آفت‌کش‌های پرکاربرد

یکی از پرمصرف‌ترین ترکیبات در جهان، ارگانوفسفره‌ها، اجزای اصلی گازهای عصبی، علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها هستند و برای ایجاد پلاستیک و حلال نیز استفاده می‌شوند. پری گفت: آنها به طور گسترده در کشاورزی روی محصولاتی که ما می‌خوریم استفاده می‌شوند. ما از آنها در کاربردهای باغبانی در خانه‌ها و ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها و همچنین برای نگهداری از چمن‌های زینتی استفاده می‌کنیم. آنها برای خرید عموم در دسترس هستند، بنابراین شواهد نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض ارگانوفسفره نسبتا گسترده است.

ماده  N-متیل کاربامات‌ها از نظر ساختاری و عملکردی مشابه ارگانوفسفره‌ها هستند و با آسیب رساندن به مغز و سیستم عصبی حشرات را از بین می‌برند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، از آنها برای ساخت حشره‌کش‌هایی استفاده می‌شود که در «انواع مزارع، میوه‌ها و سبزیجات برای کنترل سوسک‌ها، کرم‌ها، شپشک‌ها و آفات مشابه» استفاده می‌شوند. دکتر الکساندر پاستوزاک، استادیار جراحی و اورولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا شهر سالت لیک در این باره می‌گوید: شواهد کافی برای تایید این موضوع وجود دارد، این نوع ترکیبات می‌توانند بر باروری در مردان تاثیر منفی بگذارند. در نهایت، تا زمانی که شروع به تلاش برای باردار شدن نکنید، تاثیر آن بر باروری واقعی را نخواهید فهمید.  

ذخایر اسپرم انسان

بررسی یافته‌ها نشان می‌دهد که تعداد اسپرم‌ها ممکن است در سطح جهانی در حال کاهش باشد و به بحث‌های موجود در مورد باروری مردان اضافه شود. این مطالعه نشان داد مردانی که بیشتر در معرض این آفت‌کش‌ها بودند، مانند کسانی که در صنعت کشاورزی کار می‌کنند، غلظت اسپرم آنها به‌طور قابل‌توجهی نسبت به مردانی که کمترین میزان تماس با ارگانوفسفره‌ها و N-متیل کاربامات‌ها را داشتند، کم بود.  بر اساس این مطالعه، آزمایش‌های حیوانی چگونگی تاثیر این آفت‌کش‌ها بر اسپرم را روشن کرده است. به نظر می‌رسد آنها مستقیما با هورمون‌های جنسی تداخل دارند، به سلول‌های بیضه آسیب می‌رسانند و انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز را تغییر می‌دهند که بر تولید اسپرم تاثیر می‌گذارد. پری گفت: اسپرم نقطه پایانی فوق‌العاده حساس در مورد سلامت کلی مردان است. بهترین توصیه من این است که از وجود حشره‌کش‌ها در محیط خود آگاه باشید و درک کنید که اجتناب از قرار گرفتن در معرض حشره‌کش‌های غیرضروری چیز خوبی است، به خصوص اگر قصد دارید برای داشتن یک خانواده برنامه‌ریزی کنید و می‌خواهید بچه‌دار شوید.

یک مشکل بهداشت عمومی

این فقط آفت‌کش‌ها نیستند که در این رابطه تاثیرگذار هستند. محققان در حال بررسی نقش چاقی، رژیم غذایی نامناسب، بیماری‌های مزمن و قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند آلودگی، PFAS  و سایر سموم بالقوه هستند. برخی حتی به تشعشعات ناشی از استفاده از تلفن همراه به عنوان یک دلیل بالقوه برای کاهش سریع تعداد اسپرم نگاه می‌کنند. یک مطالعه اخیر نشان داد که مردان بین ۱۸ تا ۲۲ سال که می‌گویند بیش از ۲۰ بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر کاهش تعداد اسپرم هستند. این مردان همچنین ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر غلظت کم اسپرم بودند.  قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها در صنعت مواد غذایی هنوز یک مساله مهم است.

اخیرا یک گروه بشردوستانه به تولیدکنندگان عمده مواد غذایی به دلیل عدم موفقیت آنها در کاهش سطوح آفت‌کش‌ها در محصولات خود که قبلا وعده آن را داده بودند، یک هشدار جمعی ارسال کرده است. پری گفت: این واقعا یک مساله بهداشت عمومی‌ است. ما می‌توانیم یک رویکرد فردی داشته باشیم، اما معمولا در یک محیط پرجمعیت است که مردم در معرض آفت‌کش‌ها و عوامل دیگر قرار می‌گیرند. اقداماتی برای کاهش قرار گرفتن در معرض حشره‌کش‌ها لازم است، به طوری که اگر مردان می‌خواهند پدر شوند، می‌توانند بدون نگرانی در مورد کاهش کلی غلظت اسپرم، این کارها را انجام دهند.

به گفته کارشناسان، انتخاب غذاهای ارگانیک راهی مطمئن برای کاهش قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها هستند. به گفته الکسیس تمکین، سم‌شناس در یک سازمان غیرانتفاعی تحقیقاتی و حمایتی که بر سلامت مصرف‌کنندگان و مواد شیمیایی سمی ‌و آلاینده‌ها تمرکز دارد: در حالی که غذاهای ارگانیک خیلی مغذی‌تر نیستند، روی اکثریت آنها آفت‌کش کمی ‌باقی مانده است یا اصلا وجود ندارند. او در مصاحبه با CNN گفت: اگر فردی به رژیم غذایی ارگانیک روی آورد، سطح آفت‌کش‌ها در ادرار او به سرعت کاهش می‌یابد و ما بارها و بارها آن را مشاهده کرده‌ایم.

تمکین گفت: اگر مواد ارگانیک در دسترس نیستند یا خیلی گران هستند، من قطعا پوست کندن و شست‌وشوی کامل با آب را توصیه می‌کنم. شست‌وشو با آب سطح آفت‌کش‌ها را کاهش می‌دهد. محققان در راهنمای خریدار برای تولید آفت‌کش‌ها در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۱۰ آفت‌کش مختلف را در ۱۲ نوع موادغذایی مختلف پیدا کردند. نکات اضافی در مورد شست‌وشوی محصولات، ارائه‌شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده، عبارتند از:

- شستن دست‌ها با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه قبل و بعد از تهیه محصولات تازه؛

- محصول را قبل از پوست کندن بشویید، بنابراین کثیفی و باکتری‌ها از چاقو به میوه یا سبزی منتقل نمی‌شوند؛

- استفاده از یک برس سبزیجات تمیز برای تمیز کردن محصولات سفت مانند سیب و خربزه؛

- خشک کردن محصول با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی برای کاهش بیشتر باکتری‌های موجود.