دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: هیات تجاری- اقتصادی ۲۴ نفره اتاق بازرگانی دیالی عراق در اولین جلسه سفر سه روزه خود با ابراهیم رضایی، استاندار کرمانشاه دیدار و گفت‌وگو کردند. کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به مسیر استان کرمانشاه و دیالی گفت: شاهراه ارتباط اصلی بین دو پایتخت تهران و بغداد از مسیر استان کرمانشاه و دیالی عراق می‌گذرد و این مسیر یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین جاده‌های مواصلاتی بین دو کشور است.

وی ادامه داد: ارتباط نزدیک و تنگاتنگ اتاق بازرگانی دیالی و کرمانشاه علاوه بر رونق تجاری طرفین می‌تواند راه را برای صادرات به عراق از طریق مرز خسروی - سومار هموار کند.

رئیس اتاق کرمانشاه عنوان کرد: تردد زائران و مسافران عتبات عالیات از طریق خسروی- سومار که مدتی است محدود شده، می‌تواند رونق استان‌های مرزی به خصوص قصرشیرین و دیالی را به دنبال داشته باشد.

کاشفی از اشتیاق طرف‌های عراقی برای فعال سازی مرز سومار سخن گفت و خاطرنشان کرد: سیاست استان کرمانشاه هم گسترش تبادلات با قسمت‌های مرکزی و جنوبی عراق است و قطعا دو استان دیالی و کرمانشاه نقش بسزایی در این امر خواهند داشت.

محمد معروف، فرماندار بلدروز نیز گفت: هیاتی که از استان دیالی به کرمانشاه آمده‌اند با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در بخش‌های تولیدی و صنعتی آشنا شده‌اند و امیدواریم سطح روابط دو استان بیش از پیش افزایش یابد. فرماندار بلدروز اظهار کرد: امنیت در عراق در حال افزایش است و گروهک‌های تروریستی وابسته به داعش روز به روز در حال تضعیف شدن هستند و به امید خدا به‌زودی این مشکل در کشور عراق حل خواهد شد و کل سرزمین را پس خواهیم گرفت.

معروف گفت: برای گسترش سطح روابط با استان کرمانشاه آمادگی کامل داریم و ایجاد امکانات در مرز مندلی در حال پیگیری است.

سامی حمید ملاجواد، رئیس اتاق دیالی عراق نیز خواستار ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان تجار دیالی و کرمانشاه شد.

وی ادامه داد: از تولیدکنندگان کرمانشاهی و کارخانه‌داران می‌خواهیم که شرایط را برای تجار عراقی تسهیل کنند.

ابراهیم رضایی، استاندار کرمانشاه نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیات عراقی و ابراز خوشحالی از گسترش روابط تجاری بین کرمانشاه و دیالی گفت: یکی از اولویت‌های کاری ما در استان گسترش روابط تجاری و بازرگانی با کشور دوست و برادر به ویژه استان‌های همجوار و استان دیالی عراق است. وی با بیان اینکه امیدواریم این سطح ارتباطات منافع مردم دو استان را به همراه داشته باشد از تلاش‌ها و اقدامات آنها در مراسم افتتاح مرز سومار به مندلی تقدیر کرد. رضایی با اشاره به بازگشایی مرز سومار به مندلی خاطرنشان کرد: این مرز طی چند مدت گذشته بازگشایی شده، اما امکانات لازم در آن مستقر نشده از این رو همان احساسی که در آن طرف مرز برای ایجاد امکانات و تجهیزات در مرز مندلی وجود دارد همین احساس را ما در استان کرمانشاه برای ایجاد امکانات در مرز سومار داریم و از ابتدای سال موضوع را با جدیت دنبال کردیم و امیدواریم این برنامه هر چه سریع‌تر محقق شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به نبود امنیت در عراق در چند مدت گذشته و تاثیرگذاری آن برای تاخیر در افتتاح مرز سومار به مندلی تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته امنیت در عراق به خصوص استان دیالی در حال افزایش است از این رو ایجاد امکانات مورد نیاز در مرز سومار در دستور کار استان قرار دارد و با جدیت این موضوع پیگیری خواهد شد و امیدواریم امکانات مورد نیاز هر چه سریع‌تر در مرز مندلی نیز ایجاد شود.