شده بودند به واسطه سردار معزز قدغن شد که توقف نکرده بروند، ایشان هم فورا به سمت کرمانشاهان حرکت کرده‌اند و فوج و سوارى هم که براى شاهزاده ظفرالسلطنه معین شده از همان ابواب جمعى خودشان است که فوج خاصه است و سوار شاهسون بغدادى و جیره آنها هم قرار شده که از مالیات کرمانشاهان داده شود و گویا فوق و سوار هم فردا حرکت نماید، با این ترتیبات امیدواریم که دیگر واقعه رخ ندهد و در این چهار روزه هم از ایل کاکاوند تخطى جدیدى ظاهر نشده است.

آقاى حاج امام جمعه: اینکه گفتید استعداد نیست باید فرستاده شود، این عذر است و به این قاعده باید ما دست خود را به روى دست بگذاریم و نگاه کنیم و منتظر بلیات باشیم؛ در صورتى که خود کرمانشاه سوار دارد استعداد دارد چطور است که آنها نباید جلوگیرى از این شرارت‌ها بنمایند. این منصورالملک که لقب از دولت دارد ولابد حقوق هم دارد او چرا باید املاک مردم را خراب کند که باید برایش استعداد فرستاد و اینکه می‌گویید چنین و چنان استعداد فرستاده شده است آخر معلوم خواهد شد که تا دو ماه دیگر هم استعداد فرستاده نشده.

دبیرالملک: انتظام هر جا به دو قسم حاصل می‌شود، یکى از استعدادها را همان‌جا باید منظم کرد؛ چنانچه ظهیرالملک قدرى اقدامات کرده و قول داده است که آنجا را امن کند و یک اندازه هم امن شده و فعلا هم در طرف کنگاور هستند. سارى اصلان هم با آنها نزاعى کرده و از قرار تلگراف، گویا مختصر فتحى هم کرده و به سردار مکرم حاکم لرستان هم تلگراف شده که از اشرار جلوگیرى نماید و ان‌شاءالله به زودى امن و منظم خواهد شد و یکى هم با استعدادى است که از مرکز فرستاده شود نظم حاصل می‌شود حال در اینجا هر دو قسم اقدام شده است.

آقاى حاج امام جمعه: جواب مساله دویمى که منصورالملک باشد که این تعدیات را نموده ندادید.

دبیرالملک: البته در این باب هم اقدام می‌شود.

رئیس: این هم رقعه وزیر جنگ است که در همین خصوص رسیده است قرائت می‌شود.

(قریب به مضمون ذیل قرائت شد.)

محضر مقدس مجلس شوراى ملى در باب استعداد براى شاهزاده ظفرالسلطنه اظهار شده بود فوج مخصوص و سواره بغدادى که در اداره خودشان است و یک اندازه هم منظم است ماموریت داده شده بروند، البته چون ابواب جمعى خودشان است زودتر خواهند رفت.

حاج ملک محمد: سوار سنجابى قریب پانصد نفر و همین‌طور سوار کلهر حاضر و اغلب سرکرده‌هاى آنها در شهر کرمانشاه هستند، چند روز قبل عرض کردم که به ظهیرالملک تلگراف شود که اینها را حرکت دهند و به‌طور خوبى می‌تواند از سوار کلیایى و غیره جلوگیرى نمایند، می‌گویند استعداد نیست، پس این سوارها چه چیز است.

دبیرالملک: آن سوارى که گفته شد از آنجا فرستاده شده از همین سوار سنجابى است.

آقا میرزا سید علینقى: امروز با جناب دبیرالملک خیلى صحبت در این باب شد و ایشان هم واقعا خیلى اقدامات کرده‌اند؛ چون در باب کرمانشاهان آنچه باید گفته شود آقایان فرمودند بنده زیاد عرض نمی‌کنم، همین‌قدر عرض می‌کنم. «جن و ملک بر آدمیان گریه می‌کنند.» آنچه در این یک‌ساله به اهالى کرمانشاهان گذشته خدا می‌داند و اینکه ظفرالسلطنه از قم حرکت کرده‌اند یا خیر نمی‌دانم و اگر حرکت نکرده باشند، باید تاکید شود که زودتر حرکت نمایند و در این مدت یک‌سال آنچه تلگرافات کرده‌اند اگر دیده شود، معلوم می‌شود چه صدمات به آنها وارد آمده، اصلا حکومت کرمانشاهان نمی‌دانم چطور است که درست صورت نمی‌گیرد به هر نحوى هست باید زودتر شاهزاده ظفرالسلطنه حرکت نموده بروند و امور آنجا را اصلاح نمایند. اهالى کرمانشاه که یک‌سال است در اینجا متظلمند تاکنون به عرض آنها رسیدگى نشده است.