دنیای اقتصاد، اصفهان: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از افتتاح دفتر ارتباط با رایزنان بازرگانی سفارت‌ها در سازمان صنعت و معدن استان خبر داد. به گزارش شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، محمد مجیری در حاشیه افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک، شیرآلات و سرویس‌های بهداشتی اصفهان با اشاره به اینکه هدف از تاسیس این دفتر، ارتباط بیشتر و بهتر با رایزنان بازرگانی و آشنایی بیشتر تولیدکنندگان با نیاز کشورهای مختلف است، اظهار کرد: به عنوان مثال صنعت کاشی و سرامیک ایران در کشور پاکستان مخاطبان زیادی پیدا کرده است درحالی‌که پیشتر این ظرفیت شناخته نشده بود.

وی تاکید کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری در این کشورها نیز باید ترتیبی اتخاذ کرد که جذب سرمایه‌گذار خارجی افزایش‌یافته و تولیدکنندگان ایرانی نیز در زمینه بازاریابی محصولات خود در این کشورها فعال‌تر باشند. مجیری اذعان کرد: با توجه به مشکلات و فشارهای اقتصادی کشور، واحدهای تولیدی کمتر در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، این در حالی است که به‌رغم شرایط موجود شاهد افزایش تنوع در طرح و تولید محصولات هستیم. وی تصریح کرد: متاسفانه ضعف بزرگ تولیدکنندگان کشور، نداشتن دانش مدیریت و صادرات است. در حال حاضر تولیدکننده دغدغه‌های زیادی دارد و این مساله باعث می‌شود کیفیت تولید کاهش یابد. تلاش داریم از طریق ارتباط با ۳۰ رایزن بازرگانی کشورهای هدف، دغدغه صادرات را تاحدی کاهش داده و این مسیر را تسهیل کنیم تا صادرات این بخش رونق گیرد. رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در بازدید از این نمایشگاه گفت: در حال حاضر سالانه ۴۵۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید می‌شود که استان اصفهان ۱۰ درصد از این میزان را تولید می‌کند و سالانه ۴۵ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در این استان تولید می‌شود. مسعود مطلبی ادامه داد: سرمایه در گردش، تامین نقدینگی واحدها، مشکلات مالیاتی و ضعف صادرات از مهمترین دغدغه‌های فعالان این بخش است.

وی اضافه کرد: اکثر واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک استان در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی شده و صادرات برخی از این واحدها متوقف شده است.