دنیای اقتصاد، رشت، سمیه جوان: با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد با تقدیر از واحدهای برتر گیلان در زمینه استاندارد و کیفیت در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی رشت برگزار شد.

مدیر کل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان در این مراسم به صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اشاره کرد و گفت: گیلان دارای کارخانه‌های تولیدی متعددی در زمینه محصولات غذایی، سلولزی و شیمیایی است و این واحدهای تولیدی تعامل بسیار خوبی با موسسه استاندارد گیلان به‌منظور استانداردسازی و کیفی کردن تولیدات خود دارند.

محمدعلی یوسفی با اعلام این مطلب که در جهان کنونی، استاندارد و کیفیت محصولات تولیدی یک فرآیند بسیار مهم برای توسعه اقتصاد محسوب می‌شود، اظهار کرد: استاندارد بودن محصولات ضمانتی است که مصرف‌کنندگان بر اساس آن به خرید تولیدات راغب می‌شوند. استاندارد و کیفیت دو مقوله تفکیک‌ناپذیر هستند.

یوسفی با اشاره به اینکه در زمینه صادرات، اولویت ارائه محصولات بر مبنای استانداردهای پذیرفته شده جهانی است، گفت: به هر میزان محصولی از نظر استاندارد‌های کیفی و ظاهری از درجه بالاتری برخوردار باشد محبوبیتش در بازارهای داخلی و خارجی بیشتر خواهد شد. وی افزود: موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور این وظیفه را دارد که با ارزیابی محصولات در بخش‌های مختلف، گام موثری برای جلب اعتماد مصرف‌کنندگان به تولیدات داخلی بردارد و بسیار خرسندیم که فرهنگ استانداردسازی در جامعه ما و بین تولیدکنندگان نهادینه شده است.

سیدمحمدعلی سیدابریشمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم اعلام کرد: تولیدکنندکان باید با رعایت استانداردها و عرضه محصولات با کیفیت به سمتی حرکت کنند که محصولاتشان نه‌تنها در بازارهای داخلی بلکه در بازارهای جهانی نیز قابل عرضه باشد.

وی مهم‌ترین نکته مقوله استاندارد را زبان مشترک بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دانست و گفت: در این زبان مشترک تولیدکننده از همه ابعاد تولید خود آگاهی دارد و مصرف‌کننده می‌داند کالایی که می‌خرد از لحاظ مشخصات فنی و تولیدی حداقل‌های موردنیازش را تامین می‌کند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: باید محصولاتمان را در شرایطی به بازار عرضه کنیم که مصرف‌کنندگان از عرضه آن رضایت کامل داشته باشند.

در پایان این مراسم از واحدهای تولیدی برتر گیلان تجلیل شد.